5 470 läst · 8 svar
5k läst
8 svar
Nyplanterad rabatt och liguster - täckbark
Vi har precis blivit klara med vår rabatt med silverpäron, miscanthus, bambu, stjärnflocka, perenner och lökar.
Runt om har vi planterad barrotad vintergrön liguster.
För att undvika ogräs och onödigt arbete. Kan man slänga på 10cm täckbark? Både i rabatt och häcken? Kan någon av växterna ta skada?
Kommer häcken ta sig fast vi lägger 10cm täckbark som då kommer upp mot stammarna på ligustern.
Ska man lägga markduk eller täckbark direkt på jorden?
Runt om har vi planterad barrotad vintergrön liguster.
För att undvika ogräs och onödigt arbete. Kan man slänga på 10cm täckbark? Både i rabatt och häcken? Kan någon av växterna ta skada?
Kommer häcken ta sig fast vi lägger 10cm täckbark som då kommer upp mot stammarna på ligustern.
Ska man lägga markduk eller täckbark direkt på jorden?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 917 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 917 inlägg
Rabatter, liksom nysatta buskar, måste gödslas minst varje vår och det blir ju besvärligt med 10 cm täckbark. Om det är små tidigblommande lökar kan de ha svårt att komma upp genom 10 cm täckbark. När täckbark bryts ner går det åt kväve men kvävet är ju huvudnäringen för växterna så det uppstår en konkurrenssituation.
Jag tycker alltså att det är olämpligt med täckbark på ett sånt ställe. Jag hade täckbark under bärbuskarna men först när de var väletablerade och endast 2 cm tjockt så att det gick lätt att skrapa åt sidan när de skulle gödslas två gånger om året.
Om du med markduk menar något tätt som t.ex. hindrar maskar att röra sig upp på ytan vid regn så är det olämpligt i rabatter där det är viktigt med maskar för att få en bra växtmiljö.
Jag tycker alltså att det är olämpligt med täckbark på ett sånt ställe. Jag hade täckbark under bärbuskarna men först när de var väletablerade och endast 2 cm tjockt så att det gick lätt att skrapa åt sidan när de skulle gödslas två gånger om året.
Om du med markduk menar något tätt som t.ex. hindrar maskar att röra sig upp på ytan vid regn så är det olämpligt i rabatter där det är viktigt med maskar för att få en bra växtmiljö.
Då är frågan hur man ska göra för att slippa ogräs. Har ni några tips?
Gödsla ska vi göra nu snart med kogödsel. Att detta behövs göras varje år viste jag inte.
Vi vill ha så underhållsfritt som möjligt. Hur är det med att lägga dekorsten? Dock på duk som inte var bra för maskarna...
Gödsla ska vi göra nu snart med kogödsel. Att detta behövs göras varje år viste jag inte.
Vi vill ha så underhållsfritt som möjligt. Hur är det med att lägga dekorsten? Dock på duk som inte var bra för maskarna...
Genom att plantera växter som breder ut sig och täcker jorden hindrar man fröogräs att nå jorden och börja växa. Det är en metod.
Helt underhållsfri trädgård finns tyvärr inte. Finns det bar jord kommer förr eller senare något att börja växa där.
Helt underhållsfri trädgård finns tyvärr inte. Finns det bar jord kommer förr eller senare något att börja växa där.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 917 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 917 inlägg
Tar man fröogräs innan de har hunnit bli stora går det ju fort och lätt att rycka bort dem.
Inte lämpligt att gödsla med kväverikt gödsel så här sent på säsongen utan gör det när plantorna kommer till liv i vår.
Inte lämpligt att gödsla med kväverikt gödsel så här sent på säsongen utan gör det när plantorna kommer till liv i vår.
Jag går emot föregående att det visst funkar bra med täckbark och markduk, men när du gödslar får du göra det med spett, och du bör se till att det är ordentligt med mull i jorden från början. På våren eller vid behov under säsongen görs 2-3 decimeter djupa hål med spett och fylls med ex hönsgödsel. Hur tätt och hur mycket gödsel beror på hur stora växter och hur tätt de står. En stor bärbuske kanske behöver ett par hål runt omkring med någon näve gödsel medan småplantor behöver tätare hål och mindre gödsel per hål.
Du kan inte lägga duk där du planterat lökar förstås, men om man först lägger duken funkar det att göra hål och plantera löken genom duken.
Du kan inte lägga duk där du planterat lökar förstås, men om man först lägger duken funkar det att göra hål och plantera löken genom duken.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 983 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 983 inlägg
Jag säger också nej till täckbark och dukar. Nu ska plantorna etablera sig under ett par säsonger. Då vill man inte stressa dem med svängningar i närsaltshalterna som täckbark vanligen orsakar. Öppen jord och vattning är bäst i detta avseende. Duk är dessutom ett litet helsike när ogräset trasslar sig inom genom hål eller kanter. Man får aldrig bort den där plasten ur trädgården.
Min erfarenhet är att barkmull fungerar relativt bra även utan duk under. Den försvinner/ bryts ned över åren men då går det ju fint att toppa med ny. Visst tittar lite grönt upp då och då men det är lätt att ta bort...I IAmNotANumber skrev:
Sen lägger jag nog snarare ett par cm än tio.. Tulpaner tar sig upp utan problem liksom redan rotade växter (lägger mullen 'runt' dessa dock).
Redigerat:
Liknande trådar
-
Hur sköta ligusterbuske adderad till befintlig häck?
Häckar, Buskar & Träd -
Hur åtgärda dåligt växande ligusterhäck?
Häckar, Buskar & Träd -
Beskära nyplanterad liguster?
Häckar, Buskar & Träd -
När beskära nyplanterad ligusterhäck ?
Häckar, Buskar & Träd -
Nyplanterad liguster. Död??
Häckar, Buskar & Träd