Efter att ha bilat upp avloppet och lagt nytt, reglat upp reglar för mekaniskt ventilerat golv...så bestämde vi oss i efterhand att skippa en andra golvbrunn för tvätt och grovvask....och istället ha ett fast avlopp som ÄVEN förgrenar sig till ett extra handfat/kommod. Avloppet kopplas på genom den muff som jag förberett som sticker upp ur plattan
Detta avlopp kommer alltså bestå av:
-handfat/kommod
-tvättmaskin
-grovvask
Tyvärr så var jag ngt snål för att spara den redan ansträngda takhöjden när jag satte höjden på reglarna....och har nu svårt att få till ett schysst fall.
Vid anslutningen direkt på muffen i plattan sitter en förgrening. Den ena går till vänster med ca 230cm totallängd (exkl den vertikala uppstigningen) och en 90 graders sväng och leder till kommoden. Den andra går till höger från förgreningen ca 40-50cm och därefter rakt upp i uppreglad vägg där den förgrenar sig till tvätt och grovvask.
Då 50 rör och dess rördelar lever sitt egna liv med böjda rör osv..så är det halvt komplicerat att få till det perfekta fallet. Mätte med vattenpass och fått till ett fall med viss skepsis, hällt vatten för att se om allt rinner ner. Och ja, det blir kvar en halv matsked Ofta samlas det lite vatten i rördelarnas "nedsänkta" kant/dvs muffdelen. Fallet på 230cm är inte stort, kanske 4mm. På tvättmaskinsidan så är fallet bra, iaf fram till rördelarna som svänger 120 grader för anslutning till stammen. Där är det svagare lutning och kan även där samlas vatten i muffkanten.
Frågan är....är detta tillräckligt bra? Eller ska jag byta till 32mm rör istället, vilket innebär att jag har ytterligare 18mm att skapa fall med.