Hejsan.
Börjar bli dags att montera en llvp i nybyggda verkstan på 160m². Har kollat lite på Panasonic HZ35ZKE och Mitsubishi hero 2.0 LN50.
Har inte riktigt tid att sätta mig in i llvp världen just nu och här finns duktiga människor så tänkter att jag slänger ut frågan. Vilken är att föredra av dessa 2? Fördelar/nackdelar?
Tack på förhand!
Börjar bli dags att montera en llvp i nybyggda verkstan på 160m². Har kollat lite på Panasonic HZ35ZKE och Mitsubishi hero 2.0 LN50.
Har inte riktigt tid att sätta mig in i llvp världen just nu och här finns duktiga människor så tänkter att jag slänger ut frågan. Vilken är att föredra av dessa 2? Fördelar/nackdelar?
Tack på förhand!
LN50ian ger ju mer än en 35áF fasthperformance skrev:Hejsan.
Tack på förhand!
ocj är deddutom en betydligt bättre pump
Medlem
· stockholm
· 2 272 inlägg
Vart i landet är detta ?
Högt i tak ?
Ser att det är nybyggt och hur mycket isolering är det då i väggar och tak?
Portar är av bra modell med bästa möjliga isoleringsförmåga?
Kommer det vara någorlunda ”ren” miljö eller är det mycket fint damm som kommer förekomma ?
Högt i tak ?
Ser att det är nybyggt och hur mycket isolering är det då i väggar och tak?
Portar är av bra modell med bästa möjliga isoleringsförmåga?
Kommer det vara någorlunda ”ren” miljö eller är det mycket fint damm som kommer förekomma ?
Norra småland intill vättern. 4 meter väggliv ca 5.5m meter till nockC Comfort Thomas skrev:
Sandwichpaneler i både tak och vägg, u-värde på 0,14.
Dock byggt i sutteräng med betongelement, 70mm betong utsida 100mm cellplast och sen 80mm betong insida, väldränerat med platon och 100mm cellplast imellan betongblock och jord. Ingen aning om u-värde på det.
3 st isolerade vikportar, kanske inte bästa möjliga isoleringsförmåga men en av de bättre.
Damm kommer absolut att förekomma, men inga extrema mängder
Medlem
· stockholm
· 2 272 inlägg
Blir en hel del kubik att värma och 3 vikportar .F fasthperformance skrev:Norra småland intill vättern. 4 meter väggliv ca 5.5m meter till nock
Dock byggt i sutteräng med betongelement, 70mm betong utsida 100mm cellplast och sen 80mm betong insida, väldränerat med platon och 100mm cellplast imellan betongblock och jord. Ingen aning om u-värde på det.
3 st isolerade vikportar, kanske inte bästa möjliga isoleringsförmåga men en av de bättre.
Damm kommer absolut att förekomma, men inga extrema mängder
Delar av småland är rena köldhålen.
Om det är en verkstad så antar jag att det kommer behöva vara ca 18 grader som minst.
Känns snarare som det behövs effektmässigt 2st Mitsubishi RW50 SUMO som kan leverera 14kW vid -15 ute om det ens räcker !
Är det dammig miljö kan det vara bättre att satsa på innerdel som är mer anpassad för ändamålet som tex bifogad bild.
pengarna drar iväg med ”bättre” anpassade grejer men livslängden blir högst troligen betydligt längre
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
F fasthperformance skrev:
Tanken är att hålla 15-16 grader då de inte är någon daglig verksamhet med anställda, bara jag som kommer småpilla med mina egna maskiner vid behov och när andan faller på. Men stort tack för dina reflektioner och tankar, skall ta dom i beaktning och fundera ordentligt.C Comfort Thomas skrev:Blir en hel del kubik att värma och 3 vikportar .
Delar av småland är rena köldhålen.
Om det är en verkstad så antar jag att det kommer behöva vara ca 18 grader som minst.
Känns snarare som det behövs effektmässigt 2st Mitsubishi RW50 SUMO som kan leverera 14kW vid -15 ute om det ens räcker !
Är det dammig miljö kan det vara bättre att satsa på innerdel som är mer anpassad för ändamålet som tex bifogad bild.
pengarna drar iväg med ”bättre” anpassade grejer men livslängden blir högst troligen betydligt längre[bild]
Medlem
· stockholm
· 2 272 inlägg
Då det är ett nybygge och ni köpt någon form av färdigt koncept misstänker jag så borde tillverkaren tillhandahålla uppgifter om effektbehov som bör vara korrekta.
Ventilation med någon form av återvinning är att rekommendera .
Ventilation med någon form av återvinning är att rekommendera .
Inget färdigt koncept, utgått ifrån egen ritning, stommen kommer ifrån ett ställe, betongelementen ifrån ett annat och sandwichen ifrån ett tredje osv.C Comfort Thomas skrev:
men plattan då? den är ju oisolerad som ett enda stort kylelement!
F fasthperformance skrev:Norra småland intill vättern. 4 meter väggliv ca 5.5m meter till nock
Damm kommer absolut att förekomma, men inga extrema mä
du har ju ca 760m3 luft att värma och räkna på som i bästa fall med 30w per kubik oaktat att den mesta värmen kommer att bli i nocken (fläktar??)
redan då har du ett effektbehov på 23kw
öppnar du sen portarna någon gång är det rätt mycket mer du behöver värma den nya luften med
tuff sits
ett par dieselkanoner när du är där och håll en underhållsvärme på 10C med vp när du inte är där (verktygen ger då inte några frostskador)
öppnar du sen portarna någon gång är det rätt mycket mer du behöver värma den nya luften med
tuff sits
ett par dieselkanoner när du är där och håll en underhållsvärme på 10C med vp när du inte är där (verktygen ger då inte några frostskador)
Kommer ha 2 st tropikfläktar i taketreturen skrev:du har ju ca 760m3 luft att värma och räkna på som i bästa fall med 30w per kubik oaktat att den mesta värmen kommer att bli i nocken (fläktar??)
tuff sits
Liknande trådar
-
Anslutning från shunt till golvvärmefördelare, standard?
Värme allmänt -
Allt om skorstenar: Från renovering till nyinstallation – experten tipsar
Artikelkommentarer -
Vad är fel på min llvp?
Värmepumpar -
Nybörjarfrågor om LLVP och elektriska element
Värmepumpar -
tappvatten nyinstallation pex - fördelaren
Vatten & Avlopp