vad köper ni för dator?

  • mac

    79 Röster 27,0%
  • pc

    214 Röster 73,0%
  • Antal röster
    293
Skippa musen helt och gå över till en rollerbar av valfri sort. Då sätter du upp händerna i en ergonomisk position och sedan behöver du aldrig släppa dem och vara ute och vifta på musen långt ut till höger på skrivbordet. Det tar ju lite tid att lära sig men inte så farligt.

Och ja. Självklart så använder jag en riktig mus när jag spelar men det är ju långt ifrån jämförbart med när jag kodar eller skriver rapporter.
Ergonomisk rollerbar för att ersätta datormusen, placerad på ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är väldigt förtjust i min över tio år gamla Deltaco. Piltangenterna är placerade som på en laptop, vilket sparar plats på bredden. Samtidigt är det helt vanliga rejäla tangenter. En liten fjuttig touchpad har den också, men den samlar mest damm. Numeriska delen använder jag en timme i månaden när jag matar in bokföringen, men då är den riktigt bra att ha.

Gammalt Deltaco-tangentbord med laptop-liknande piltangenter och en liten touchpad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars är Kinesis Ergo Elan bland det bästa jag haft, men det sög för dataspel så det blev så småningom pensionerat här hemma för att jag inte orkade hålla på och byta. Det kombinerat med en trackball var dock fantastiskt till programmering, och jag slapp att (manliga) kollegor kom och tog min plats för att ”visa hur man gör” 😉
 
useless useless skrev:
Nu tror jag du skarvar lite väl mycket? enligt Logitech pollar hero G502 med 1 kHz. Inte mer än en miljon gånger snabbare som du skriver.

Jag börjar tro att du inte har någon erfarenhet alls av prylarna du skriver om, utan bara droppar en massa fakta för att det låter coolt.
Du kan ju titta på min screen ovan så ser du ju just en G502. 8khz pollar den med.
 
Mats-S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju det som är hela vitsen med TKL (Ten keyless) :D Få bort sifforna så att man kan tighta till mellan mus och TGB och därav få en mer ergonomisk sittställning :D
Helt rätt, men det finns ett annat sätt, att använda vänster hand för musen. Funkar bra för dom flesta efter lite träning, för mig som är flerhänt har det fungerat ända sedan jag skaffade min första dator för typ 30 år sedan 😉
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Helt rätt, men det finns ett annat sätt, att använda vänster hand för musen. Funkar bra för dom flesta efter lite träning, för mig som är flerhänt har det fungerat ända sedan jag skaffade min första dator för typ 30 år sedan 😉
Fyfan, jag kan inte ens avvänja mig vid invert mouse i FPS spel. :)
 
  • Gilla
Skopan
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Skippa musen helt och gå över till en rollerbar av valfri sort. Då sätter du upp händerna i en ergonomisk position och sedan behöver du aldrig släppa dem och vara ute och vifta på musen långt ut till höger på skrivbordet. Det tar ju lite tid att lära sig men inte så farligt.

Och ja. Självklart så använder jag en riktig mus när jag spelar men det är ju långt ifrån jämförbart med när jag kodar eller skriver rapporter.
[bild]
Ah en klassisk tantmus :D
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en bra mus med USB-dongel redan i den fasta miljön på både jobbet och hemma, men då jag reser mycket vill jag ha en platt mus utan krav på dongel på resorna. Sedan använder jag ofta dongeln ändå för att det fungerar bättre med den. Jag vill dock inte tvingas till detta. Man vill inte pilla med dongel på flyget och tåget exempelvis.
Jag kör en Logitech M650L som resemus. Ett AA Batteri som räcker i 2 år (Ladda2450) och fack för USB-A stickan ifall det krisar. Tycker det är smidigt. Plattare mus än så måste man väl vara självhatare för att överväga
 
Mats-S
Om man behöver ett litet basic TKL bluetoth tangentbord så funkar det här riktigt bra:
https://www.inet.se/produkt/8906766/deltaco-tb-631-mini

Jag använder det till min simracing-rigg, finns inte plats för ett fullstort tangentbord och jag behöver det bara för lite chattande och diverse shortcuts under körningen. Köpte det på ren chansning pga priset, men det funkar klart över förväntan. Men jag skulle absolut inte ha det som ordinarie tangentbord på skrivbordet, men som komplement helt ok
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen ny dator men nytt TGB, testar TKL för att se om det kan förbättra sittställning och ergonomi

[bild]
Den där setupen stämmer inte in på dig. Vad har hänt?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Om man behöver ett litet basic TKL bluetoth tangentbord så funkar det här riktigt bra:
[länk]

Jag använder det till min simracing-rigg, finns inte plats för ett fullstort tangentbord och jag behöver det bara för lite chattande och diverse shortcuts under körningen. Köpte det på ren chansning pga priset, men det funkar klart över förväntan. Men jag skulle absolut inte ha det som ordinarie tangentbord på skrivbordet, men som komplement helt ok
Ser hyffsat snyggt och slim ut. Jag har ett Logitech K400 till TV:n, tycker det är smidigt att det har en inbyggd touchpad när man ligger i soffan
 
S SueCia skrev:
Den där setupen stämmer inte in på dig. Vad har hänt?
Inte? Använder som sagt inte tenkeys så bra optimering?
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte? Använder som sagt inte tenkeys så bra optimering?
Tänkte på skrivbordet :D

Förväntade mig åtminstone att det såg ut ungefär såhär när du jobbar:
Modernt arbetsrum med stort skrivbord, dator och havsutsikt genom panoramafönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Haha
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tänkte på skrivbordet :D
Perfekt och titta ut över vår vackra innergård när man funderar på något problem :D
 
pacman42 pacman42 skrev:
Fanns ABC80 med mus? Min hade inget grafiskt gränssnitt...
Ja, altså jag menade att man inte använder mus på ABC80, tror inte det fanns som tillbehör ens, den var väl bara textbaserad också. Fanns endel annat som var krångligt att beskriva också i kompendiet, som en tonåring idag aldrig sett. Bandstationen tex. Förstår inte hur de tänkte där. ABC800 kanske hade mus? Genomslaget var väl 1984 med Macen. Ganska snart kom ju till de datorer som fortfarande användes.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ah en klassisk tantmus :D
Haha. Ja den kanske inte är sexig men ur ett ergonomiperspektiv så spöar den alla andra lösningar. Jag har passerat 40 så det börjar kännas i nacken och axlarna att kroppen inte tål att jag slarvar med ergonomin längre och då är det här den bästa lösningen. Fast å andra sidan så är det väldigt sällan i mitt liv som jag har fått någon sorts cred för att jag har en cool datormus så det kanske inte är så viktigt som mitt 13-åriga jag trodde en gång i tiden. 😆
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.