Några tankar om ytor:

Om ni är något som jag är så är ytor något som alltid blir fullt. Jag gillar tanken med avställningsyta nära kyl/frys, men jag vet att hos oss skulle den inte gå att ställa fler saker på efter ett tag, så den skulle inte uppfylla det syftet så länge.

Om ni sätter ett högskåp med lådor, kolla på möjligheten att sätta utdragbara hyllor mellan någon eller några av de lägre lådorna, då kan de vara tillfälliga avställning men sedan skjutas in igen. Frågan är väl om de håller för en fullastad påse, bara.

Utdragbara skärbrädor är för övrigt något vi kommer att försöka ha under alla bänkskivor när vi bygger om. Supersmidigt!

Till sist ringer det en varningsklocka om att ha diskmaskin mellan vask och spis - tanken jag har hört är att om man måste tömma ut kokhett vatten ska man aldrig riskera att snubbla över luckan.
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
@ToRy - Att flytta "första öppningen" sett från hallen hade på många sätt varit intressant. Då väggen är bärande och jag bor på fjärde våningen så misstänker jag dock att det är mycket pengar och jobb för att få det ordnat. Eller misstar jag mig tror du?

Det beror lite på hur väggarna är uppbyggda. Är de i betong så blir det ett avsevärt mycket större projekt än om det är i trä. Skulle dock gissa på det förstnämnda eftersom du bodde på 4de våningen.
@ToRy - Yes, de är av ca 16 cm tjock betong.
 
Såhär ser det ut hos mina svärföräldrar..
Ett välinrett och mysigt kök med vita skåp, spis, fläkt, kylskåp och en matplats med barnstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förvisso inte ett parallell kök men ytorna är ungefär de samma som du har att tillgå. Här tycker jag man gjort det bästa man kunnat med de ytor man hade, bortsett från att det inte är lådor utan dörrar då möjligtvis
:)
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Sen vid hällen tycker jag också att ergonomin blir bättre. Detta då man kan ha kryddor längst upp i en låda direkt under hällen, så när du behöver krydda drar du bara ut den översta lådan och tar det du ska ha, placerar man även kryddorna lite taktiskt så behöver man inte ens flytta på sig för att få tag på den... väldigt ergonomiskt!! :D Sen även att kunna ha stekpannor och kastruller direkt under den zon där du faktiskt använder dem anser jag vara ergonomiskt.
Medan jag finner det ergonomiskt att ha kryddorna i ett skåp ovanför spisen, bara att öppna luckan/luckorna så står alla kryddburkarna lättåtkomliga utan att jag behöver ta ett steg bakåt. Oavsett om det som i vårt nuvarande kök finns en kryddhylla bakom luckorna eller som i förra där vi satte upp grunda hyllor på dörren till fläktskåpet. Likaså skönt att stå där framför spisen och dra ut en av lådorna bredvid för att ta fram en till stekpanna eller kastrull utan att behöva backa först, för att inte tala om när den andra personen redan står och steker något och man själv vill ha fram en kastrull så slipper man be att personen ska flytta sig. Så det finns för- och nackdelar med allt :)
 
nikasp
Flytta micron till någonstans nära hällen så du får skåp för tallrikar och glas rakt ovanför diskmaskinen. Skulle bli galen på att behöva ta ett steg för varje sak som ska upp i skåpen när maskinen är klar. Vi har själva den lösning med ett skåp med dörr längst till vänster (ovan DM), sedan ett vitrinskåp (dubbeldörr som ni) och därefter micro med skåp ovanför.
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
En extrem idé på grund av att jag stör mig på de två dörrarna: Korta av köket med 90-120 cm och gör en KLK/skafferi av den lilla delen som blir mellan kök och badrum. Gör sedan ett L-kök.
 
S simonnnn skrev:
@ToRy - Yes, de är av ca 16 cm tjock betong.
Tänkte nästan det. Jaja, det var värt ett försök, nu när du vet kan du ju utesluta det alternativet. ;)
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
En annan sak att fundera på är ju om inbyggnads-kyl/frys är ett måste?
Estetiskt är det tilltalande, men det tar betydligt mer plats, eller man får mindre utrymme inuti för samma yta/volym utanpå.

En 92 cm side-by side finns med nästan lika stor frys som en vanlig inbyggnads-frys, och större kyl. Då frigör du bredden, och kan få plats med 92 K/F + 60 Högskåp (med ugn) + en avställningsbänk på kortväggen, och ändå få det någorlunda luftigt.

Eller som vi gjorde, satte en 195x60 cm fristående kyl/frys, och kompletterade med en halvhöjds inbyggnadsfrys under ugnen i högskåpet. Lite mindre kyl-volym än optimalt, men då vi inte hade plats för mer än två fullhöjdsgrejer var det bästa lösningen vi hittade.
 
E ektoplasma skrev:
En vild tanke; om du vill ha mer skåp&yta och ändå lite ljus och kontakt med vardagsrummet, så kan du ju stänga för halva dörrhålet inne i köket, så du kan bygga bänk där, men ha kvar det som ett "fönster" / "serverings-hål" ovanför, och inget överskåp då (kanske en liten hylla bara ovanför).
Eller om man bara vill ha mer bänkyta ibland; en sån där "bar-disk-lucka" som man fäller ner framför dörrhålet den gången man behöver ytan, och fäller upp i vanliga fall för att kunna gå igenom dörren.

Jag håller med andra om att diskmaskinen är bättre till höger om diskhon istället för i hörnet, och skåp för de vanligaste tallrikar/glas inom räckhåll från den så det är smidigt att lasta ur diskmaskinen.

Jag skulle nog inte vilja ha kombinerad mikro och ugn. Vi har ugnen i ett högskåp, i "arbetshöjd", och micron infälld i ett överskåp, men där finns ju många lösningar. Men om du ändå tänker ha ugn under plattorna, så är ju frågan om du ska ha en fristående spis istället för inbyggnads, så får du ett till alternativ (utöver "heltäckande" diskho) för hur du ska komma förbi problemet med max 300-skivan. Fast infällt kanske är snyggare och lättare att hålla rent.

En avställningsyta intill kylen är kanon tycker jag, när man har handlat och ska lasta in, eller ska ladda en bricka med grejer etc, 40cm räcker långt om där är trångt. Jag skulle ha kylen närmast bordet (fast en 40 cm avställningsyta utanför), frys i mitten, och högskåp med annat (t.ex ugn) till höger, för att det ska vara enkelt att plocka fram frukost etc till bordet. 40+60+60+60=220 ska ju få plats. Visst, det blir lite "korridorskänsla" med ett högskåp nära den dörren, men jag skulle irritera mig mer på att inte ha en ledig yta att fixa maten på eller behöva leka tetris varje gång man ska ställa in en sak i ett skåp, än att jag får ta ett steg till in i köket innan man ser lite luft.

Försök använda så mycket av höjden som möjligt, vi bytte nyligen köket och gick från "gamla vanliga" 70+70 höjd (h210) till ikeas 80+100 och den ökningen var förmodligen en stor anledning till att vi fick betydligt bättre plats för saker efteråt. Egentligen ska man ha 248 i höjd då, och vi har 240 till tak som du, men vi satte lite mindre avstånd mellan överskåp/bänk, och högskåpen som du ju har på andra väggen skulle ju inte nödvändigtvis behöva vara exakt samma höjd. Har du annat kök än ikea så är där förmodligen andra höjder att välja mellan.

Jag skulle nog föredra 80-bredd under diskhon (även om hon mot förmodan bara är 60) för att få plats med alla återvinningskärl man ska sortera i idag. Vi fick bara plats med 60 och det är lite trångt. Låda istället för skåp är bra, både där och på andra ställen, fast kostar lite mer.
Tack för ditt inlägg Ektoplasma!

Jag uppskattar den vilda idéen men rymd och luft ligger för högt på min prioriteringslista för att kunna stänga igen någon av öppningarna :) Drömmen hade som sagt varit att bli av med väggen helt.

Likaså förslaget med fristående spis uppskattas och hade varit smart men även där väljer jag att prioritera utseende framför funktion, sorry :)

Bra tips angående att utnyttja höjden. det ska jag absolut tänka på, framförallt på "långsidan" och vi har ca 247 i takhöjd så det borde fungera fint!

80 under diskho är noterat! :)
 
Ametrin Ametrin skrev:
Svår fråga. Jag skulle behålla placeringen av stommarna om jag skulle göra en ytskikts-renovering.
När vi rev ut vårt första kök hade vi lovat bort det gamla köket till en bekant som skulle ha det till sitt garage. Nu var det så att stommarna var limmade med PL400 och satt som berg trots att alla skruvar var lossade. Jag tog min kofot (billig) och tog i allt vad jag hade. Kofoten böjde sig men stommen satt kvar... Lånade en riktig kofot (dyr) av vår bekant och försökte igen. Den här gången gick stommen i småflisor. Hälften av stommarna fick vi loss så att de gick att återanvända. De nya stommarna monterades med ben och endast två skruvar i väggen. Gissar att de blir lite lättare att ta loss och flytta...
All right, så att flytta stommar skulle kunna gå men är en rejäl utmaning/chansning, tolkar jag dig rätt då?
 
Orientexpressen Orientexpressen skrev:
Mitt förslag är att oavsett om ni använder båda ingångarna eller inte kan man sätta en uppfällbar bänk vid den ena (eller båda om så vill) dörröppningen och på så vis få extra bänkyta eller så kan man stänga igen halva dörren och ha ett underskåp med bra bänkyta ovanpå, sätt en list i bakkanten så faller inte saker ner på andra sidan. Väljer du andra varianten så kan man även sätta upp hyllor eller skåp som inte är så djupa med skjutdörrar på kortväggen.

Om man behöver utnyttja alla ytor är ett annat förslag att sätta lådor istället för socklar längst nere vid golvet. Sätter man små hjul underlättar det när man öppnar och stänger lådorna.

Dilemmat med rören kan man lösa med att göra bänken djupare (10 - 20 cm) om det finns plats, tar visserligen bort lika mycket på golvytan, men man får väldigt trevliga bänkytor.

Jag är glad att jag inte har skåp som slutar en bit upp på väggen, för nu slipper jag hålla på och klättra upp där för att damma, fett och damm är inte någon rolig kombination.
Tack @Orientexpressen, uppskattas!
Dörröppningarna är mig heliga så de inkräktar jag dessvärre inte på :)

Idén med lådor är spännande, vet du någon som erbjuder det eller är det något man får snickra själv i så fall?

Att göra bänken djupare är tyvärr inget alternativ då köket redan är så långsmalt så att ta ytterligare cm från den redan smala passagen känns inte bra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad sägs om att byta 40 cm skåpet till höger om diskhon mot en diskmaskin och flytta nästa skåp 20 cm och skåpet på andra sidan spisen behöver då flyttas 10 cm?
Är det okej att utrymmet för matplatsen blir 10 cm mindre?
Kan det gå att använda 60 cm stommen som nu är på andra sidan till hällen?
Då har du 40 cm skåp kvar på andra sidan om ni bestämmer er för en bänkyta där (eller om det ska bli mycket bänkyta även 40 cm skåpet som togs bort för att ge plats för diskmaskinen).

Men som Ametrin skriver i inlägg 45, det kan vara svårt att få bort skåpen ibland.

En del av firmorna som byter köksluckor på gamla stommar kan även sätta in lådor i stället för befintliga hyllplan.

Om man planerar att mikron ska användas av barn på låg- och mellanstadiet för att värma mellanmål i så bör den nog inte vara kombinerad med ugnen (för att inte riskera att de sätter på ugnen i stället) och inte vara särskilt mycket högre upp än bänkhöjd.

Om du köper nya stommar kolla noga upp hur det fungerar med rören. Ikeas stommar har mycket lägre sockel än andra. Kolla även om du behöver ta hänsyn till ett ventilationsrör som går från fläkten till badrumsväggen.
Tack igen Birgit! :)
Det mesta kring stommarna låter som att det skulle gå. Det är dock ett stort önskemål att få en inbyggd diskmaskin (men man kanske kan köpa just den stommen bara?) samt att bänkskivan om vi köper Ikeas inte går att få över 3000 mm så 10 cm extra är inte möjligt. Annars skulle jag gärna förlänga den 20 cm.
 
B Broken arrow skrev:
Kan säga att för mycket bänkyta går inte få. Tänk också på triangeln, alltså mellan spis, kyl och diskho ska gå i en triangel.

Har själv bara en sida med bänk (strax över 3 meter totalt). Där har en 60cm spis och diskho plats också plus micro. Då som ensam är ytan i minsta laget , om man ska göra en större middag för 5/10 pers eller baka t.ex bullar blir det fort belamrat med disk och mat , så man tappar fart i matlagningen och får leka tetris (som tar del plats med plåtar). Har funderat flytta micro och kaffebryggare till en hylla i stället, men få väggar att använda utan det ser trångt ut plus elen då.


När jag satte in diskmaskin så har den längst ner ett hålutryme (kan skilja hur mycket beroende på vilken fabrikat och modell kanske). Min är inbyggnad modell.

Sen finns det regler runt säkert vatten (vatten ska rinna framåt så hålet jag gjorde för diskmaskinen var rätt stort, för satte i en speciellt plastgrej som var gjord för diskmaskin i botten, där el,vatten och avlopp kom upp).
Tack! Och hur ser stommen ut vid tanke på avlopp? Var den också infasad?
 
Hejduk..tig Hejduk..tig skrev:
Har du funderat på L-format kök med sidbänk istället för parallellkök?
Det syns tydligt att högskåp vid dörrväggen gör den inre delen mörk. Om du istället placerar kyl och frys i L-basen och så har du enbart bänkskåp vid dörrväggen. Kanske en bar, med vinkyl.
Hmm, låter intressant. Har du möjlighet att göra en supersnabb paint-skiss? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.