Min nylagda underlagspapp, Mataki YAP2200 med frilagd kant, visar sig läcka. Det ligger inget annat på. 16 grader taklutning, så det är dålig avrinning.

Idag har det blåst och regnat och det har droppat en del från råsponten på ett ställe på undersidan.

Det är det första delen av taket vi lade och ska man vara självkritisk är det några små bubblor längs skarvarna - fast inte direkt nära läckan (?). Något annat kan jag inte se, skarvarna är zick-zackade helt enligt instruktion...

Ganska förbryllad.

Vad gör man?

A) Lägger på ett till lager underlagspapp ovanpå fast med skarvarna förskjutna en bit. Detta är vad jag lutar åt just nu. Tar en dag och kostar en slant.

B) Försöka täta alla skarvar och spikhål som ser "misstänkta ut? Har inte klart för mig om det är lönt och känns sådär. Frågan är vilken tätmassa man ska försöka använda? Mataki specialklister?

C) Något annat?

S
har du någon genomförning där läckan är?
det kan va så enkelt att du haft otur att det blåst in vatten där.
yap2200 är inte produktensnamn. heter ej liknande mb380??
mineralfiberfilt (t ex YAM 2000) eller polyesterfilt (t ex YAP 2200).

Det är Mataki MB350 polyesterfilt med frilagd kant.

Jag har inga genomföringar alls ...

Jag har spikat det mesta med spikpistol. Pappspik förstås, stora huvuden, inga sneda spikningar.

:O/

• Gilla
JoRe72
  • Laddar…
Vattnet kan följa råsponten, så läckan behöver absolut inte vara där det droppar.

Snailman
jag hade problem på ett ställe, där läkten lättat lite så det rann nog in vid spiken som läkten var spikad med..(var extremt regnväder)

Har varit uppe och kletat asfaltsklister på alla tveksamma spik. Återstår ett par skarvar som det möjligen skulle kunna blåsa uppåt genom. Fick slå på ett par ströläkt för stormens skull.

Quarl skrev:
Har varit uppe och kletat asfaltsklister på alla tveksamma spik. Återstår ett par skarvar som det möjligen skulle kunna blåsa uppåt genom. Fick slå på ett par ströläkt för stormens skull.
Har du inte spikat dolt? Hur kom du åt spikskallarna

Redigerat:
Spikat dolt? Nej, MB350 ska inte spikas dolt enligt monteringsanvisning.

Nu verkar taket vara tätt iaf! Det har regnat en del men inte läckt. Då lägger vi pannorna.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.