650 läst · 16 svar
650 läst
16 svar
Nyköpt hus, hjälp med inställning av värmesystemet. Pellets+Acktank.
Har nyligen köpt hus med en Janfire Flex A i äldre panna kopplad till ack tank.
3 våningar inkl källaren.
Termostater på elementen.
Jg tycker det går åt mycket pellets och vill se vad ni tänker om detta.
Det blir mycket bilder, då jag knappt vet vad det är jag har att göra med.
Behöver jag ha 70 grader?
Läge 2, är det bra?
Läge 2, är det bra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det första du göra.är att skaffa en shuntautomatik som reglerar på utetempen och sätta på shunten, lönar sig ganska snabbt. Nu får du kuta upp och ner och ställa om, efter tempen ute som kanske åker jojo. Bar därkommer en besparing att ske.
Men inte speciellt mycket. Temperaturen blir ju relativt jämn med termostaterna.J jonaserik skrev:
TS. Köp några termometrar och lägg ut i huset, så får du dig en bättre uppfattning om hur mycket värmen varierar.
Kan du överhuvudtaget röra på shuntventilen?
Jag har en liknande set-up hemma. Angående läge 2 på brännaren - det beror ju på vilket värmebehov du har, dvs hur väl isolerat huset är osv. Jag kör läge 1 och det är tillräckligt för mitt hus. Men det är ju bara att testa, inget värre kan hända än att det blir lite svalt i huset.
Bild 3, den det står ESBE på. Med den bestämmer du hur mycket varmvatten som ska skickas ut till elementen. Du kan behöva dra upp den när det blir riktigt kallt ute och ner när det blir varmare. En shuntautomatik sköter det åt dig. Samtidigt så hjälper termostaterna på elementen till så att det blir jämn värme i huset - men de kan inte höja temperaturen mer än de får från shunten.L lillefar skrev:
Sen hade de vart bättre med en tankstygning istället för att ha termostat på panna. Finns de nån dragbegränsare på stosen?? Gissar att de inte finns några bafflar i pannan.L lillefar skrev:Har nyligen köpt hus med en Janfire Flex A i äldre panna kopplad till ack tank.
Läge 2, är det bra?
[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Ja, du kan tänka på samma sätt och det bör fungera så nu också. Men med Pellets så finns inte samma vinst i att begränsa antal start/stopp som med ved. På pannan bör det finnas en termostat som styr brännaren, troligen den vita det står Danfoss på, den slår av brännaren när temperaturen nått 70 grader. Vart går den röda sladden? Det bör vara till en givare i acktanken helst, men skulle också kunna gå till pannan.L lillefar skrev:
Bara en liten kommentar till "Sen får acktanken sköta resten." - Acktanken lagrar värme i form av varmvatten, inget annat.
Den går till pannan.D Dublin skrev:Ja, du kan tänka på samma sätt och det bör fungera så nu också. Men med Pellets så finns inte samma vinst i att begränsa antal start/stopp som med ved. På pannan bör det finnas en termostat som styr brännaren, troligen den vita det står Danfoss på, den slår av brännaren när temperaturen nått 70 grader. Vart går den röda sladden? Det bör vara till en givare i acktanken helst, men skulle också kunna gå till pannan.
Bara en liten kommentar till "Sen får acktanken sköta resten." - Acktanken lagrar värme i form av varmvatten, inget annat.
Har fått lite hjälp att justera idag, har sänkt sjunten ut till elementen en del. Det gick ut massor med värme dit. Sen har jag även dragit ner värmen på varmvattnet, nu var det 69 grader varmt. Nu är det 55.