Jag vill sätta ett nytt innertak av typen "Premium Ceiling" från Forestia. Det tidigare taket är av ganska vanlig stil, ser ungefär ut som "Regina" från Moelven, men jag har ingen faktisk vetskap om exakt vilket tak det är. Det ser ut som att det är konstruerat av någon slags spån/flis/ihoptryck trä.

Jag tänker att jag troligtvis behöver en ny takregel, och undrar lite hur jag ska göra. Jag har ganska svårt att hitta guider på det.

Jag ville sänka taket så lite som det bara går.
Jag förstår att om jag bygger en träregel, så ska själva ramen fästas i väggarnas reglar - men de nya reglarna, hur fäster jag dessa? Jag tror inte det är lätt att hitta de gamla träreglarna.

Hur små reglar kan jag rimligtvis använda? Jag vill som sagt helst göra den så liten som möjligt, t.ex. något i denna storlek:
https://www.byggmax.se/kortregel-45...0OTEyNC4xLjAuMTcyNzU0OTEyNC4wLjAuMzgxMzcwNjY3
 
Är taket jämt du har nu så sätt nya innertaket i det.
Premium celing behöver ha ruskigt jämt underlag har precis satt d själv. Jag fick spackla lite i vissa skarvar för få det helt slätt.
 
T Tjrex skrev:
Är taket jämt du har nu så sätt nya innertaket i det.
Premium celing behöver ha ruskigt jämt underlag har precis satt d själv. Jag fick spackla lite i vissa skarvar för få det helt slätt.
Lite extra bakgrund på det: För att få ett jämnt tak försökte vi tidigare att först spackla, slipa, tapetsera med fiberfilt, måla. Jag har i efterhand läst om andra som försökt sig på samma metod, och resultaten verkar tveksamma förstår vi nu. Men, det vi märker nu är att det vi tidigare tyckte var jämnt som vattenytan på en helt vindstilla dag, helt klart inte är så jämt som vi minns det. Jag är rädd för att det kanske finns en viss risk att det tidigare taket rör på sig också.

Med allt detta som bakgrund undrar jag, hur jämt är "rusktigt jämt"? Och varför behövde du spackla skarvarna? Jag förstår känsligheten emot något som sticker ut, men borde inte taket dölja något som "sticker in"?
Vad för tak satte du ditt Premium Ceiling i? Vad för matrial?
 
F Fredrik Person skrev:
Lite extra bakgrund på det: För att få ett jämnt tak försökte vi tidigare att först spackla, slipa, tapetsera med fiberfilt, måla. Jag har i efterhand läst om andra som försökt sig på samma metod, och resultaten verkar tveksamma förstår vi nu. Men, det vi märker nu är att det vi tidigare tyckte var jämnt som vattenytan på en helt vindstilla dag, helt klart inte är så jämt som vi minns det. Jag är rädd för att det kanske finns en viss risk att det tidigare taket rör på sig också.

Med allt detta som bakgrund undrar jag, hur jämt är "rusktigt jämt"? Och varför behövde du spackla skarvarna? Jag förstår känsligheten emot något som sticker ut, men borde inte taket dölja något som "sticker in"?
Vad för tak satte du ditt Premium Ceiling i? Vad för matrial?
gles. Kanske att spikskallarna stak ner något på vissa ställen eller att glesen va vriden inte låg helt an mot mellanbjälklaget.
Slutresultatet blev dock mkt bra.

Tips,upplevde att rollern "gled" när vi målade så sprutade taket sen istället.
 
  • Takinstallation med synliga träreglar på en byggarbetsplats. Delen av taket är ännu inte helt täckt, och fönster och väggar finns i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat rum med grå väggar och vitt tak; verktyg och utrustning syns, inklusive målarutrustning. Orörda ytor och fönster/dörröppningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt inomhus med täckplast på golvet, stege, pinne och byggmaterial vid väggen. Plasten täcker fönstren och väggarna är omålade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tjrex skrev:
gles. Kanske att spikskallarna stak ner något på vissa ställen eller att glesen va vriden inte låg helt an mot mellanbjälklaget.
Slutresultatet blev dock mkt bra.

Tips,upplevde att rollern "gled" när vi målade så sprutade taket sen istället.
Jag trodde du menade skarvar i underlaget, nu förstår jag. Ja, det blev riktigt snyggt får jag säga :)

Jag vet inte om det riktigt svarar på mina frågor dock, jag känner fortf. att jag undrar lika mkt.

Vårt nuvarande tag har ojämnheter på ett par millimeter här och där, som är svårt att göra något åt nu. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara ett problem?

Men det jag fortf. är mest rädd för, är nuvarande tak bärande nog för detta taket? Dem är gjorda av liknande material.
 
F Fredrik Person skrev:
Vårt nuvarande tag har ojämnheter på ett par millimeter här och där, som är svårt att göra något åt nu. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara ett problem?

Men det jag fortf. är mest rädd för, är nuvarande tak bärande nog för detta taket? Dem är gjorda av liknande material.
Säkerligen inga problem. Tror att taket du har snarare jämnar ut.
Det som hände mig på några ställen var att skivorna inte gick ihop helt. Det är skarpa kanter å minsta millimeter syns sen.

Är taket som sitter där av spån/mdf så kommer det hålla, förutsatt att det sitter korrekt fastsatt nu såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.