Hej!
Vi håller på och byter ut vårt gamla ftx agg (80-tal) som mer eller mindre gett upp. Kan tillägga att vi har pool i källaren. Där har vi två utsug plus en extern fläkt i andra änden som vi kör 100% när vi badar/har badat.
Aggregatet som installeras är ett Systemair VSR 300 med dräneringskit.
https://www.systemair.com/sv/Sverig...ning/sidoansluten/save/save-vsr-300-f29e93c3/
Frågan gäller dräneringen. Jag ser att det nuvarande dräneringsröret går från där gamla agget stod och in i avloppsluftningen (verkar vara en vanliga lösning).
Det jag undrar över är lutningen på röret. I nuläget går det först ner för att sedan gå uppåt (detta som används som "vattenlås"?) och sedan med litet fall eller vågrätt till avloppsluftningen. Bild1 syns att röret går ner undan brädorna där och kommer sedan upp i en liten böj på bild 2. Sedan går röret kanske en dryg meter till avloppsluftningen och in i det röret. Den punkten ligger iaf ca 20-30 cm under under nivån där röret anslutits till gamla aggregatet. Jag såg aldrig några problem med fukt i gamla agget.
Vad tror ni? Hade ni anslutit det likt det förra med tanke på att det varkar ha fungerat hittils. Eller hade ni försökt sätta det nya aggregatet lite högre och kapa av det nuvarande röret och dra det med fall hela vägen.
Några andra råd att tänka på?
Mvh
Mattias