Hej,

Jag har nyligen köpt en bostadsrätt där tanken är att jag skall byta ut köket då det verkligen har några år på nacken. I samband med köksbytet hade jag tänkt lägga en nytt golv i hela lägenhet som går hela vägen in i köket.

I dagsläget finns det ett äldre befintligt klinkersgolv i köket som jag då hade tänkt ta bort därav skulle jag behöva lite tips och råd.

Hade tänkt ta bort hela köket för att därefter påbörja arbetet med att ta bort det befintliga klinkersgolvet, däremot är jag lite osäker på följande punkter.

1. Är det något som en nybörjare bör göra själv eller borde man ta in experthjälp? Jag är fullt medveten om att det kommer ta betydligt längre tid för mig att ta bort golvet och iordningställa för det nya golvet däremot så kommer jag ha gott om tid under sommaren.

2. Vilken metod skulle ni rekommendera? Borde jag gå på med en hammare och mejsel eller bör jag införskaffa mig en borrhammare?

3. Vad bör man tänka på för att inte skada kringliggande väggar och befintliga rör som till exempel till radiatorn?

4. Är detta fullt möjligt att göra själv för en "normalhändig" person utan några större renoveringserfarenheter? Jag vet att det kommer ta tid att utföra arbetet och kommer förmodligen lägga ner några timmar på youtube och internet för att snappa upp så mycket som möjligt.

När klinkersgolvet väl är borta hade jag tänkt flytspackla för att få samma nivå på köksgolvet och resterande golv för att därefter påbörja den nya golvläggningen.

Hantverkare kommer sköta allt arbete som är kopplat till el och VVS däremot så hoppas jag kunna göra "skitgörat" själv för att spara in några slantar samtidigt som man har något att göra under semestern.

Alla synpunkter, tips och råd är välkomna!

Mvh
En förstagångsköpare..

• Äldre klinkersgolv i ett kök med vita köksskåp och en radiator, samt en öppen dörr som leder till ett annat rum med trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag skulle bila en gång hyrde jag på Bauhaus.

Du tänker göra allt själv utom vvs och el? Du kommer bli förvånad hur lång tid det tar. Fem veckor räcker inte för det om du är ensam. Skulle definitivt ta in ett proffs som tar bort golvet, det gör dom ganska snabbt. Det tar onödigt lång tid för en ovan och skall du bli något så när klar måste du vara effektiv. Börja med att göra en tidsplan för varje moment och dubbla sen tiden då ser du. T ex packa upp skåpen och skruva ihop dom=1dag skriv då 2 dagar så får du bra överblick och en realistisk plan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.