Hej alla!

Jag håller på att jobba med ett litet källarprojekt, ett dusch/sköljrum på ca 3 kvm i källaren. Jag har murat upp nya väggar av lekablock och håller nu på med golvet.
En befintlig brunn som jag bilat bort visade sig sluta fritt under betongplattan, dvs den var inte kopplad till något avlopp...:) Jag har dock bilat upp en "kanal" bort till en annan brunn som jag ska koppla in mig på. Den går till avloppet.
Jag har nu fått bila upp "hela" golvet på 3 kvm och är fundersam på hur jag går vidare.
Vi har hyffsat varmt i källaren med relativt varma golv. Källargolvet är inte dränerat och inte isolerat men vi har absolut inga problem med vare sig fukt eller kalla golv.

Nu till frågan. Jag tänkte ösa i 15-20cm makadam för att dränera duschgolvet och sen gjuta 10cm betong ovanpå. Ingen isolering mellan. Är detta korkat? Vi har klarat oss utan isolering förut och nu slipper jag gräva ut ytterliggare 20cm.
Ni som vet. Ska jag isolera eller hur hade ni gjort i mitt fall?
Alternativa lösningar är väldigt välkomna.

Hade jag varit du, skulle jag ha lagt 5 cm makadam och resten isolering.

Mikael_L
Jag skulle också lagt isolering och mindre makadam.
Utan golvvärme skulle jag möjligen nöja mig med 5cm isolering och ta halvkalla golv, men antagligen skulle jag inte nöja mig med mindre än 10cm.
Med golvärme minst 20cm, annars blir det så oslugt dyrt att värma upp.

Plattan blir säkert tillräckligt stark om den är 8 cm tjock. Men det blir lite mer pyssligt att lyckas hålla armeringen 3 cm från betongytan. Men du klarar dig väl med 1 oskarvat nät, då borde det funka bra.

Mikael_L
Funkar dräneringen under källargolvet bra?

Det är väl också ganska viktigt.

Efter att ha forskat vidare här på forumet och efter lite funderande har jag jobbat i helgen.
Det blev till att gräva ut ca 45cm där jag började med fiberduk. Sen öste jag i 15cm makadam, ett lager med 7cm cellplats och ovanpå den åldersbeständig plast. Sen blev det ett lager 7cm cellplast till och ovanpå det armering och 10cm betong. Det blev även 3 nya brunnar i källaren så jag hackade upp lite mer än vad som var tänkt från början...:)
Nu funderar jag på att lägga in golvvärme när jag ska flyta golvet och ordna fallet mot brunnen i duschrummet.

När jag grävde ut golvet kom det fram vatten på ca 45cm djup. Huset har ingen direkt dränering och jag har inga planer på att ordna någon den närmsta tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.