BirgitS
Instämmer med Anna, men ni måste ju se till att luften kommer fram till ventilen i väggen, t.ex. genom en ventil i takanslutningen, och förutom den typ av ventil som ni har där idag borde det gå bra med en sån typ som HTH har ritat in under kyl och frys.
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
Åsa Lund
Ventilen är för allmänventilation av köket. Se till att den kan suga ut luft från rummet så är allt frid och fröjd. Den mår bättre av att inte ha skåp framför förstås men det går att lösa enligt tidigare inlägg.
Spisen kan ni som sagt sätta var ni vill tillsammans med sin fläkt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vid tanke på vad jag precis fick lära mig om ventilation av @Åsa Lund och @BirgitS så tog jag fram en ny planlösning med fokus på arbetsytor och rymd.
Jag inser att det finns en säkerhetsrisk med att ha spis och diskho på olika sidor...

Med denna planlösning används en kombinerad kyl/frys t.ex. 219/64 liter i högskåpet samt en liten liten frys i ett av bänkskåpen ca 90 liter.

Diskmaskin närmast K/F.

Vad tror ni?

3D-ritning av ett kök med spishäll och ugn i köksö och diskho på motsatt vägg, fokus på arbetsytornas layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av kökslayout med kyl/frys i högskåp, spishäll på köksö och diskho på motsatt sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L
S simonnnn skrev:
Vid tanke på vad jag precis fick lära mig om ventilation av @Åsa Lund och @BirgitS så tog jag fram en ny planlösning med fokus på arbetsytor och rymd.
Jag inser att det finns en säkerhetsrisk med att ha spis och diskho på olika sidor...

Med denna planlösning används en kombinerad kyl/frys t.ex. 219/64 liter i högskåpet samt en liten liten frys i ett av bänkskåpen ca 90 liter.

Diskmaskin närmast K/F.

Vad tror ni?

[bild] [bild]
Wow - nu börjar det rocka!
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
Åsa Lund
verkligen luftigt! Men jag tror att det fortfarande känts luftigt även med överskåp på båda sidor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
S simonnnn skrev:
Jag inser att det finns en säkerhetsrisk med att ha spis och diskho på olika sidor..
Inte bara en säkerhetsrisk utan det är också opraktiskt att först skölja grönsaker och sedan behöva bära över dem till andra sidan för att kunna stoppa dem i en kastrull eller stekpanna i stället för att bara lägga dem på en skärbräda bredvid som man också når från spisen.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
verkligen luftigt! Men jag tror att det fortfarande känts luftigt även med överskåp på båda sidor.
Ja, och det ser ju lite konstigt ut med stänkskyddet som bara går en bit upp och slutar tvärt.

Finns det plats för ventilationen ovanför överskåpen, är takanslutningen tillräckligt hög?

Det är långt från diskmaskinen till skåp och lådor med glas och tallrikar när mikron är ovanför och kyl/frys på ena sidan. Kanske flytta diskmaskinen till andra sidan av diskbänksskåpet så blir det inte så långt från matbordet.
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
Nya skissen verkar bra för luftigheten. Personligen ser jag inte problem med spis och vask på olika sidor, men jag spenderar inte så mycket tid i köket.

Jag håller med tidigare talare om att det nog vore bättre med diskmaskinen till höger om vasken istället, det underlättar nog rördragningen också, då det ju kan vara trångt bakom en DM för avloppsröret. (och om DM är kvar, borde nog micron flyttas som sagt, så man har fler skåp intill DM.)

Har du inbyggnadskyl kan du ju ha ett hyllplan 10 eller 20 cm upp som du ställer den på, och en låda underst, ifall du behöver plats att dra avloppsröret där och det inte får plats bakom kylen. Har du fristående kyl kanske den får stå några cm från väggen, men med en bred täcksida är det nog inget problem att den sticker ut lite mer i rummet, det brukar ju kylar göra i vilket fall för dörrarna är tjocka. Beroende på prio av bänkyta kanske det går ha två högskåp, och få kvar 40+60 vask+60 dm+40 utanför. Då kan du antingen ha helhög kyl+helhög frys, alternativt helhög K eller K/F + skåp med halv frys underst och inbyggnadsugn i arbetshöjd ovanpå.

Angående att få ut husets ventil till rummet, så borde du kunna sätta skåpen 8cm från taket, och ha en långsmal ventil överst, en sådan som ikea har i socklarna (som ju är 8cm). Det får ju dock sågas ut lite i skåpets bakkant för att den runda ventilen ska få flöde upp över skåpet. Skåpen slutar då 139 cm över golvet, om där var 247 till tak, vilket är lite lägre än standard, men jag har bara 136.5 utan problem. Vill du få upp skåpen högre, så kan du ju lämna bara 1-2 cm ovanför, och sätta ventilen i den skåpsdörr som hamnar just där, och ha ett hyllplan långt upp som bildar en liten låda, där man då aldrig ställer något så att luften kan passera ut. Eller om ventilen är såpass nära matplatsen att den bara täcks av ett överskåp (80 cm?), så kan du förmodligen sätta en ventil på gaveln av skåpet istället (och se till att där är fritt flöde överst). Vore iallfall synd om alla överskåpen måste vara 20cm lägre bara för att man ska ha en hög passbit för ventil på ett ställe. (märks det att jag tycker man alltid har för lite förvaring :) eller för mycket grejer kanske snarare...)

På kortsidan med spisen skulle du kanske kunna ha små överskåp långt upp mot taket, 40-60cm höga, så att inte synfältet till fönstret täcks, men ändå mer förvaring (av sånt man inte har så ofta, då det är högt upp). Sedan tror jag eventuellt man kan ha ett eller kanske två öppna och grunda hyllplan under, för lite kryddor eller annat, så får man nyttjat väggen lite men utan att ta av luftigheten. Då blir även nedre hyllplanet en naturlig avslutning av kaklet, och kanske ett ställe att sätta en led-list för ytterligare bänkbelysning. Precis vid spisen vill man kanske dock inte ha öppna hyllor, dom tenderar att bli täckta av fett från stekos.
 
Tycker den layouten ser riktigt bra ut! Det enda jag hade ändrat är vask/dm. Hade satt dm längst ut på den längan och flyttat vasken ett snäpp till höger så att du får arbetsytan mellan kyl/frys och vask. Då får du dig även den avlastningsytan du önskade att ha för matkassar :) dessutom så får du vasken direkt bakom spisen så det blir lite närmare:)

Sen tycker jag nog du ska försöka hitta en kyl/frys med bättre volym och fundera på om ni verkligen ska ha det inbyggt. Man förlorar ganska mycket volym på det, så en fristående med vettig volym hade eventuellt kunnat eliminera ett separat frysskåp.
 
Nya idén ser jättebra ut. Avstånden är ju korta, men bara vänder på sig för att tömma pastavattnet. Att BÄRA grönsaker förstår jag inte problemet med? När jag lagar mat får jag ju bära saker runt min make hela tiden, han är i princip fast installerad i köket.
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
verkligen luftigt! Men jag tror att det fortfarande känts luftigt även med överskåp på båda sidor.
Det tror jag säkert, det blir inte på något sätt sämre med ventilationen om man väljer överskåp med inbyggd kolfilterfläkt?
 
@BirgitS, @ektoplasma & @Jarlsgård, kul att höra att ni tycker att det börjar likna något! :)

Sidan med hällen ska jag fundera på imorgon men låt oss börja med nedanstående.

Jag tror ni har helt rätt angående att DM bör sitta längst ut på bänken, bra input! Detta gör även att extrafrysen hamnar närmast K/F vilket känns naturligt. Detta gör att jag har: 60 K/F + 60 F + (60 låda?) + (80 diskho?) + 60 DM = Max 320 (vill helst inte ha längre pga. matplatsen)

1. På bilden gjorde jag 80 låda och 60 för diskho men vet inte vad som blir bäst.
3D-rendering av ett kökslayoutförslag med vitvaror och skåp placerade längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Ännu ett alternativ, om man skulle ha två högskåp. Går det att få in en liten frys under ugnen i högskåpet? (troligtvis Ikea-stommar). Eller gillar ni ovanstående bättre?

3D-modell av kökslayout med ö-skåp, diskho, högskåp för ugn och kyl/frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag föredrar den övre, mer bänkyta så :) o h jag hade haft diskhon i ett 80 skåp, då få du större ho. Ett förslag är en 80 enkelho, väldigt behändigt att diska kastruller, stekpannor eller plåtar i :)
 
  • Gilla
simonnnn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S simonnnn skrev:
På bilden gjorde jag 80 låda och 60 för diskho men vet inte vad som blir bäst.
Det är en smaksak om man vill ha diskho (hoar) för 60 eller 80 cm skåp, med 80 cm så kan man med lite god vilja stå två stycken och skala potatis och morötter men det får ju värderas mot 20 cm mer bänkyta. I det övre fallet verkar det bli så mycket bänkyta att där är det ju inget problem med att ta 20 cm till en större ho (eller två hoar), däremot i det undre kan det kanske vara mer värt med att få en 80 cm bänkyta. Har ni någon annanstans än diskbänksskåpet för förpackningar, kompost, sopor och liknande?
 
Åsa Lund
S simonnnn skrev:
Det tror jag säkert, det blir inte på något sätt sämre med ventilationen om man väljer överskåp med inbyggd kolfilterfläkt?
Kolfilterfläkten gör rent luften som redan finns i rummet genom att den renas i filtret. Den sitter ovanför spisen eftersom spisen skitar ner luften.
Ventilationen i rummet ordnas med runda ventilen på andra sidan rummet. Därför det är viktigt att du inte stänger in den utan att den kan få gott om flöde till sig. Luften som sugs ut av ventilen ska helst vara hyfsat ren om ventilen sitter inne i ett skåp. Annars blir hela skåpet äckligt inuti efter ett tag. Av samma anledning förstår du vikten av att byta kolfilter regelbundet.
 
L
S simonnnn skrev:
@BirgitS, @ektoplasma & @Jarlsgård, kul att höra att ni tycker att det börjar likna något! :)

Sidan med hällen ska jag fundera på imorgon men låt oss börja med nedanstående.

Jag tror ni har helt rätt angående att DM bör sitta längst ut på bänken, bra input! Detta gör även att extrafrysen hamnar närmast K/F vilket känns naturligt. Detta gör att jag har: 60 K/F + 60 F + (60 låda?) + (80 diskho?) + 60 DM = Max 320 (vill helst inte ha längre pga. matplatsen)

1. På bilden gjorde jag 80 låda och 60 för diskho men vet inte vad som blir bäst.
[bild]

2. Ännu ett alternativ, om man skulle ha två högskåp. Går det att få in en liten frys under ugnen i högskåpet? (troligtvis Ikea-stommar). Eller gillar ni ovanstående bättre?

[bild]
Står diskmaskinen på bilden vänd direkt mot matgruppen eller ser jag fel? Alltså på kortsidan av bänken? Det var ju smart i så fall - då slipper man ju att någon snubblar över luckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.