Tjenare!

Nu behöver jag eran hjälp. Köpte ett hus tillsammans med min gravida flickvän den 1:a juli i år av mina svärföräldrar. Det är inte hennes riktiga pappa men det är från början hans hus.
Vi tog hit en besiktningsman innan köpet som konstaterade att det var en läcka under tvättstugan men inte så mycket mer farligt än så.
Det är krypgrund iallafall.
Nu 3 veckor efter att vi flyttat in så börjar problemen.
2:a juli så får vi brev från kommunen att dom ska komma och inspektera det egna avloppet. Detta är en 3-kammarbrunn och jag har ingen aning om vad dom kommer säga om den.
Sen visade min svärfar frånluftsvärmepumpen och sa att man måste fylla på vatten via en ventil då och då eftersom trycket går ner på den hela tiden och detta säger han att han alltid fått göra sen när han köpte den. Dock så tror jag att det är en läcka någonstans i en radiator eller att expansionskärlet är paj. Okej tänker jag, det får väl gå men jag gillar ju inte att han verkar ha dolt felen för mig, för detta är mitt första hus så jag är väldigt okunnig och flickvännen med och enligt honom så ska det vara så här.
Men idag kom smällen när Anticimex kom och skulle göra en koll på huset. För det första när han var i grunden så såg han 2 stora fläckar under 2 radiatorer men detta har ju inte besiktningsmannen upptäckt innan så det kan ju vara så att det går på någon försäkring den vägen?
Sen hittade han även en fläck på vinden ovanför frånluftsvärmepumpen, den har besiktningsmannen heller inte sagt något om. Och nu är det så att jag har ett till hus angränsande till detta huset med alla nya fel och där bor mina svärföräldrar nu sen jag köpte deras hus. Dom ska nämligen bo där en månad tills dom får sin hyresrätt inne i stan. När Anticimex var där med min flickvän som gick in utan att knacka på så slänger sig min svärfar ut på altanen i full hast, så då visar det sig att den jäveln sitter och röker inne vilket han påstått att han aldrig skulle göra. Utöver den incidenten som jag enbart skrev med som grädde på moset då jag är så jävla irriterad nu nu var det fuktigt under den grunden också. Så Anticimex bad mig skaffa fram den bästa luftfuktaren som finns så ska jag köra den i grunden på bägge husen. Hade redan lite ångest när frånluftsvärmepumpen nu visar sig vara paj samt att jag antagligen får göra om avloppet men hur fan ska jag gå vidare nu? Vaknade nyss då jag jobbar natt så ber om ursäkt redan nu om något är luddig. Känner att jag inte klarar av mer fel nu, varken psykiskt eller ekonomiskt. Fick en hel del i vinst när jag sålde min bostadsrätt för
Att köpa den här kåken men nu börjar fan dom pengarna sina alltså.
 
messijah skrev:
...så då visar det sig att den jäveln sitter och röker inne vilket han påstått att han aldrig skulle göra...
Jaha, där har vi alltså förklaringen till att frånluftsfiltret såg ut som det gjorde. Tobakstjära :p
 
O
Vad är det du egentligen vill komma fram till?
Spontant så kan jag inte se att nått av det du skriver skulle kunna gå som dolt fel.
 
S
Hatar dom sin "dotter" eller dig? Annars lär dom väl vara villiga att hjälpa till o betala alla felen? Skulle jag gjort för mitt barn i den sitsen utan tvekan.
 
  • Gilla
Ingper och 3 till
  • Laddar…
A
Jag antar att det här är en kåk som har några år på nacken? Isåfall låter det som relativt vanliga fel och kostnader man får räkna med tyvärr.

Det är ju tråkigt om säljaren inte har berättat om alla kända fel. Eftersom felen du nämner har upptäckts vid besiktningarna lär du dock knappast kunna hävda "dolt fel" i dess juridiska bemärkelse för att få ekonomisk kompensation. Som köpare har man en undersökningsplikt som sträcker sig väldigt långt.

Att de olika besiktningarna gett olika resultat beror på att många besiktningsmän inte kan så mycket om besiktningar och hus och ofta inte tar sitt jobb på så stort allvar. Ibland tar de i princip ett varv runt huset och överlämnar en samling standardtexter och friskrivningar för att inte behöva ta något ansvar.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Kanske är svärfar lika okunnig som du när det gäller fastigheter...?

En fastighet måste undersökas och gås igenom vid köp, köparen har undersökningsplikt,
även om man köper av nära och kära...

Anticimex är inte heller alltid till att lita på...
Prata med svärfar och svärmor, dem vill säkert inte bli ovän med sin dotter, och försök hitta en gemensam lösning.
 
tommib
Påminner mig om min chef som inte berättade för mig om att reducerad arbetstid=partiell föräldraledighet och att jag borde sökt om det medans jag var föräldraledig....
Inte hennes jobb men man kan tycka att hon kunde varit schysst.

Lite samma sits här för dig. Dolt fel kommer du nog inte kunna hävda eftersom allt gick att hitta bara genom att undersöka huset hyfsat noga. Undersökningsplikten vid fastighetsköp sträcker sig till att t.ex borra hål i väggar och golv mm om det finns anledning att tro att något är på tok. Det går som köpare tyvärr inte att hävda okunskap.

Som aldrigklar skriver så är många besiktningsmän rätt kass. När vi fick vår besiktningsrapport stod det t.ex att vinden hade varit möblerad och därför inte gått att inspektera trots att det var helt tomt och han hittade fuktfläckar. Hela protokollet var mest ett copy-pastejobb...
 
Fast nu hade ju TS tydligen anlitat en bes. man före köpet. En del av det här borde den bes. mannen ha sett.

Det där med fuktighet i grunden och Anticimex kan vara lite svårtolkat. Anticimex säljer luftavfuktare, deras bes. män föreslår/föreskriver installation av avfuktare i alla lägen. Det är obligatoriskt när deras bes. man varit på besök. Det har förekommit att de föreslår avfuktare under i krypgrunden på hus med platta på mark. Jag vet också ett hus där de prackade på ägarna en avfuktare, trots att det var krypgrund med betongbjäklag.

Det är dock så att de rätt ofta "träffar rätt" huset behöver faktiskt göra något åt fukte i grunden. När dte gäller just den saken så skulle jag ta ett snack med bes. mannen ni anlitade före köpet. Låt den bes. mannen titta på fuktvärdena.
 
Så är det att äga hus. Vill man ha ett nytt hus får man köpa ett nytt hus.

Slappna av, låt bli att oroa dig och beta av problemen ett i taget.

Och glöm inte att Anticimex väldigt gärna vill sälja sina svindyra tjänster och produkter till dig. De har en våldsam förkärlek till krypgrundsavfuktare :)
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Y
Anticimex är pigga på att föreslå deras dyra lösningar för en långsiktig torr grund, fläktar och annat medan det ofta räcker att lägga plast ovanpå jorden som exempel så skriv inte på avtal utan att undersöka före.
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Y
Vad ni än gör, börja inte riva allt.

Skriv ner sånt ni funderar på att göra och lista det på forumet och låt erfarna numrera det åt er.
Ni får snart barn, det är inte värt att köra sönder erat förhållande eller lägga år på huset istället för din familj.
Golv, tapeter och annat kanske ser trist och ofräscht ut men det hade det gjort i lägenhet också.

Huset har fungerat för svärföräldrarna, och fungerar då för er. Fixa sånt som kan göra stor skillnad antingen positivt eller negativt. Laga värmesystemet = positivt för driftkostnader och minskade husrenoveringar efter läckor.
Låt VVS firma laga radiatorerna.
Ta bild och namn på den maskin som är trasig och fråga på forumet, kan visa sig vara billigt att laga själv.

Brunnen... Ja, dom åker nog ut för att dom har någon baktanke så ni bör inte köpa någon ny volvo v70 via lån justnu.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.