9 426 läst · 15 svar
9k läst
15 svar
Nyrenoverat badrum - ej centrerad tork, golvbrunn/duschvägg/takdush samt utbuktande vägg vid kommod
Hej
Vi är i sluttampen av en badrumsrenovering där vi anlitat hantverkare som är med i BKR. Badrummet har helt nya rör och eldragningar.
Vi har nu sett att handdukstorken sitter 25mm för långt till vänster och då ej centrerad mellan 2 fönster.
Sedan är duschblandaren förskjuten 30-40mm från golvbrunnen och duschväggarna monterade efter duschblandarens tänkta mitt (ej monterad ännu)
En kantlist sticker även ut 2mm hela vägen.
Väggen som kommoden sitter på buktar även ut ca 4mm vilket ger fula glipor mot handfatet.
Mäter jag utbuktningen korrekt? Hur mycket utbuktning får det vara?
Känns surt när sakerna blivit monterade.
Blir ju svårare att åtgärda nu, men hur löser en hantverkare dessa saker egentligen?
Handdukstork: Knacka bort kakelplattor (2 fäste, 1 el) utan att skada ytskikt, flytta eldragningen lite (den kommer från hållet den skall flyttas åt). På med nya kakelplattor och fog.
Duschblandare: Visst måste man kunna använda excentriska hylsor ämnande för blandare med olika cc-mått, men här förskjuta blandaren åt ett håll istället? Det blir ju på baksidan av blandaren, men det blir ju inte snyggt när man vet om det och måste leva med det. Om det hjälper så kan man komma åt anslutningarna från baksidan av väggen.
Utbuktande vägg: Här är det väl bara att riva plattorna som gäller och se till så att väggen inte buktar ut innan plattsättning?
Vi är i sluttampen av en badrumsrenovering där vi anlitat hantverkare som är med i BKR. Badrummet har helt nya rör och eldragningar.
Vi har nu sett att handdukstorken sitter 25mm för långt till vänster och då ej centrerad mellan 2 fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan är duschblandaren förskjuten 30-40mm från golvbrunnen och duschväggarna monterade efter duschblandarens tänkta mitt (ej monterad ännu)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väggen som kommoden sitter på buktar även ut ca 4mm vilket ger fula glipor mot handfatet.
Logga in
Skapa konto
Blir ju svårare att åtgärda nu, men hur löser en hantverkare dessa saker egentligen?
Handdukstork: Knacka bort kakelplattor (2 fäste, 1 el) utan att skada ytskikt, flytta eldragningen lite (den kommer från hållet den skall flyttas åt). På med nya kakelplattor och fog.
Duschblandare: Visst måste man kunna använda excentriska hylsor ämnande för blandare med olika cc-mått, men här förskjuta blandaren åt ett håll istället? Det blir ju på baksidan av blandaren, men det blir ju inte snyggt när man vet om det och måste leva med det. Om det hjälper så kan man komma åt anslutningarna från baksidan av väggen.
Utbuktande vägg: Här är det väl bara att riva plattorna som gäller och se till så att väggen inte buktar ut innan plattsättning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 738 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 738 inlägg
När det gäller handdukstorken så är den i sig väldigt osymmetrisk och då tycker jag det är konstigt att sträva efter att den ska vara placerad exakt mitt på kaklet.
Det finns en regel om att man inte kan får rättning om värdet av felet är mycket mindre än kostnaden för att åtgärda felet. I sådana fall kan man i stället få en ekonomisk ersättning.
Det är stor risk för att tätskiktet skadas när man knackar bort kakelplattor även om det finns godkända metoder att lappa tätskikt så är det en risk. Man ska också lyckas få hålen som inte ska användas längre täta.
Att räta upp väggen kan innebära att hela väggen måste rivas och reglas upp på nytt. Med välgjord silikonfog mellan kommod och vägg borde den springan bli osynlig.
Det finns en regel om att man inte kan får rättning om värdet av felet är mycket mindre än kostnaden för att åtgärda felet. I sådana fall kan man i stället få en ekonomisk ersättning.
Det är stor risk för att tätskiktet skadas när man knackar bort kakelplattor även om det finns godkända metoder att lappa tätskikt så är det en risk. Man ska också lyckas få hålen som inte ska användas längre täta.
Att räta upp väggen kan innebära att hela väggen måste rivas och reglas upp på nytt. Med välgjord silikonfog mellan kommod och vägg borde den springan bli osynlig.
Angående handdukstorken:
Handdukarna kommer aldrig hänga på vänstra delen av torken, hade hantverkarna satt handdukstorken helt centrerad på väggen hade handdukarna hängt väldigt "off centre" vilket antagligen kommer störa ögat mer.. nu blir det lättare att hänga handdukarna mer centrerat på väggen, vilket iaf jag tror uppfattas som mer estetiskt av ögat..
Angående blandare och golvbrunn.. det finns inget annat "i närheten" som gör att dessa delar placerats på detta sätt? Eller någon annan ändring/önskemål under arbetets gång?
(I ärlighetens namn stör det mig mer att fogen på golvet och den på väggen i duschen, vid golvbrunnen, inte linjerar än att hålen för blandaren "sitter snett")
Det är inte så att blandaren har en stång för duschen som inte är centrerad?
Kommoden säger jag som BirgitS, det kommer inte synas (jag trollade bort 1 cm glipa när jag monterade min kommod här hemma)
Edit: den där bilden med kantlisten fattar jag verkligen inte?
Handdukarna kommer aldrig hänga på vänstra delen av torken, hade hantverkarna satt handdukstorken helt centrerad på väggen hade handdukarna hängt väldigt "off centre" vilket antagligen kommer störa ögat mer.. nu blir det lättare att hänga handdukarna mer centrerat på väggen, vilket iaf jag tror uppfattas som mer estetiskt av ögat..
Angående blandare och golvbrunn.. det finns inget annat "i närheten" som gör att dessa delar placerats på detta sätt? Eller någon annan ändring/önskemål under arbetets gång?
(I ärlighetens namn stör det mig mer att fogen på golvet och den på väggen i duschen, vid golvbrunnen, inte linjerar än att hålen för blandaren "sitter snett")
Det är inte så att blandaren har en stång för duschen som inte är centrerad?
Kommoden säger jag som BirgitS, det kommer inte synas (jag trollade bort 1 cm glipa när jag monterade min kommod här hemma)
Ibland kan man ha en viss förståelse för hantverkare som tröttnar på kunder.
Jag tycker att hantverkarens placering av handdukstorken blir mycket bättre än centrering på ett väl trångt utrymme.
Det enda klagomålet jag tycker kan vara relevant är angående utbuktningen, men även den är marginell.
Edit: Mycket tveksamt om buktigheten överskrider BKR krav. +-5 mm/ 2m
https://www.gvk.se/branschregler/vagg/
Jag tycker att hantverkarens placering av handdukstorken blir mycket bättre än centrering på ett väl trångt utrymme.
Det enda klagomålet jag tycker kan vara relevant är angående utbuktningen, men även den är marginell.
https://www.gvk.se/branschregler/vagg/
Redigerat:
Tack för inputen, det är sant att den är osymmetrisk isig och därför har jag även varit kluven.BirgitS skrev:
Jag tror också det blir bra med mjukfog vid tvättstället, det är bara synd att man "råkade" se det innan fogen kom på plats. Jag hade hellre velat hade ha det som: "det man inte vet något om, tar man ingen skada över".
Tack för den värdefulla inputen, jag hängde på handdukar nu och det ser genast mycket bättre ut. Det blir nog precis som du säger! Så tack ännu en gångViolina skrev:Angående handdukstorken:
Golvbrunnen fick jag förklarat av arbetsledaren idag att det troligtvis berodde på att plattläggarna flyttat golvbrunnen lite för att det inte skulle bli några småbitar med klinker på ena sidan och mycket riktigt när jag mätte så gick en platta (60x60) jämnt ut mot väggen
Takduschens stång sitter centrerat.
Kantlisten sticker ut åt höger 2mm. Badrummet har en L-form. Alla övriga lister av samma form runt fönstersmyg sitter jämnt.
Som lekman är det inte lätt att veta vad man kan förvänta sig av den man anlitar eller vara fullt påläst om alla branschregler hit och dit. Just därför ville jag ha lite input här innan jag ringde entreprenören. Nu blev det ändå lite bråttom så jag ringde ändå för att höra vad han sa och det var ett lugnt och mycket givande samtal där i princip allt reddes ut.hscn skrev:Ibland kan man ha en viss förståelse för hantverkare som tröttnar på kunder.
[länk]
Jag har också läst om det där måttet, men vet inte hur jag ska tolka det på mindre sträckor.
5mm på 2m är ju 2.5mm på 1m, men varför har dem inte gett det som exempel? Iofs tror jag bara att jag sett 5mm på 2m när man pratat om buktningar eller sneda väggar vertikalt.
För det första så har vi aldrig varit ute efter prisavdrag, utan har hela tiden velat ha det färdiga badrummet så som vi har tänkt oss och om vi inte specifikt sagt något mått så förväntade vi oss att saker skulle sitta centrerat.B Bozzen skrev:
Precis som Villa vista nämner så ville jag ha synpunkter och lösningsförslag innan jag kontaktade entreprenören. Hade jag inväntat svar från denna tråd innan jag ringde entreprenören, så hade jag inte behövt nämna alla sakerna som jag tog upp i tråden.
Vi har haft goda samtal med plattsättarna under renoveringens gång och de såg tex att toalettavloppet ej var i centrum när de hade lagt eps, så de grävde ur eps och justerade avloppet (som rörmokaren bara satt förskjutet pga en kortling som plattsättarna enkelt flyttade lite i sidled).
Det flyttade även brunnen lite för att det inte skulle bli en ful minipassbit mot en vägg. Så plattsättarna tänker ju symmetriskt och har en hög standard på sitt hantverk i vissa fall.
Tvättställets utbuktning berodde troligtvis på rörmokarens fästplatta som bygger lite, men det vet de ju om, så här borde de ha kunnat använda lite mer fix på sidorna och mindre i mitten, eller hur?
Handdukstorken hade elektrikern försökt beräkna så att den skulle hamna i mitten, men ändå blev det fel, så det blev inte som varken vi eller elektrikern hade tänkt. Här borde plattsättarna som gjorde den slutgiltiga genomföringen av elen kontrollerat positionen.
Nu i slutändan efter lite konstruktiv input så är jag ändå nöjd med positionen.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 7 843 inlägg
Jag vet inte hur man löser problemet, men vill bara säga att jag har full förståelse för att du inte är nöjd. Mycket märkligt att de inte centrerade handdukstorken.S skorpion_ skrev:Hej
[bild] [bild] [bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
När det gäller tyckande, så tycker jag du har fel ;-)Marlen Eskilsson skrev:
Jag vill påstå att det redan är utrett att det hade varit värre om den varit centrerad.
Mycket begåvade frågor från TS och begåvade svar, byggahus som bäst
Jag kan ha fel här, men på bilderna ser det ut som att handdukstork sitter centrerad. 10 cm från fönsteröppning. Ena sidan har du foder på fönstret men andra sidan verkar fönster och foder ännu inte vara satt.S skorpion_ skrev:Hej
[bild] [bild] [bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Utbuktningen mäter du genom att lägga passet så att det blir lika stor glipa till höger och vänster. Mät sedan glipan och där ser du hur stor "bucklan" i väggen är. Eller gör som du gjort men dela måttet du mätt upp med 2.
Är sträckan bara 1 meter så blir det tillåtna måttet såklart +-2.5mm istället för +-5mm.
Det där kommer dock att bli skitsnyggt när det är klart så jag skulle inte oroa mig alls. Dina hantverkare verkar vara rejält duktiga.
Är sträckan bara 1 meter så blir det tillåtna måttet såklart +-2.5mm istället för +-5mm.
Det där kommer dock att bli skitsnyggt när det är klart så jag skulle inte oroa mig alls. Dina hantverkare verkar vara rejält duktiga.
Du retar upp dig på småsaker som ingen kommer att se eller märka. Handdukstorken kunde ha suttit ännj mer till vänster efersom alla handdukar kommer att hänga ut på högersidan. Vad som sticker ut två millimeter ser jag inte ens på fotot. Vilken duschblandare har du? Den kanske inte ens är symmetrisk i sig? Oavsett vilket kommer det inte att märkas. Den buktande väggen kan möjligen märkas om du ska ha något större skåp eller liknande men det löser du lätt med en liten smyglist eller distans. Lägg undan tumstocken och var glad att du får ett jättefint badrum!
När man bygger nytt får man räkna med 10 eller 15% avvikelse för alla (!) mått. En god vän fick erfara detta när badrummet inte rymde det tänkta badkaret trots att måtten annonserats i förväg. Misstaget? Inget skriftligt. Men även om så vore fallet hade de såklart inte rivit väggarna och gjort om det för något sådant. Även vid renovering gäller viss felmarginal.S skorpion_ skrev:Tack för inputen, det är sant att den är osymmetrisk isig och därför har jag även varit kluven.
Jag tror också det blir bra med mjukfog vid tvättstället, det är bara synd att man "råkade" se det innan fogen kom på plats. Jag hade hellre velat hade ha det som: "det man inte vet något om, tar man ingen skada över".
Tack för den värdefulla inputen, jag hängde på handdukar nu och det ser genast mycket bättre ut. Det blir nog precis som du säger! Så tack ännu en gång
Golvbrunnen fick jag förklarat av arbetsledaren idag att det troligtvis berodde på att plattläggarna flyttat golvbrunnen lite för att det inte skulle bli några småbitar med klinker på ena sidan och mycket riktigt när jag mätte så gick en platta (60x60) jämnt ut mot väggen
Takduschens stång sitter centrerat.
Kantlisten sticker ut åt höger 2mm. Badrummet har en L-form. Alla övriga lister av samma form runt fönstersmyg sitter jämnt.
Som lekman är det inte lätt att veta vad man kan förvänta sig av den man anlitar eller vara fullt påläst om alla branschregler hit och dit. Just därför ville jag ha lite input här innan jag ringde entreprenören. Nu blev det ändå lite bråttom så jag ringde ändå för att höra vad han sa och det var ett lugnt och mycket givande samtal där i princip allt reddes ut.
Jag har också läst om det där måttet, men vet inte hur jag ska tolka det på mindre sträckor.
5mm på 2m är ju 2.5mm på 1m, men varför har dem inte gett det som exempel? Iofs tror jag bara att jag sett 5mm på 2m när man pratat om buktningar eller sneda väggar vertikalt.
Och i vissa fall är det väldigt viktigt med symmetri, särskilt för vissa personer, men det tar praxis ingen hänsyn till. Det är fortfarande felmarginal som gäller.
Du har lärt dig ett par saker nu: för det första måste du göra saker själv om du kräver den noggrannhet du efterfrågar här. För det andra måste du skriftligt avtala med hantverkaren om det är något specifikt som måste blir helt rätt.
Men att kräva den här noggrannheten på ett helt badrum är orealistiskt. Antingen kommer ingen ta jobbet eller så kommer de säga att de vill ha en miljon.
Jag tycker din badrumsrenovering ser mycket bra ut, väldigt snyggt, sådär vill även jag renovera våran!
Du ser felholetaker skrev:
Fönstren sitter en bit in. Man måste titta på kakellisterna. Ett nytt fönster är beställt till höger och det kommer vara likadant som till vänster.
Tack för klargörande. Då gjorde jag rätt eftersom att jag "väger" vattenpasset på bulan så att det blir lika stor glipa i början och i slutet.D dennis_f skrev:Utbuktningen mäter du genom att lägga passet så att det blir lika stor glipa till höger och vänster. Mät sedan glipan och där ser du hur stor "bucklan" i väggen är. Eller gör som du gjort men dela måttet du mätt upp med 2.
Jag tror inte att det funkar att dela på 2 som du säger i alla fall. För tänkt dig att utbuktningen är 5mm precis den första 100mm, då kommer rätskivan peka ytterligare 5mm per 100mm vilket totalt blir 10*5mm.