Hej!

Fick en ny luftvärmepump installerad idag.
Tycker den för ett jäkla oväsen när fläkten på utedelen går på max och kompressorn(?) startar.
Tog en video för att ni ska få en uppfattning.
Filmen förstärker ljudet en del kan vara bra att känna till, men ljudet låter väldigt tydligt utan film också.

Ska det vara så? Är det någon form av inkörning?
 
Tycker inte att den låter något konstigt.
 
Svårt att säga från en film men nog tycker jag den låter litegrann extra högt, som ett extra ljud lagts till och det kan bli när en gammal bil får pyspunka på bakre ljuddämparen.
 
H
Så här års går den knappast på maxeffekt om inte TS har satt den på max värme inne.
Den kommer att låta ännu mera till vintern när det blir minusgrader ute.
 
Kompressor låter och fläkt låter i utedelar när det skall fläkta igenom typ 1400 m³ luft i timmen och så högt verkar det inte låta med tanke på att barnpratet på lite avstånd slår igenom i inspelningen.

kompressors varvtalton kommer gå upp minst en halv oktav till när det är kallare än -10 grader C kallt och landar kring 100 Hz eller 6000 RPM i rotationshastighet - utan att frekvensanalysera din inspelning så var det förmodligen inte mycket över 3000 - kanske 4000 RPM som mest.

så här är det med utedelar - de lever om och låter...
 
Vet inte om jag ser fel men vänster sida ser ut att sitta dikt emot emot ett staket , finns väl ”batteriyta” även på vänster sida på en IVT som inte vill ha det igenstängt!
Om det även är tak över utedelen så blir den nog lite instängd och kanske även ljudet då ändrar karaktär till det värre.
Har ingen uppfattning om ljudnivån på videon då det är svårt att höra bra vi inspelningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En utedel ska väl placers så att det är ca 40 cm från baksidan till en vägg, för att fläktluften fritt ska kunna passera. På bilden ser den ut att vara dickt an väggen, synvilla?
 
C Comfort Thomas skrev:
Vet inte om jag ser fel men vänster sida ser ut att sitta dikt emot emot ett staket , finns väl ”batteriyta” även på vänster sida på en IVT som inte vill ha det igenstängt!
Det var bra observerat - typ 20-30% av flänspaketet kommer inte att kunna uppta någon större mängd värme pga låg luftflöde vilket gör att det frostar på fortare för att det blir kallare och avfrostningen går mer ofta på den delen som har bättre ventilation för att tempdiffen mellan in och utsidan av flänspaketet blir större av den större värmeuttaget per yta.


När det gäller avstånd till bakvägg så styrs det ofta av de medföljande väggfästernas djup som kommer som tillbehör till maskinerna, det är förmodligen ett mindre problem än att man stängt till luftinsugen på vänster sida. - detta borde montören av LLVP har reagerat på innan installation och rekommenderat att flytta det hela en bit mot höger tycker jag... men det kanske är att dum (montören) gör som tok (kunden) säger...
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
En utedel ska väl placers så att det är ca 40 cm från baksidan till en vägg, för att fläktluften fritt ska kunna passera. På bilden ser den ut att vara dickt an väggen, synvilla?
Några 40cm behövs inte om det i övrigt är fritt på sidor och inte någon för tät kaninbur för att dölja utedelen om det handlar om en luft/luft.
Med fritt runt så fungerar det bra med ca 10-15cm, har då själv inte kunnat mäta upp någon förlust jämfört med större mellanrum mot fasad.
 
Går inte att säga från videon, man måste ty pvara där eller man behöver något annat ljud i videon som referens. Typ om ni hade suttit och pratat bredvid fläkten och haft kameran 5 meter ifrån er så hade man haft nåt att jämföra med.

Mina 2 "billigaste jag kunde hitta på Amazon" låter i princip ingenting varken utedelen eller innedelen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Går inte att säga från videon, man måste ty pvara där eller man behöver något annat ljud i videon som referens. Typ om ni hade suttit och pratat bredvid fläkten och haft kameran 5 meter ifrån er så hade man haft nåt att jämföra med.

Mina 2 "billigaste jag kunde hitta på Amazon" låter i princip ingenting varken utedelen eller innedelen.
Alla luft/luft låter om dom omsätter ordentligt med luft så låter dom ”ingenting” så måste det vara vid lågt luftflöde 😎
Den som ”låter” minst av dom jag hört med skapligt högt luftflöde är nog Mitsubishi RW25 SUMO men det är delvis tack vare en stor innerdel.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Går inte att säga från videon, man måste ty pvara där eller man behöver något annat ljud i videon som referens. Typ om ni hade suttit och pratat bredvid fläkten och haft kameran 5 meter ifrån er så hade man haft nåt att jämföra med.

Mina 2 "billigaste jag kunde hitta på Amazon" låter i princip ingenting varken utedelen eller innedelen.
man hör genomslag av barnprat en bit ifrån så ljudnivån är förmodligen inte mycket över 50 dBa - och det är ungefär där utedelar ligger, somliga tom. uppemot 60 dBa om man se på datablad - samtal är runt 60 dBa.
 
C Comfort Thomas skrev:
Alla luft/luft låter om dom omsätter ordentligt med luft så låter dom ”ingenting” så måste det vara vid lågt luftflöde 😎
Den som ”låter” minst av dom jag hört med skapligt högt luftflöde är nog Mitsubishi RW25 SUMO men det är delvis tack vare en stor innerdel.
Den får flytta hur mkt eller lite luft den vill. Kallt som tusan blir det i alla fall och det var därför de köptes 👍😀
 
Min llvp låter ints alls på samma sätt, den kan "brusa" av vindljud från fläkten ganska högt, så att det görs tydligt 15 meter bort, men det där brummande öite metalliska ljudet låter jättemärkligt för mig i alla fall
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den får flytta hur mkt eller lite luft den vill. Kallt som tusan blir det i alla fall och det var därför de köptes 👍😀
Japp, huvudsaken är att dom uppfyller det man söker 👍
Nu var det dock inte det jag kommenterade i ditt inlägg 😎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.