8 843 läst · 6 svar
9k läst
6 svar
Nyinstallerad spisinsats luktar vid eldning
Det känns som jag egentligen vet svaret på min fråga, men jag måste ändå ställa den.
När vi eldar i vår relativt nyinstallerade spisinsats så luktar en hel del. Första gången jag eldade ordentligt osade det en hel del. Lukten är densamma som när man bränner ur en ugn första gången, så jag antar att det är något medel på ytan eller i isoleringen som bränns ur spisinsatsen.
Kan någon verifiera min teori?
PS: Objtektet i fråga är en Spartherm Varia CH som är ansluten till en Schiedel plåmodultskorsten
När vi eldar i vår relativt nyinstallerade spisinsats så luktar en hel del. Första gången jag eldade ordentligt osade det en hel del. Lukten är densamma som när man bränner ur en ugn första gången, så jag antar att det är något medel på ytan eller i isoleringen som bränns ur spisinsatsen.
Kan någon verifiera min teori?
PS: Objtektet i fråga är en Spartherm Varia CH som är ansluten till en Schiedel plåmodultskorsten
Våran gjutis luktar fortfarande rätt illa om man inte eldat på en vecka eller så.
Tror det är damm som luktar faktiskt.
Tror det är damm som luktar faktiskt.
När jag satte in min vedspis förra året, så stod det i bruksanvisningen att " en lätt obehaglig doft kan uppstå de första eldningarna".
Det tog ett par veckor innan lukten försvann vid eldning!
Elda med korsdrag kanske?
Det tog ett par veckor innan lukten försvann vid eldning!
Elda med korsdrag kanske?