Hej,

jag håller på med att omdränera mitt hus från 1972.

Jag har bytt ut dränrör, lagt de nya djupare och ordnat ett fall på 10-15 mm per meter. Nu återstår anslutningen av dränrör (och dagvatten) ner mot den betongbrunn som ligger i hörnet på tomten. Brunnen tar emot både dränvatten och dagvatten och leder detta vidare ner till den kommunala dagvattenledningen i gatan.

Jag har två frågor:

Anslutningen av de gamla dränrören till betongbrunnen är drygt 2 meter djupare ner i marken än vad som är nödvändigt om man skulle vilja hålla sig till ett fall på 10-15 mm per meter fram till brunnen. Det är knivigt att gräva i detta hörn, så det får bli handgrävning och jag är därför tacksam för synpunkter / kommentarer till om man kan ta upp ett nytt hål i betongbrunnen högre upp för att slippa handgräva drygt 2 meter ner. Dagvattenanslutningen till brunnen ligger på 30 cm djup.

Om det är OK att ta upp ett nytt hål (med diametern 110 mm), finns det någon möjlighet att göra detta själv eller ska man ta in en professionell håltagare (brunnen består av armerad betong).

Tacksam för tips!

de bara att borra ett hål eller flera små med en rejäl maskin o sedan kan du hugga upp till lagom storlek med mejel o slägghammare,,,,,,det är inte så tätt med armering ...in med röret otäta med murbruk

Hur gör man samma sak om brunnen är av plast?
(Funderar på att koppla in takavvattningen, förutsatt att det är okej med kommunen, har inte kollat än.)

Farzan skrev:
Hur gör man samma sak om brunnen är av plast?
(Funderar på att koppla in takavvattningen, förutsatt att det är okej med kommunen, har inte kollat än.)
Om du kollar på ByggMax hemsida finns där en utmärkt instruktionsfilm över hur man genomför en dränering (bortsett från att man vill använda platon istället för isodrän/pordrän). Där lägger man visst ner en plastbrunn och kopplar in rör i brunnen.

Jag kikade för övrigt på att byta ut betongbrunnen mot en plastdito. De plastbrunnar jag kikade på hade alla flera förberedda hål på olika höjder som man lätt kan stansa ut för att ansluta rören.

hålsåg i plastbrunn

Beape, tihimas - tack - den här är från 1981 och jag vet inte om det finns något förstansat men hålsåg blir ju bra. Ska kolla filmen där också.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.