Hej hej!

Hade det varit ett större kök hade jag också yrkat på lite bänkyta vid K/F för att där kommer man att packa upp matvarorna när man handlat. Men nu när ni har ett parallellkök måste jag hålla med @Jarlsgårds köksritning! Snyggt att få bort micro och ugn och ha en stor och fin bänkyta att arbeta på. Den lilla arbetsytan vid K/F skulle nog inte användas till något annat än avställningsyta för micron eller ett ställe där man lägger posten och onödiga prylar ;)

Ang. bänkskivan. Om du köper en diskho eller häll som inte ska sänkas ned i skivan utan fyller hela skivans bredd så kan du få den längd du vill. Då måste du nämligen beställa 2 skivor som ligger på varsin sida om diskhon/hällen och då kan du få den längd du vill. IKEA har exempelvis en diskho i porslin som kräver ett kap genom hela skivan (vi har själv en sån och de är supersnygga om man gillar den stilen).

Lycka till med köket!
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
Ametrin
Jag skulle verkligen rekommendera att tänka om med avseende på placering av diskho och spis. Att dra lite vatten och avloppsrör kostar mycket lite i ett kök eftersom man kan dra dem under skåpen. Vad gäller fläktens rör beror det på fläktkonstruktion (kolfilter etc) och plats ovanför överskåpen. Själva rören kostar inget.

1. I och med att ni har matplatsen i köket är fläktens funktion viktig. Köksfläktar fungerar bäst nära hörn. Förslagsvis flyttar ni spisen som tidigare nämnts till vänster. Arbetsyta behövs på båda sidor. Jag ångrar mig varje dag att jag valde en öppen placering i vårt kök... matos i mängder. Jag överväger att göra om hela köket bara pga placeringen spisen.

2. Det är smidigt med diskmaskin nära matplatsen och diskho. Flytta diskmaskinen längst till höger. Då kan man fylla på och plocka ur från båda hållen. Smidigt om man vill att barn ska hjälpa till.

3. Det är smidigt med diskho nära diskmaskin och spis. Placera den närmast diskmaskinen och lämna maximal arbetsyta mellan diskho och spis.

4. I och med att köket är lite smalt bör ni behålla båda öppningarna som ni har tänkt.

5. Lådor är mycket smidigare och kan utnyttjas bättre än skåp med luckor. Om budgeten tillåter...

Om ni inte är villiga att flytta på ventilation, vatten och avlopp... så är det inte värt pengarna med ett helt nytt kök. Med nya luckor, stänkskydd, spis och köksfläkt kommer ni långt, ingen mening att byta stommarna om dessa fortfarande är bra.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Ametrin
Jag använde en kombinerad microvågsugn och köksfläkt i vårt första kök. Den var yteffektiv och superbra, men då det bodde enbart vuxna i lägenheten. I vårt nuvarande kök skulle den vara värdelös eftersom barnen använder micron nästan varje dag.
 
Riv väggen mellan kök och vardagsrum. Då kan du göra ett kök i vinkel istället.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan förstå att mer än 20 cm till vänster om hon är något ni vill ha, men då kanske något sånt här kan fungera:
40 cm skåp, 60/80 cm diskbänksskåp, 60 cm diskmaskin, 40/60 cm skåp, 60 cm häll, 40 cm skåp.

Hur brett är skåpet som är till höger om diskhon? Om det är 60 cm så är det ju en utmärkt plats för en diskmaskin. Det finns ju också diskmaskiner som är smalare, de rymmer visserligen inte lika mycket men för de flesta som är två i hushållet räcker de till.

Man kan ju ha en 70 cm fläktskåp ovanför en 60 cm häll, knappast någon som tänker på det. Om ni inte kan tänka er att fortsätta att ha en 70 cm spis i stället för häll + ugn, det skulle dessutom lösa ditt problem med den begränsade längden på Ikeas bänkskiva.
Jag gillar förslaget ovan... det är ett mycket hett alternativ!

Stommarna idag är 40 cm + 80 vid diskho + 40 + 40 + (70 för spis) + 40. På andra sidan (som vi kanske inte kommer använda alls pga. ev. högskåp) är de 40 + 60. Går det att bygga ihop till något vettigt tror du? :)

70 spis är inte aktuellt, men tack för förslaget! :)
 
Carro_D Carro_D skrev:
Hej hej!
Ang. bänkskivan. Om du köper en diskho eller häll som inte ska sänkas ned i skivan utan fyller hela skivans bredd så kan du få den längd du vill. Då måste du nämligen beställa 2 skivor som ligger på varsin sida om diskhon/hällen och då kan du få den längd du vill. IKEA har exempelvis en diskho i porslin som kräver ett kap genom hela skivan (vi har själv en sån och de är supersnygga om man gillar den stilen).
Stort tack Carro! Gällande diskhon så hade jag inte tänkt på det alternativet.. Jag har dock varit helt inne på en underlimmad men ska se om jag hittar någon jag gillar med ovannämnda design. Tack! :)
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Ametrin Ametrin skrev:
Jag skulle verkligen rekommendera att tänka om med avseende på placering av diskho och spis. Att dra lite vatten och avloppsrör kostar mycket lite i ett kök eftersom man kan dra dem under skåpen. Vad gäller fläktens rör beror det på fläktkonstruktion (kolfilter etc) och plats ovanför överskåpen. Själva rören kostar inget.

1. I och med att ni har matplatsen i köket är fläktens funktion viktig. Köksfläktar fungerar bäst nära hörn. Förslagsvis flyttar ni spisen som tidigare nämnts till vänster. Arbetsyta behövs på båda sidor. Jag ångrar mig varje dag att jag valde en öppen placering i vårt kök... matos i mängder. Jag överväger att göra om hela köket bara pga placeringen spisen.

2. Det är smidigt med diskmaskin nära matplatsen och diskho. Flytta diskmaskinen längst till höger. Då kan man fylla på och plocka ur från båda hållen. Smidigt om man vill att barn ska hjälpa till.

3. Det är smidigt med diskho nära diskmaskin och spis. Placera den närmast diskmaskinen och lämna maximal arbetsyta mellan diskho och spis.

4. I och med att köket är lite smalt bör ni behålla båda öppningarna som ni har tänkt.

5. Lådor är mycket smidigare och kan utnyttjas bättre än skåp med luckor. Om budgeten tillåter...

Om ni inte är villiga att flytta på ventilation, vatten och avlopp... så är det inte värt pengarna med ett helt nytt kök. Med nya luckor, stänkskydd, spis och köksfläkt kommer ni långt, ingen mening att byta stommarna om dessa fortfarande är bra.
Tack för utförliga tankar Ametrin! :)
1. Var menar du att vi skulle kunna placera spisen? Jag upplever att det blir ganska mörkt längre bort från fönstret och att det därav är trevligt att ha spisen närmre fönstret eftersom jag förhoppningsvis spenderar mer tid där än i diskhon :)
2. Bra input, senaste idén nu är att placera den enligt @Jarlsgård s förslag.
3. Yes!
4. Givet! :)
5. Givet! :)

Håller delvis med om sista punkten, se gärna mitt svar till Bibbi här precis innan, går det att pussla ihop med gamla stommar tro?
 
Ametrin Ametrin skrev:
Jag använde en kombinerad microvågsugn och köksfläkt i vårt första kök. Den var yteffektiv och superbra, men då det bodde enbart vuxna i lägenheten. I vårt nuvarande kök skulle den vara värdelös eftersom barnen använder micron nästan varje dag.
Värdelös med barn pga. dess höga placering menar du? Eller annat skäl?
 
M mange_r skrev:
Riv väggen mellan kök och vardagsrum. Då kan du göra ett kök i vinkel istället.
Om jag planerade att bo i lägenheten resten av livet och även hade obegränsat med tid och pengar så hade jag gjort det direkt :)
 
J Jarlsgård skrev:
Nu var förvisso detta bara ett exempel för att hjälpa till att starta lite tankegång och inget annat :) Samtidigt så förstår jag inte syftet med att "besserwissra" sig om det när jag faktiskt håller med dig i dina tankar och idéer?



Än en gång så var det ett litet exempel precis som "1:an" var. Sen tycker jag du motargumenterar dig själv här? Du sa senast igår
"Ha inte för kort avstånd mellan diskho och häll eftersom det är den viktigaste arbetsytan i köket. Man rekommenderar 80-120 cm, där 80 cm egentligen bara fungerar om man är ensam i köket."

Och detta var ju EXAKT det mitt exempel skulle statuera som du sedan motargumenterar, fast att det var det du själv syftade på sen tidigare?


Bänkyta bredvid kylen är bra tex om man handlat, den biten är jag helt med på. Men jag vet inte om det är den mest optimala platsen för kaffekokare då detta är något som har 3 huvudingredienser. Vatten, filter samt kaffebönor. Vatten behöver man då gå en bra bit för att hämta, samma gäller med att hämta filtret och skulle man spilla bönor så får man torka med risken att man får det på golvet. Här tycker jag personligen att en kaffekokare står bättre i direkt anslutning till vasken.

[bild]
[bild]
Någon sådan lösning hade jag personligen föredragit om det varit mitt kök. Mest för att få loss så stor sammanhängande bänkyta som möjligt :)
Jag är oerhört tacksam för dina synpunkter och förslag @Jarlsgård !!!
Jag gillar verkligen ditt förslag och börjar övertygas om att placeringen av DM och således större sammanhängande bänkyta är en god idé, stort tack för det!!

Däremot har jag ännu inte helt övertygats över de stora fördelarna med alternativet: "högskåp och inga överskåp vid häll" jämfört med "liten bänkyta vid kyl + överskåp vid häll". Har du något pedagogiskt exempel med gräddsås och köttfärslimpa för att förtydliga fördelarna? :)
 
Ametrin
S simonnnn skrev:
Värdelös med barn pga. dess höga placering menar du? Eller annat skäl?
PGA den höga placeringen
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
Jag fick höra idag att "Man kan inte dra avlopp bakom en integrerad diskmaskin" (pga avsaknad av urfalsning baktill. Är detta en hård sanning eller går det att komma runt? Om inte så måste DM placeras till höger om diskho enligt @Jarlsgård ritning eftersom avlopp kommer från vänster (badrummet).

1. Bild inifrån skåp under diskho, rören i vänstra nederkanten forsätter in i bild 2 nedan. (ölburken är för att ge en uppfattning om mått) :)
Inlopp och avloppsrör under diskho med ölburk för skala, städprodukter till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Bild från bänkskåpet längst till vänster. Bild tagen med kameran ståendes på golvet (golv nederst i bild, sedan sockel och sedan nedersta hyllan i skåpet. Från golv till överkant på översta röret ca 25 cm.
Utsnitt av ett bänkskåp med synliga avloppsrör och urfalsning, ölburk för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ametrin
S simonnnn skrev:
Tack för utförliga tankar Ametrin! :)
1. Var menar du att vi skulle kunna placera spisen? Jag upplever att det blir ganska mörkt längre bort från fönstret och att det därav är trevligt att ha spisen närmre fönstret eftersom jag förhoppningsvis spenderar mer tid där än i diskhon :)
Jag var lite otydlig med förslag map placering. Försöker igen. Från vänster:
Alt 1:
40 cm skåp (arbetsyta)
60 cm spis
40 + 60 cm skåp (arbetsyta)
60 cm diskho
60 cm diskmaskin(arbetsyta)

Alt 2:
20 cm skåp (arbetsyta)
60 cm spis
60 + 60 cm skåp (arbetsyta)
60 cm diskho
60 cm diskmaskin(arbetsyta)
Med alt 1 kan man ställa ifrån sig en kastrull till vänster men får mindre yta mellan spis och diskho.

Att det blir mörkt går att lösa med belysning. Köp en köksfläkt med bra belysning oavsett placering. Ni spenderar antagligen mer tid vid diskhon än vid spisen? Sedan blir logistiken så mycket bättre om man placerar spisen längst in... När någon står vi spisen blir det lite trångt att gå förbi obehindrat även om ni har tallrikar och glas i skåpet närmast bordet. Vi har lite mer tallrikar och glas än så. De tar upp 3 skåp... När jag står vid spisen vill jag ha lite utrymme. Mina föräldrar har en liknande planlösning som den du ritade upp och den fungerar bara om man är max två i köket. Är vi fler som hjälper till blir det bara trångt på grund av logistik-problemet.

Glömde en sak tidigare... Satsa på ett vägg-hängt diskställ så sparar du arbetsyta.
 
En vild tanke; om du vill ha mer skåp&yta och ändå lite ljus och kontakt med vardagsrummet, så kan du ju stänga för halva dörrhålet inne i köket, så du kan bygga bänk där, men ha kvar det som ett "fönster" / "serverings-hål" ovanför, och inget överskåp då (kanske en liten hylla bara ovanför).
Eller om man bara vill ha mer bänkyta ibland; en sån där "bar-disk-lucka" som man fäller ner framför dörrhålet den gången man behöver ytan, och fäller upp i vanliga fall för att kunna gå igenom dörren.

Jag håller med andra om att diskmaskinen är bättre till höger om diskhon istället för i hörnet, och skåp för de vanligaste tallrikar/glas inom räckhåll från den så det är smidigt att lasta ur diskmaskinen.

Jag skulle nog inte vilja ha kombinerad mikro och ugn. Vi har ugnen i ett högskåp, i "arbetshöjd", och micron infälld i ett överskåp, men där finns ju många lösningar. Men om du ändå tänker ha ugn under plattorna, så är ju frågan om du ska ha en fristående spis istället för inbyggnads, så får du ett till alternativ (utöver "heltäckande" diskho) för hur du ska komma förbi problemet med max 300-skivan. Fast infällt kanske är snyggare och lättare att hålla rent.

En avställningsyta intill kylen är kanon tycker jag, när man har handlat och ska lasta in, eller ska ladda en bricka med grejer etc, 40cm räcker långt om där är trångt. Jag skulle ha kylen närmast bordet (fast en 40 cm avställningsyta utanför), frys i mitten, och högskåp med annat (t.ex ugn) till höger, för att det ska vara enkelt att plocka fram frukost etc till bordet. 40+60+60+60=220 ska ju få plats. Visst, det blir lite "korridorskänsla" med ett högskåp nära den dörren, men jag skulle irritera mig mer på att inte ha en ledig yta att fixa maten på eller behöva leka tetris varje gång man ska ställa in en sak i ett skåp, än att jag får ta ett steg till in i köket innan man ser lite luft.

Försök använda så mycket av höjden som möjligt, vi bytte nyligen köket och gick från "gamla vanliga" 70+70 höjd (h210) till ikeas 80+100 och den ökningen var förmodligen en stor anledning till att vi fick betydligt bättre plats för saker efteråt. Egentligen ska man ha 248 i höjd då, och vi har 240 till tak som du, men vi satte lite mindre avstånd mellan överskåp/bänk, och högskåpen som du ju har på andra väggen skulle ju inte nödvändigtvis behöva vara exakt samma höjd. Har du annat kök än ikea så är där förmodligen andra höjder att välja mellan.

Jag skulle nog föredra 80-bredd under diskhon (även om hon mot förmodan bara är 60) för att få plats med alla återvinningskärl man ska sortera i idag. Vi fick bara plats med 60 och det är lite trångt. Låda istället för skåp är bra, både där och på andra ställen, fast kostar lite mer.
 
Ametrin
S simonnnn skrev:
Tack för utförliga tankar Ametrin! :)
Håller delvis med om sista punkten, se gärna mitt svar till Bibbi här precis innan, går det att pussla ihop med gamla stommar tro?
Svår fråga. Jag skulle behålla placeringen av stommarna om jag skulle göra en ytskikts-renovering.
När vi rev ut vårt första kök hade vi lovat bort det gamla köket till en bekant som skulle ha det till sitt garage. Nu var det så att stommarna var limmade med PL400 och satt som berg trots att alla skruvar var lossade. Jag tog min kofot (billig) och tog i allt vad jag hade. Kofoten böjde sig men stommen satt kvar... Lånade en riktig kofot (dyr) av vår bekant och försökte igen. Den här gången gick stommen i småflisor. Hälften av stommarna fick vi loss så att de gick att återanvända. De nya stommarna monterades med ben och endast två skruvar i väggen. Gissar att de blir lite lättare att ta loss och flytta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.