Gör en ganska stor "budgetrenovering" av köket på 46m2 budgeten tillät inte premiumgolv för 3-400:-+m2 så det fick bli ett iaf. snyggt IKEA golv nämligen detta: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50284893/

Men tänkte inte på att det inte är ett helt slätt golv (gällande fogarna då) utan det är ca: 3mm breda och ca: 2mm djupa (syns på ikeas bilder hyffsat bra)

Problemet är att det är lagt i köksmiljö där fukt förekommer frekvent, samt vi har 4 barn varav 2 är små och spiller ibland både det ena och det andra så det kommer bli sjöblött ibland och vi vill kunna våtttorka när vi städar såklart!

Så fogarna är problemet, googlat ocg funnit att det verkar finnas en del produkter med fog men är osäker vilken man bör köpa och funkar bäst! (svart fog hade passat bäst.

Så, svart fog, vattentät(kraftigt avvisande iaf.) sökes som man helt enkelt sprutar på med trycksprutan och drar ner med fingret typ!

Rekommendationer mottages tacksamt :)

(Golvet är redan lagt, så att lämna tillbaka/byta är inte aktuellt tyvärr)

Förstshandsvalet skulle varit nåtmassa, men den ska slipas och går därför bort.

Jag skulle säga att det är svårt med en permanent lösning på problemet. Om det är ett problem? Vad säger IKEA själva?

Annars är det väl bara att gå en latexmassa och hoppas på det bästa. Men jag tror inte det blir bra med svart eftersom det kommer framhäva fogarna och minsta lilla misstag i din fogning kommer synas. Det kommer ta dig en bra stund att foga det där ändå. Och satsa på en bra latexmassa, typ Bostik eller liknande, inte billigt skräp från byggmax.

mexitegel mexitegel skrev:
Förstshandsvalet skulle varit nåtmassa, men den ska slipas och går därför bort.

Jag skulle säga att det är svårt med en permanent lösning på problemet. Om det är ett problem? Vad säger IKEA själva?

Annars är det väl bara att gå en latexmassa och hoppas på det bästa. Men jag tror inte det blir bra med svart eftersom det kommer framhäva fogarna och minsta lilla misstag i din fogning kommer synas. Det kommer ta dig en bra stund att foga det där ändå. Och satsa på en bra latexmassa, typ Bostik eller liknande, inte billigt skräp från byggmax.
Jo, nåtmassa har jag googlat mig in på, verkar kunna funka! men frågan med det är hur pass "klibbigt" det är efter härdning? vill ju ha en ganska blank yta på fogen som inte är dammets bästa vän!? en förseglande vattentät barriär vill jag ha!

Men som du säger, den ska slipas? är det ett måste eller hur funkar det med att applicera jämnt o fint med typ fingrarna o sen låta härda!?

Jag framhäver gärna fogarna :) ett mjukt egentillverkar plastverktyg borde göra fogarna homogena?

Finns det latexfog/massa som har de egenskaperna jag söker?

Golvet tål väl våttorkning och lite spill? Se till att ha en bra snabeldrake och mopp...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Golvet tål väl våttorkning och lite spill? Se till att ha en bra snabeldrake och mopp...
Jo det tål säkert en del, men 4 barn och 2 hundar som ibland har små olyckor gör att jag vill säkra upp så gott det går!

Det gamla laminatgolvet som låg innan hade på flera ställer rest sig i skarvarna pga. sådana små olyckor!

Lite extra jobb o säkra upp det gör mig inget, då sover jag bättre på nätterna med vetskapen att golvet inte ser för jäkligt ut om bara något år!

När du försöker snåla dig till första platsen får du räkna med att kvaliten blir därefter.Oavsett skarvarna kommer golvet förmodligen ta en del stryk efter några år. Gilla läget eller lägg klinker, tyvärr.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När du försöker snåla dig till första platsen får du räkna med att kvaliten blir därefter.Oavsett skarvarna kommer golvet förmodligen ta en del stryk efter några år. Gilla läget eller lägg klinker, tyvärr.
Du förstod inte riktigt frågeställningen samt den problemlösande faktorn i denna tråden va?

Hade jag skapat tråden " Gör inte som jag o köp billigt laminatgolv utan köp dyrt klinker för pengar som inte finns så slipper du hitta kreativa lösningar på problem som höginkomsttagarna aldrig behöver bry sig om" så hade dina "lägg klinker" passat utmärkt :)

Lagt ko...golv ligger! försöker göra det bästa av situationen så golvet håller sig fint några extra år istället för att ev. haverera redan efter ett år!

• Gilla
arasmus och 1 till
  • Laddar…
Ibland är budgetlösningar enda möjligheten, ÄVEN om man vet att man borde göra annorlunda. Klinker, massiva skruvade trägolv, slipbar parkett och såvidare är ju jättebra, men det kostar mycket och ibland finns inte pengarna eller så är det inte värt det, även om det blir bättre.

Tycker att du skall börja med att ta någon liten spillbit och blöta ned den för att se vad som händer. Eventuellt är det ett mindre problem än du trot - klickgolv är ofta rätt mycket plast och det är inte alls säkert att det reser sig. Kolla det först.

Jag tror det blir jättesvårt att ha i någonting snyggt i fogarna, du riskerar att skada golvet när du skall torka bort det som kommer på sidan. Kanske bättre med en matta där det är störst risk för spill? IKEA har ju stora vita trasmattor som är lätta att tvätta med jämna mellanrum?

Lycka till!

Annars, om du verkligen känner att du ångrat dig, så brukar IKEA-golv gå att plocka upp igen och kan säljas vidare på Blocket etc (såvida du inte limmat). Klart du förlorar på det, men om du verkligen känner att det ändå kommer gå åt skogen inom kort så kanske det är ett alternativ.

Ok. Jag tror och hoppas att golvet är tåligare än ditt gamla. Det kommer säkert se ok ut många år om det inte blir onormalt mycket slitage och översvämningar :)

Med den påfrestningen du har bör du fundera på att limma ett badrumsplastmatta på laminatet. Det är säkrare och troligen billigare än att hålla på med fog.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
BirgitS
För att skydda golvet i köket så har vi, till vardags, framför diskhon, huvudarbetsbänken och spisen lagt ut två plastskivor som är tänkta för att skydda golvet från slitage av skrivbordsstolar med hjul: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44881100/
Går ju även att lägga under matbordet för att fånga upp spill från småbarn.

När vi hade en ettåring la vi ut några tidningar kring dess barnstol under måltiderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.