Hej,

Har nyligen budat hem en villa från -68 med källare. Den är dränerad på 2 sidor med pordrän för 20 år sen, de andra 2 sidorna kommer isoleras under kommande år. (18.9% fukt i vägg, 20.9% i golv enligt besiktningsprotokoll) Vattenburen bergvärme finnes, idag sitter det radiatorer på väggarna där nere, gillestuga.

Har lite lösa planer för ett hembiorum där nere. Är osäker på takhöjd. Att gillestugematerialet ska ut är det inget snack om, men vad är bäst sedan?

Fått olika rekommendationer, Granabgolv, eller flytspackla på betongen och i med golvvärme. På med klinker på det. Även tittat på att bila ur där nere och isolera under, men jag saknar faktiskt insikt i hur stort ett sådant projekt blir. Hittar fördelar och nackdelar med alla varianter, men efter senaste rekommendation lutar det mot flytspackling och ner med bergvärmen i golvet. Hur stor blir egentligen förlusten nedåt? Tänker jag fel med en sådan lösning?

Tack på förhand för tankar & åsikter

ett sånt hus med källare ser man ju alltid som ett "problemhus" och ska man ha det 100% bra så skulle man behöva lyfta bort huset och grundlägga på modernt vis.
Att dränera på två sidor torde vara lika med helt ogjort. Jag skulle dränera om allting runt hela och göra det jag kan och sen låta golvet vara som det är alt bara sätta klinkers för utseendets skull. Värmen kan du ha med element på väggen. Golvvärme och sånt är nog ganska bortkastad finess i en sån källare som du kanske i slutändan aldrig vistas i. Det är många som bygger biorum i källaren och sen blir det aldrig att man går ner dit...........

Jag fick rådet av besiktningsmannen att det borde räcka med 2 sidor då metoden som användes (pordrän) fortfarande ska vara bra. De andra 2 sidorna har aldrig dränerats. Självfallet blir det med isolering på utsidan. Men du tycker att man borde göra om även pordrän-dräneringen?

allt beror väl på hur mycket fukt det är och vart den kommer ifrån. Det är möjligt att det räcker med att isolera väggarna och få det bättre men det jag var inne på är ju en riktig dränering under sulkant. Slang som mynnar i brunn alltså. Jag är ingen byggare på något vis men en sådan lär man väl utföra runt hela huset, annars gör den väl inte mycket nytta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.