Hej
Hjälper sonen med att fixa en lägenhet i garaget på ett större hus i en större stad med bostadsbrist.

Lade dubbla 25mm lk universal RiR från pannrummet till det nya badrummet när vi fixade golv och avlopp i lägenheten.

Handritad skiss av VVS-installation med 25mm LK universal RiR och fördelning för vatten i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har dragit in rören i vad som senare kommer bli en blindvägg med 20cm djup och har där tänkt att bygga en låda enligt konstens alla regler med inspektionslucka och i den fördela ut kall + varmt vatten mot vardera 2st 16mm lk universal pex rör. Ett av varje går till köket som ligger på andra sidan badrumsväggen och det andra är tänkt att ansluts i badrummet mot utanpåliggande kromade kopparrör för vidare dragning i rummet till handfat/dusch och wc.

Jag vill verkligen att det blir så enkelt och smidigt som möjligt med pex rören.

Har tänkt att köra pushfit 25mm kopplingar till en R20 gänga vidare mot ett fördelningsrör. Sedan dubbla 16mm lk rör, ett till kök och det andra badrum. I köket vill jag slutligen lämna av mot 3/8 anslutningsgänga (står ett trinnett kök där nu med denna anslutning till kranen) med en vettig lösning i väggen och i badrummet vill jag lämna av på ett smidigt sätt mot dubbla utanpåliggande 10mm kopparrör.

Tänkte köra med LKs grejer rakt igenom men vad är smidigast att använda? Gärna pushfit lösningar eller liknande så jag slipper låna pressverktyg.

Vid anslutning till badrum och i kök tänkte jag använda mig av LK väggdosa uni push 16. Är det vettigt eller finns det enklare och billigare sätt? Jag är inte så insatt i LK's sortiment så jag frågar proffsen.

Lägger med ett par skisser.

Handritad skiss av vatteninstallationer för handfat, med anteckningar om övergång från kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.