Hej alla!
Helt ny här, så ni får ha överseende med att jag kanske postar den här frågan på fel ställe...
Anywho, jag har köpt en gammal femarmad taklampa på loppis och befintliga tygklädda sladdar i den är torra som fnöske. Jag har delat på den för jag tänkte att "herregud, det är ju bara att dra nya sladdar", men jag möttes av ett skatbo som jag inte alls kan förstå. Den befintliga kontakten har tre stift (så jag gissar att lampan är jordad), men jag står helt frågande till hur jag bör dra de nya sladdarna. :x
Jag tänker att man kan samla alla (nya) bruna sladdar från de fem armarna i en punkt och samma sak med de blå och sedan koppla dem till respektive färg som går upp i stången till stickproppen, tänker jag helt fel? Det borde bli parallellkoppling på något vis, eller?
Kabeln jag tänkte använda heter H03VVH2-F och ska klara knappt 1400 W om jag förstår det rätt.
Stort tack på förhand!
Helt ny här, så ni får ha överseende med att jag kanske postar den här frågan på fel ställe...
Anywho, jag har köpt en gammal femarmad taklampa på loppis och befintliga tygklädda sladdar i den är torra som fnöske. Jag har delat på den för jag tänkte att "herregud, det är ju bara att dra nya sladdar", men jag möttes av ett skatbo som jag inte alls kan förstå. Den befintliga kontakten har tre stift (så jag gissar att lampan är jordad), men jag står helt frågande till hur jag bör dra de nya sladdarna. :x
Jag tänker att man kan samla alla (nya) bruna sladdar från de fem armarna i en punkt och samma sak med de blå och sedan koppla dem till respektive färg som går upp i stången till stickproppen, tänker jag helt fel? Det borde bli parallellkoppling på något vis, eller?
Kabeln jag tänkte använda heter H03VVH2-F och ska klara knappt 1400 W om jag förstår det rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Stort tack på förhand!
Ehmm... och syftet med det skulle vara att man vill tända halva lampan bara? Eller har jag missförstått kronfunktionen?Location skrev:
Men det skulle i så fall innebära att jag hade kunnat hoppa över det om jag vill och koppla den som jag tänkt? En brun och en blå centralpunkt från alla armar och sedan upp till kontakten?
Har du ojordade eller jordade vägg-/lamputtag i det rum där du tänkt hänga lampan?
Den där lampan klassar inte in i dagens hemmiljö utan att byggas om fullständigt. Den där lampan ingick i klass0 och fick användas i en isolerad miljö (vanliga bostadsrum där inget var skyddsjordat). I dagens samhälle finns det normalt ingen isolerad miljö där klass0-apparater kan användas.
Lamphållarna kan bli spänningsförande, så dom måste bytas ut. Hela armaturen skulle behövas skyddsjordas, det är inget för en lekman att göra.
Den där lampan klassar inte in i dagens hemmiljö utan att byggas om fullständigt. Den där lampan ingick i klass0 och fick användas i en isolerad miljö (vanliga bostadsrum där inget var skyddsjordat). I dagens samhälle finns det normalt ingen isolerad miljö där klass0-apparater kan användas.
Lamphållarna kan bli spänningsförande, så dom måste bytas ut. Hela armaturen skulle behövas skyddsjordas, det är inget för en lekman att göra.
Om du känner dig tillräckligt säker på att du kan göra jobbet på ett bra sätt så ska du tänka på några saker.
1. Du måste byta lamphållarna till moderna bättre isolerade typer.
2. Det är riktigt som du tänker dig att koppla "lampsladd" mellan hållarna och täckningen i botten.
3. Det är också riktigt att koppla samman de fem sladdarna där till en som går upp i röret till takanslutningen.
4. I princip måste detta ombygget jordas, gäller att ha koll på att alla väsentliga delar har kontakt, går att göra ok i ditt fall.
5. Pga pkt 4 ska du isf ha installationen i rummet och lampanslutningen utförd med skyddsjord.
6. Detta är något man kan göra för eget bruk och under förutsättning att man behärskar alla moment som krävs.
Nu tyder ditt inlägg på att du kanske inte är tillräckligt insatt för att fylla alla punkter men jag dömer inte ut dig för det, värre saker har förekommit här i världen men var medveten om ev risker och chansa inte. Punkt 1 ovan är ett absolut krav hur du än går vidare, fyller du pkt 4-5 är det riktigt bra.
Och efter denna räcka pekpinnar ska du då vara välkommen hit.
1. Du måste byta lamphållarna till moderna bättre isolerade typer.
2. Det är riktigt som du tänker dig att koppla "lampsladd" mellan hållarna och täckningen i botten.
3. Det är också riktigt att koppla samman de fem sladdarna där till en som går upp i röret till takanslutningen.
4. I princip måste detta ombygget jordas, gäller att ha koll på att alla väsentliga delar har kontakt, går att göra ok i ditt fall.
5. Pga pkt 4 ska du isf ha installationen i rummet och lampanslutningen utförd med skyddsjord.
6. Detta är något man kan göra för eget bruk och under förutsättning att man behärskar alla moment som krävs.
Nu tyder ditt inlägg på att du kanske inte är tillräckligt insatt för att fylla alla punkter men jag dömer inte ut dig för det, värre saker har förekommit här i världen men var medveten om ev risker och chansa inte. Punkt 1 ovan är ett absolut krav hur du än går vidare, fyller du pkt 4-5 är det riktigt bra.
Och efter denna räcka pekpinnar ska du då vara välkommen hit.
Det var syftet med kronkopplingar och det kan du som sagt hoppa över om du vill.houserwolf skrev:Ehmm... och syftet med det skulle vara att man vill tända halva lampan bara? Eller har jag missförstått kronfunktionen?
Men det skulle i så fall innebära att jag hade kunnat hoppa över det om jag vill och koppla den som jag tänkt? En brun och en blå centralpunkt från alla armar och sedan upp till kontakten?
Hoppla! Tack för all input Jag inser att jag nog inte ska ge mig på detta på egen hand. Det är möjligt att jag hade rett ut det, men jag vill inte riskera att bli självlysande om jag rör vid armaturen eller råka mörklägga hela kvarteret
Det får nog bli att be om ett kostnadsförslag för att få lampan tillfixad känns det som. Någon som har en uppfattning om vad det kan kosta, mellan tumme och pekfinger?
Det får nog bli att be om ett kostnadsförslag för att få lampan tillfixad känns det som. Någon som har en uppfattning om vad det kan kosta, mellan tumme och pekfinger?
Lamphållarna bör bytas till färgade plast dito. Och hur mycket det skulle kosta kan jag inte säga men du får räkna med att det tar några timmar. Det är inte bara själva bytet utan troligen måste den som byter skaffa lite matr. och den tiden vill h*n naturligtvis ha betalt för. Men jag skulle nog begära MINST en tusenlapp.
Nu när jag fick veta att min tanke om hur kopplingen mellan hållare/armar och centralröret/kontakten så vågade jag klippa sladdarna och ta isär lampan lite mer. Min tanke nu när jag ser hållarnas konstruktion är att det inte borde vara speciellt svårt att på egen hand byta ut kopparhållarna till plastdito och sedan "parallellkoppla" dessa med varandra. Och - då borde jordning inte vara nödvändig eftersom allt sker i nya plasthållare?
Tack förresten, för all ovärderlig kunskap och info!
Tack förresten, för all ovärderlig kunskap och info!
Ett alternativ kan ju vara att göra om den till klenspänning. Det kanske går att hitta E27-lampor för någon lämplig spänning, t.ex. 12 V.
Sant, det är kanske ingen allt för dum idé. Tanken annars är att sätta något sånt här i lampan.Jonas L 84 skrev:
De finns inte med på mina bilder, men på varje arm ska det sitta en uppåtriktad kupa/skål i marmorerat glas.
Medlem
· Blekinge
· 10 390 inlägg
Detta fattar jag inte. Glödlampans gängade sockel har väl alltid kontakt med ena anslutningen, även i moderna lamphållare, annars skulle väl aldrig lampan lysa.Demmpa skrev:
Ja det har det, men dagen socklar är av plast, själva gängan brukar ofta vara plast den med, så med dagens socklar så finns det ingen metall man kan komma åt som kan bli spänningsförande när en lampa är iskruvad.