Följande text är en översättning från tyska. Tyvärr har jag bara varit i Sverige i 2 månader och min svenska är inte bra nog. Men jag behöver akut hjälp från lokalbefolkningen som är insatta i ämnet! Nedan är min fråga på tyska.

Jag bor i en gammal villa, byggd 1979. Huset har ett REXOVENT-system (RDAA). Jag inspekterade och rengjorde enheten på vinden och den verkar fungera fullt ut. Den gamla fläktkåpan (CPAC) med 2 knoppar är fortfarande installerad i köket. Den vänstra knappen styr hastigheten på fläkten på vinden, den högra knappen öppnar luckan i fläktkåpan. Båda knapparna fungerar fortfarande.

Även om systemet fortfarande fungerar är avtryckaren lite för svag för mig – jag gillar att laga mat med mycket kryddor. Så jag vill installera en ny fläktkåpa!

Elektronikaffären förklarade för mig att jag inte kunde installera en fläktkåpa med egen motor eftersom den blåser in luften i systemet med för högt tryck. Säljaren förklarade för mig att luften från köket sedan skulle tryckas ut i badrummen - det är vettigt.

Därför funderade jag på att korta av röret på fläktkåpan och bygga ett nytt ventilationshål i taket i köket. Det ursprungliga REXOVENT-systemet skulle fortsätta att suga ut frånluften ur köket, bara genom ett hål i taket istället för fläktkåpan (reglaget med knappen kunde vara gömt någonstans).

Sedan skulle jag borra ett hål i väggen och dra ett nytt rör direkt utanför (väggen bakom min spiskåpa är husets yttervägg). På utsidan skulle jag installera en klaff som bara öppnas när luft trycks ut och stänger när luft sugs in (liknar en FFP-mask med gummiventil).

Jag berättade för en byggexpert om den här idén och han var inte alls nöjd. Jag frågade ofta varför, men han kunde inte förklara det för mig exakt på grund av språkbarriären. Han sa att det inte skulle vara bra att kombinera två system. Han sa att det då skulle bli alla möjliga problem - fukt, mögel och så vidare.

Tyvärr kan jag inte tänka mig att det skulle vara ett så stort problem att lägga ett nytt rör. Men han sa att han aldrig skulle göra det själv.

En annan expert på BAUHAUS förklarade för mig att det också fanns nya fläktkåpor som bara hade en liten motor installerad. Tydligen måste man koppla dessa till systemet på vinden. När du sedan slår på fläktkåpan bör REXOVENT-systemet ställas om till en svagare nivå - så systemet förblir balanserat.

Jag vill absolut behålla REXOVENT-systemet, men fläkten är nu helt enkelt för svag - jag behöver absolut en kraftfullare fläkt. Vad säger du till det? Vilken är den bästa lösningen? Är det någon som har erfarenhet av att kombinera två system? Eller uppleva att kombinera en ny fläktkåpa med REXOVENT electric?

HIER ORIGINAL in Deutsch:
Ich wohne in einer alten Villa, Baujahr 1979. Das Haus hat ein REXOVENT System (RDAA). Ich habe das Gerät im Dachboden einmal begutachtet und geputzt, es scheint soweit voll funktionstüchtig. In der Küche ist immer noch der alte Dunstabzug installiert (CPAC) mit 2 Drehknöpfen. Der linke Knopf regelt die Geschwindigkeit des Ventilators im Dachboden, der rechte Knopf öffnet die Klappe im Dunstabzug. Beide Knöpfe funktionieren noch.

Obwohl das System noch funktioniert, ist der Abzug für mich etwas zu schwach - ich koche gern mit viel Gewürzen. Ich möchte also einen neuen Dunstabzug einbauen!

Im Elektrofachhandel hat man mir erklärt, dass ich keine Abzugshaube mit eigenem Motor einbauen kann, da diese die Luft mit zu hohem Druck in das System bläst. Der Verkäufer erklärte mir, dass dann die Luft von der Küche in den Bädern hinausgedrückt würde - macht soweit Sinn.

Deshalb habe ich mir überlegt das Rohr des Dunstabzugs zu verkürzen und ein neues Lüftungsloch in die Decke der Küche zu bauen. Das original REXOVENT System würde also weiter Abluft aus der Küche saugen, nur halt durch ein Loch in der Decke statt dem Dunstabzug (die Steuerung mit dem Knopf könnte man irgendwo verstecken).

Dann würde ich ein Loch in die Wand bohren und ein neues Rohr direkt nach außen legen (die Wand hinter meinem Dunstabzug ist die Außenwand des Hauses). An der Außenseite würde ich eine Klappe installieren die nur öffnet wenn Luft hinausgedrückt wird und abschließt, wenn Luft hineingesaugt wird (ähnlich wie eine FFP Maske mit Gummi-Ventil).

Ich hab einem Baufachman von dieser Idee erzählt und er war überhaupt nicht begeistert. Ich habe öfters gefragt warum, aber er konnte es mir wegen der Sprachbarriere nicht genau erklären. Er meinte es wäre nicht gut 2 Systeme zu kombinieren. Er meinte es würde dann zu allerhand probleme kommen - Feuchtigkeit, Schimmel und so weiter.

Ich kann mir leider nicht vorstellen, dass es so ein riesen Problem wäre ein neues Rohr zu verlegen. Aber er meinte, dass er es selbst niemals tun würde.

Ein weiterer Fachman im BAUHAUS hat mir erklärt es gäbe auch neue Dunstabzüge die nur einen kleinen Motor verbaut haben. Diese muss man anscheinend mit dem System im Dachboden zusammenschließen. Wenn man dann den Dunstabzug einschaltet, soll das REXOVENT System schwächer geschaltet werden - somit bleibt das System ausgeglichen.

Ich möchte das REXOVENT System auf jeden Fall behalten, aber der Dunstabzug ist jetzt einfach zu schwach - ich habe unbedingt einen stärkeren Dunstabzug nötig. Was sagt Ihr dazu? Was ist die beste Lösung? Hat jemand vielleicht Erfahung damit 2 Systeme zu kombinieren? Oder Erfahrung damit einen neuen Dunstabzug mit dem REXOVENT elektrisch zu kombinieren?

S Stef H skrev:
Därför funderade jag på att korta av röret på fläktkåpan och bygga ett nytt ventilationshål i taket i köket. Det ursprungliga REXOVENT-systemet skulle fortsätta att suga ut frånluften ur köket, bara genom ett hål i taket istället för fläktkåpan (reglaget med knappen kunde vara gömt någonstans).

Sedan skulle jag borra ett hål i väggen och dra ett nytt rör direkt utanför (väggen bakom min spiskåpa är husets yttervägg). På utsidan skulle jag installera en klaff som bara öppnas när luft trycks ut och stänger när luft sugs in (liknar en FFP-mask med gummiventil).
Detta låter som en bra ide. Du behåller grundventilationen i köket och din nya köksfläkt går igenom väggen. Men det finns vissa krav när du går igenom väggen. Läs mer här
https://ventilation.se/sv/post/imkanal-genom-yttervagg

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har redan gjort det du funderar över !!!
Bor i ett 1-planshus från 1978. Drog ny kanal från RDAA till ny plats i kökstaket (bild 1 ). Flyttade reglaget för RDAA till intilliggande rum ( tvättstuga ) (bild 2). Installerade en fläktkåpa med takfläkt ( Fjäråskåpan ), som bara blåser ut luft när den används (bild 3). Har fungerat mycket bra sedan 2004 !
Takventil för köksfläkt installerad i ett 1-planshus, del av ett byggprojekt från 1978.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt vridreglage för RDAA fläkt installerat på väggen intill en rund täckplatta.
Skapa konto

Köksfläkt installerad i ett 1-planshus från 1978, med en fläktkåpa över en häll och omgiven av vita kakelväggar.
Skapa konto

H Håbbe01 skrev:
Detta låter som en bra ide. Du behåller grundventilationen i köket och din nya köksfläkt går igenom väggen. Men det finns vissa krav när du går igenom väggen. Läs mer här
[länk]
Tack för informationen! Jag var inte medveten om att det fanns särskilda regler här. Jag kommer definitivt att ha detta i åtanke när jag planerar!

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag har redan gjort det du funderar över !!!
Bor i ett 1-planshus från 1978. Drog ny kanal från RDAA till ny plats i kökstaket (bild 1 ). Flyttade reglaget för RDAA till intilliggande rum ( tvättstuga ) (bild 2). Installerade en fläktkåpa med takfläkt ( Fjäråskåpan ), som bara blåser ut luft när den används (bild 3). Har fungerat mycket bra sedan 2004 !
[bild]
[bild]
[bild]
Tack för ditt svar! Ser precis ut som jag föreställt mig det. Kommer du ihåg vilken typ av "ventil" du installerade på ytterväggen? Så att ingen luft sugs in i köket när fläkten är avstängd?
Jag har sett att det finns några med klaffar och några med gummitätning.

S Stef H skrev:
Tack för ditt svar! Ser precis ut som jag föreställt mig det. Kommer du ihåg vilken typ av "ventil" du installerade på ytterväggen? Så att ingen luft sugs in i köket när fläkten är avstängd?
Jag har sett att det finns några med klaffar och några med gummitätning.
Tyvärr kommer jag inte ihåg hur kallrasskyddet ser ut. När filtren är borta, så ser det ut så här och från fläkten går det ett rör direkt genom vinden och ut genom yttertaket likt en skorsten.
Fläkt i köksfläkt utan filter, visar ett metallrör som leder ut genom yttertaket.
Skapa konto

Inuti ett ventilationssystem med synlig fläkt och röranslutning som leder rakt ut genom vinden, liknande en skorsten.
Skapa konto

• Gilla
Stef H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.