Jag har för tillfället vedpanna med vattenburen värme. Ack tank på 2000L. Jag skulle vilja byta till luft/vatten värmepump för att få ner kostnaden för uppvärmning och för att slippa allt arbete med vad ved innebär.
Jag bor i villa på 144kvm i Pajala och vi har ofta -30 på vintern. Pumpen bör då kunna klara av detta.
Det finns ju en mängd olika variationer och jag skulle veta vad som passar bäst för mig. Till ett så bra pris som möjligt 😬.
Tacksam för alla tips och råd.
Behöver ni mer info är det bara att säga till.

Med dom utetemperaturerna ofta kanske det är vettigare med bergvärme .

• Gilla
tommib
  • Laddar…
När man riktigt bor riktigt kallt ska man satsa på bergvärme, jordvärme eller kanske sjövärme. Luftvattenvärmepumpar tappar i effekt och verkningsgrad när det blir kallare ute och klarar som lägst -28 °C.

C Comfort Thomas skrev:
Med dom utetemperaturerna ofta kanske det är vettigare med bergvärme .
Ok. Det är kostnaden som sätter stopp för bergvärme. Annars hade det blivit det. Tack för svaret.

rejnertj rejnertj skrev:
Ok. Det är kostnaden som sätter stopp för bergvärme. Annars hade det blivit det. Tack för svaret.
Kan vara läge att ta in offert ändå såvida borrare finns i någorlunda närhet.
Högre ROT avdrag för bergvärme än för luft/vatten så kanske inte blir så stor skillnad.

C Comfort Thomas skrev:
Kan vara läge att ta in offert ändå såvida borrare finns i någorlunda närhet.
Högre ROT avdrag för bergvärme än för luft/vatten så kanske inte blir så stor skillnad.
Ska se vad jag kan hitta här uppe och be om en offert. Tack igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.