Det känns som jag egentligen vet svaret på min fråga, men jag måste ändå ställa den.

När vi eldar i vår relativt nyinstallerade spisinsats så luktar en hel del. Första gången jag eldade ordentligt osade det en hel del. Lukten är densamma som när man bränner ur en ugn första gången, så jag antar att det är något medel på ytan eller i isoleringen som bränns ur spisinsatsen.

Kan någon verifiera min teori?

PS: Objtektet i fråga är en Spartherm Varia CH som är ansluten till en Schiedel plåmodultskorsten

det är nog som du tror..det ska lukta apa ett tag från början innan du har eldat in den ett par tre dagar tog det för oss att bli av med doften på en contura 655

Våran gjutis luktar fortfarande rätt illa om man inte eldat på en vecka eller så.
Tror det är damm som luktar faktiskt.

Elda på den riktigt rejält så skall det ge sig. Min kan lukta lite när den inte använts på länge, tex när man börjar elda på hösten.

ClasseClas
Det är lätt sagt nu i efterhand, men det bästa är faktiskt att elda ur insatsen utomhus före installation. Gjutjärnsinsatser kan vara infettade eller skyddade på annat sätt som luktar illa i början.

När jag satte in min vedspis förra året, så stod det i bruksanvisningen att " en lätt obehaglig doft kan uppstå de första eldningarna".
Det tog ett par veckor innan lukten försvann vid eldning!

Elda med korsdrag kanske?

Stank i hela kåken när vi eldade in vedpannan tyvärr finns nog inga genvägar runt detta fenomen annat än elda på och stänga rummet med öppet fönster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.