En relativt enkel uppgift i teorin:

Har två rum som avdelas med gipsvägg, har detta uttag i ena rummet och skulle vilja ha ett till på enda sidan gipsväggen.

Borra hål och sätta senildosa är simpelt, men hur gör man med eldragningen? Hur får man dra kabel mellan dosor? Måste det vara rör etc mellan dosorna? Går detta att göra by the book?

Eluttag på en gipsvägg över ett parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga konstigheter att göra by the book, kolla vad det sitter för dosa och vad den har för stutsar eller genomföringar för flexsslangen, borra hålet på andra sidan med det i åtanke och montera flexrör emellan.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Har själv gjort så. Doserna hamnade mot varandra med typ 5mm mellanrum och limmade med något brandhämmande lim för att täta mot skorstenar etc.
.
Borrade 16mm hål i båda och drog kablarna i.
Väldigt smidigt. Känner mig 100% trygg med installationen men om det är helt regelrätt är ju en bra fråga.

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har själv gjort så. Doserna hamnade mot varandra med typ 5mm mellanrum och limmade med något brandhämmande lim för att täta mot skorstenar etc.
.
Väldigt smidigt. Känner mig 100% trygg med installationen men om det är helt regelrätt är ju en bra fråga.
tanken har skift mig att rygga dom mot varandra. Men nojig att det ska bli för tight. 5mm var på håret

Men blir det ”by the book”?

Huddingebo Huddingebo skrev:
.
Så får det bli. Flexslangen får då hänga i väggen med lite slack eller måste den vara förankrad?

Hur tjock är väggen? En ”normal” dosa som inte är av typen ”senil” bygger 45mm inåt. En multi/senildosa finns i olika djup men 55mm är vanligt. Sätter du den rakt mot den befintliga får det inte plats om du har 70-regel. Du bör därför sätta den minst 12cm åt höger eller vänster från den befintliga. Men du behöver kontrollera var det sitter reglar så du inte får en regel mellan dosorna.

Att borra hål i dosorna är inte by the book. Men att använda en av stosarna och få in flexslang i den och sedan gå till den nya dosan är by the book.

Tekniker Tekniker skrev:
tanken har skift mig att rygga dom mot varandra. Men nojig att det ska bli för tight. 5mm var på håret

Men blir det ”by the book”?
Om du verkligen vill att det ska bli "by the book" så ska det väl sägas att du då inte får göra detta själv, fast det kanske inte är så du menar? :geek:

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Om du verkligen vill att det ska bli "by the book" så ska det väl sägas att du då inte får göra detta själv, fast det kanske inte är så du menar? :geek:
Såklart. Jag syftar mer på att installationen i sig ska vara ”by the book”. Oavsett vem som gjort den. :D

• Gilla
GoGetLost
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Hur tjock är väggen? En ”normal” dosa som inte är av typen ”senil” bygger 45mm inåt. En multi/senildosa finns i olika djup men 55mm är vanligt. Sätter du den rakt mot den befintliga får det inte plats om du har 70-regel. Du bör därför sätta den minst 12cm åt höger eller vänster från den befintliga. Men du behöver kontrollera var det sitter reglar så du inte får en regel mellan dosorna.

Att borra hål i dosorna är inte by the book. Men att använda en av stosarna och få in flexslang i den och sedan gå till den nya dosan är by the book.
Bra input! Jag tänkte att jag ska kika efter reglarna, så det inte blir ett hinder.

Tänkte sätta dosorna om lott, dvs inte rygga dom. Lär bli lättare att ansluta slangen på så vis med. Precis som du föreslår.

Såhär ser dosan ut inuti, hur vet jag vilken typ av flexslang som passar? Bryta loss plasten åt höger / vänster? Försökte hitta info om ABB Ideal men fann inget matnyttigt där.

Inuti en ABB Ideal eldosas innanmäte med synliga kablar och präglingen "Made in Sweden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Precis, knacka bort plasten uppe till höger, ta ett hål där du vill ha den nya dosan. Ta sedan en mantlad kabel, EKK, EQQ etc. Och för den genom stosen i ABB-dosan till hålet där du ska sätta ny dosa. Trä på en bit 16mm flexslang på kabel från doshålssidan. I skarven mellan kabel och slang håller du med handen och låser kabeln i slangen. Dra nu i kabel så du backar tillbaka den genom stosen i ABB-dosan. Då du med handen låst slangen mot kabeln kommer du kunna få slangen att fästa i ABB-dosans låsfjäder. Du kommer höra några klick. Sen kan du skära av slangen i lagom längd, fästa den i multidosan, montera dosan, dra FQ och sätta uttag.

Det är denna dosa du har:
https://www.rexel.se/swe/Produktkat...dosor/APPARATDOSA-13-26-U-TILLBEHÖR/p/1422242

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.