Ska montera ett nytt Huntonit innertak mått 600*1200 och behöver nu hjälp att tänka och få vissa frågor besvarade.

1) I vilken del av rummen ska man börja (se skissbild) för att få rätt med förskjutna skarvar. Ska man börja vid dörren (se bild) fram till ytterhörnet eller ska man börja i motsatt sida och avsluta med den mindre delen över dörren?

2) Hur får man bäst till de förskjutna skarvarna. Bara ta och starta nästa rad med det som blev över på sista plattan från första raden?

3) Rummet är på våning 1 av 2 där liten del av taket är mot övervåningens kattvind. Som ni ser på bilderna är plasten väldigt slarvigt uppsatt på ställen mot väggen, stora glipor. Måste detta åtgärdas innan jag sätter upp nya taket?

4) Eftersom ångspärren sitter som första lager kommer jag punktera den när jag skruvar gipsskruv, kommer det få stora negativa effekter? Hur hanterar man det.

Hoppas någon har bra svar till en amatör som precis börjat sin resa inom renovering :)

• Oinredda takbjälkar med slarvigt monterad plastfilm ovanför en vit dörr i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis monterad träregel nära ett hörn med synliga skruvar och slarvigt uppsatt plast ångspärr mot väggen.
    Skapa konto
  • Omonterat innertak med isolering synlig mellan träbjälkar och slarvigt uppsatt plast.
    Skapa konto
  • Handritad skiss av ett rum med måtten och indikationer för montering av Huntonit innertak.
    Skapa konto
2) det beror ju lite på hur rummets mått går jämt upp med rummets storlek. Det styr hur mycket skarvarna blir förskjutna om man börjar om nästa rad med spillbiten.
Är det 120cm långa huntonit-brädor du ska ha? Då blir ju tre brädor 3,60cm.
Börjar du på väggen som är 3,55 så blir det alltså inget nämnvärt kvar av sista brädan att börja om med. Då är det bättre att ta en ny bräda och kapa på mitten när du börjar rad 2. Andra halvan av brädan passar då i slutet på raden och du får en halv brädas förskjutning på skarvarna hela vägen

Tack för svar! Men jag hade nog tänkt ha skivorna längs med och inte tvärs balkarna. Då kommer jag behöva en 11cm bit för att täcka första raden. Det känns kanske inte helt optimalt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.