3 485 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Nyrenoverad jugend vid Svandammsparken
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 126 inlägg
Byggmästaren byggde ett rejält hus åt sig själv på bästa läge i Spånga i början av 1900-talet då jugendstilen spirade. Nu är huset nyrenoverat med eftertanke.
Du kan läsa artikeln här: Nyrenoverad jugend vid Svandammsparken
Du kan läsa artikeln här: Nyrenoverad jugend vid Svandammsparken
Administrator
· Skåne
· 7 854 inlägg
Så det är inte så insynsskyddat?
Fantastisk interiör i BV, allt andas kvalitet och gedigna material.
Fast i källarplan eller på murstocken i den inredda vinden kan man väl blunda för det.
De utrymmena var väl från början aldrig inredda och kunde mycket väl haft oputsade väggar, som man nu har behållit när man inrett rummen.
Jag håller väl med, det skulle absolut varit putsade ytor om det blivit inrett när det byggdes eller under minst 1:a halvan av förra århundradet. Så det går att hävda att det även nu skulle vara mest korrekt och tidstypiskt.
Samtidigt kan jag tänka att detta också får ses avspegla husets liv under mer än hundra år, att detta är tidstypiskt för när detta skedde.
Riktigt gamla hus (slott, kyrkor, herrgårdar från 1100-1700 -talet) är ju alltid en blandning av allt som skett under deras historia, och faktiskt en del av charmen och historiens vingslag med gamla hus.
De utrymmena var väl från början aldrig inredda och kunde mycket väl haft oputsade väggar, som man nu har behållit när man inrett rummen.
Jag håller väl med, det skulle absolut varit putsade ytor om det blivit inrett när det byggdes eller under minst 1:a halvan av förra århundradet. Så det går att hävda att det även nu skulle vara mest korrekt och tidstypiskt.
Samtidigt kan jag tänka att detta också får ses avspegla husets liv under mer än hundra år, att detta är tidstypiskt för när detta skedde.
Riktigt gamla hus (slott, kyrkor, herrgårdar från 1100-1700 -talet) är ju alltid en blandning av allt som skett under deras historia, och faktiskt en del av charmen och historiens vingslag med gamla hus.
Håller med om att det är trevligt med blandningar av olika epoker. Däremot så får jag lite spader av vissa tidstypiska och tacky detaljer, t ex frilagda tegelväggar. Lite samma grej som aprikosa badrum liksom. Å andra sidan så går det säkert att lägga på puts för ev spekulant.Mikael_L skrev:Fast i källarplan eller på murstocken i den inredda vinden kan man väl blunda för det.
Hoppar man över häcken åt syd så hamnar på Gerds Pizzerias uteservering.
Där har jag ätit många goda Pizzor!
Där har jag ätit många goda Pizzor!
Det var ett fint hus, lite lustigt att entréplan är en trappa upp och "källaren" på markplan. Jag får associationer till medeltida vindbrygga av den lilla bron till entrén, tänk om den vore uppfällbar! (Fast man måste så klart mura igen dörren på bottenplan om det ska funka för att hålla ovälkomna besökare borta...)
Det kanske beror på att huset ligger lite lågt, så man valde att försöka få upp det istället för att gräva ner källaren.W Wagner skrev:
Kretikos skrev: