15 955 läst · 26 svar
16k läst
26 svar
Nyrenoverat badrum av BKR godkänd firma = Ej godkänt?
Om det behövs 45mm så måste man väl lägga dit det, eller? Att lägga en slipsats, som du gjorde, ställer vissa krav på underlaget. Slipsats går väl normalt att lägga fastförankrad från 25-30mm och flytande från ca 50mm.Jannez69 skrev:
Är ju inte säkert att det skulle ha gått att lägga en slipsats i detta fall, om inte, så blir det flytspackel.
En annan sak när det gäller betonggolv och slipsatser som ska beläggas med plattor, ytan skall brädrivas, inte glättas. Orsaken till det är att brädrivningen ger öppna porer som låter fukten avgå ur betongen utan att ge en försvagad "cementvatten" yta, som vid glättning.
Flytspackling förstår jag kan vara svårt att få till MEN hade jag varit hantverkare och som diskussionerna ser ut idag så hade jag kollat så de följde reglerna innan jag började med tätskiktet, är det svårt att fatta?
Är det svårt att lista ut hur mycket avloppsrör till handfat ska sticka upp efter flytspackling och kakel för att klara dagens regler, ser det lite kort ut kanske man skulle förlänga det innan man flytspacklar och sen kapa det en bit om det är för långt.
Jag förstår att hantverk inte är maskinellt och det kan se annorlunda ut, därav finns det ett spann på riktlinjerna krav och ett litet misstag kan göras.
Men saker som för korta rör och si och så känns som det är totalt slarv som jag inte förstår mig på.
Är det svårt att lista ut hur mycket avloppsrör till handfat ska sticka upp efter flytspackling och kakel för att klara dagens regler, ser det lite kort ut kanske man skulle förlänga det innan man flytspacklar och sen kapa det en bit om det är för långt.
Jag förstår att hantverk inte är maskinellt och det kan se annorlunda ut, därav finns det ett spann på riktlinjerna krav och ett litet misstag kan göras.
Men saker som för korta rör och si och så känns som det är totalt slarv som jag inte förstår mig på.
Han som gjorde mitt betonggolv gjorde i stora drag som i länken! Efter brädrivningen så handslipade han lite lätt så jag slipper söla och kladda med spackel. Så nu ska det få torka några veckor till innan klinkern ska på plats.Ardexsmitten skrev:Om det behövs 45mm så måste man väl lägga dit det, eller? Att lägga en slipsats, som du gjorde, ställer vissa krav på underlaget. Slipsats går väl normalt att lägga fastförankrad från 25-30mm och flytande från ca 50mm.
Är ju inte säkert att det skulle ha gått att lägga en slipsats i detta fall, om inte, så blir det flytspackel.
En annan sak när det gäller betonggolv och slipsatser som ska beläggas med plattor, ytan skall brädrivas, inte glättas. Orsaken till det är att brädrivningen ger öppna porer som låter fukten avgå ur betongen utan att ge en försvagad "cementvatten" yta, som vid glättning.
http://www.byggai.se/Sidor/Filer/0054-62ESE512.pdf
Ja, länken va ju fin, men tyvärr så är det fel när det gäller ytor som det skall läggas plattor på. Tusentals kvadratmeter med golv har lossnat pga stålslipade golv. Idag så står det utryckligen i branschreglerna att ytan skall vara brädriven. Om den är stålslipad så måste man fräsa eller slipa ytan tills den svaga ytan är borta. Du kan lätt se det själv, genom att slipa lite med en karborundumsten på golvet. Ytan släpper lätt när det är stålslipat.Jannez69 skrev:
Nu satte du hjärtat i halsgropen på mig så jag vart tvungen att prata med honom som gjorde golvet! Är jag som blandat ihop begreppen, mitt golv är inte stålslipat som du menar med slipat utan just brädriven eller struket så fall och lutning blir bra!Ardexsmitten skrev:Ja, länken va ju fin, men tyvärr så är det fel när det gäller ytor som det skall läggas plattor på. Tusentals kvadratmeter med golv har lossnat pga stålslipade golv. Idag så står det utryckligen i branschreglerna att ytan skall vara brädriven. Om den är stålslipad så måste man fräsa eller slipa ytan tills den svaga ytan är borta. Du kan lätt se det själv, genom att slipa lite med en karborundumsten på golvet. Ytan släpper lätt när det är stålslipat.
Nice! Enligt handboken! d^_^b
Medlem
· stockholm
· 8 inlägg
Det synd att dom lämna så små passbitar mot golvet och hörnen.. de inte snyggt.
man ska ju mätta ut så man får så stora bitar som möjligt
man ska ju mätta ut så man får så stora bitar som möjligt
Jag pratade med BKR i slutet på förra veckan, jag förklarade för dem hur det såg ut.b8q skrev:Ja, fallet är ju för stort om man ska följa BBR (Boverkets Byggregler), men det viktiga är väl hur det känns att stå på golvet? Jag tar hellre ett lite för stort fall än ett för litet.
När det gäller tätskiktet vid tröskeln, se: [länk]
Se sid 12, punkt 6.3.2 och sid 13, bild 13.
Jag skulle tolka de reglerna som att tätskiktet vid tröskeln SKA gå upp till det färdiga golvets nivå, dvs med ett uppvik som i bilden.
Om inte annat kan du ju skriva ut och vifta med branschreglerna och fråga "Har ni gjort så här?"
Själv har jag för övrigt precis samma anledning till varför jag GÖR allt själv - jag vill att det ska bli korrekt utfört och snyggt.
Dem tog det som att jobbet inte var utfört korrekt.
Får se vart detta slutar, bäst för mig är nog att ta ut en besiktningman som säger sitt.
Återigen, fallet kan jag leva med. Men om tätskicktet falerar vid tröskel och avlopp så är jag inte nöjd. Det kosmetiska kommer han också få ordna till.
Hörde precis att det tydligen inte är så lätt att lägga i ny fog på golvet. Då det eventuellt inte kommer fästa som det skall, vad är det som händer då? Släpper det med tiden?HenrikEng skrev:Jag pratade med BKR i slutet på förra veckan, jag förklarade för dem hur det såg ut.
Dem tog det som att jobbet inte var utfört korrekt.
Får se vart detta slutar, bäst för mig är nog att ta ut en besiktningman som säger sitt.
Återigen, fallet kan jag leva med. Men om tätskicktet falerar vid tröskel och avlopp så är jag inte nöjd. Det kosmetiska kommer han också få ordna till.
Lek med tanken att han skall snygga till fogarna runt om klinkers/kakel skarven, kommer han lyckas med det utan att skada plattorna?
Har nu haft en besiktningsgubbe ute, kändes som det inte gav så mkt. Mer än det jag visste innan! Hur skall man veta vad som är rätt o fel egentligen.HenrikEng skrev:Hörde precis att det tydligen inte är så lätt att lägga i ny fog på golvet. Då det eventuellt inte kommer fästa som det skall, vad är det som händer då? Släpper det med tiden?
Lek med tanken att han skall snygga till fogarna runt om klinkers/kakel skarven, kommer han lyckas med det utan att skada plattorna?
Kan någon kunnig inom området berätta vad jag skall säga / kräva?
Moderator
· Stockholm
· 52 270 inlägg
Blev det några åtgärder?