vad köper ni för dator?

  • mac

    79 Röster 27,0%
  • pc

    214 Röster 73,0%
  • Antal röster
    293
Jag köpte TKL hem när jag tvingades byta till ett Logitech Pebble (extremt smidigt) på jobbet då vi inte längre har fasta sittplatser och dessutom har sjukt mycket möten i mötesrum med Teams. Det tar en stund att vänja sig, men mina handledsbesvär som jag fick från laptopens tangentbord och glidepad är nu nästan helt borta. En bra (?) Bluetooth-mus är nu beställd också, den gamla gav upp igår.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag köpte TKL hem ... men mina handledsbesvär som jag fick från laptopens tangentbord och glidepad är nu nästan helt borta.
Det där kanske är nåt att testa? Jag gillar inte laptopens "kompakta" tangentbord, men det är nog inte kompaktheten utan slaglängd och vinkel/placering...

Kör nästan alltid externt tangentbord, men visst ligger musen väl långt ut...

Undrar om sonen borde få ett sånt kb åxå, som spelar massor... Och ju har kortare armar än mig...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det där kanske är nåt att testa? Jag gillar inte laptopens "kompakta" tangentbord, men det är nog inte kompaktheten utan slaglängd och vinkel/placering...

Kör nästan alltid externt tangentbord, men visst ligger musen väl långt ut...

Undrar om sonen borde få ett sånt kb åxå, som spelar massor... Och ju har kortare armar än mig...
Sluta använda musen, kolla mitt klipp ovan, jag använder inte musen alls när jag kodar. :D
 
Om det är någon som vill ha mindre brett tangentbord, men har svårt att leva utan numeriska tangentbordet finns t ex Vortex Tab 90. Man har där sparat en hel del bredd genom att ta bort all tomrum till vänster om numeriska och omorganiserat lite.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sluta använda musen, kolla mitt klipp ovan, jag använder inte musen alls när jag kodar. :D
Jag är ju tyvärr numera powerpoint/excel/outlook riddare... Jag är sugen att byta tillbaka bana till kodning. Men givetvis går det att minska musanvändning även i de applikationerna...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sluta använda musen, kolla mitt klipp ovan, jag använder inte musen alls när jag kodar. :D
Kodar du applikationer som går att använda utan mus?
 
Lite OT, min dotter hade "datorkunskap" på tekniken i skolan och fick ett kompendium som beskrev datorn utifrån en ABC80, från typ tidigt 80-tal. Jag skulle hjälpa henne och vi gick igenom både ABC80 och en modern dator. Hon fick några fel på provet varav några var att läraren inte hade koll på hur datorer fungerar. :( ABC80 går att köra utan mus! :)
 
S Skopan skrev:
Kodar du applikationer som går att använda utan mus?
Jag gör det. Och när jag kör saker som presentationer kodas de i beamer. Jag brukar ganska ofta få kommentarer när jag presenterar att det går väldigt fort att starta alla applikationer trots att jag inte använder mus. Jag skulle säga tack vare att jag inte använder mus...
 
  • Älska
Skopan
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Kodar du applikationer som går att använda utan mus?
Jo. VR spel använde inte mus :D
 
J JohanLun skrev:
Jag är ju tyvärr numera powerpoint/excel/outlook riddare... Jag är sugen att byta tillbaka bana till kodning. Men givetvis går det att minska musanvändning även i de applikationerna...
När jag skriver enterprise appar så försöker jag minimera användandet av mus via kortkommandon. Men det är klart att det är svårt helt eliminera det. Speciellt då apparna lever i browsern.
 
J JohanLun skrev:
Det där kanske är nåt att testa? Jag gillar inte laptopens "kompakta" tangentbord, men det är nog inte kompaktheten utan slaglängd och vinkel/placering...

Kör nästan alltid externt tangentbord, men visst ligger musen väl långt ut...

Undrar om sonen borde få ett sånt kb åxå, som spelar massor... Och ju har kortare armar än mig...
Testa Deltacos TKL med bruna switchar som finns på Classe, INET m.fl. ställen (ofta till extrapris). De är riktigt bra, dessutom oftast riktigt billiga.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Lite OT, min dotter hade "datorkunskap" på tekniken i skolan och fick ett kompendium som beskrev datorn utifrån en ABC80, från typ tidigt 80-tal. Jag skulle hjälpa henne och vi gick igenom både ABC80 och en modern dator. Hon fick några fel på provet varav några var att läraren inte hade koll på hur datorer fungerar. :( ABC80 går att köra utan mus! :)
Fanns ABC80 med mus? Min hade inget grafiskt gränssnitt...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sluta använda musen, kolla mitt klipp ovan, jag använder inte musen alls när jag kodar. :D
Försök att använda olika former av SAP eller deras frontends utan mus (det finns ofta kortkommandon, men de är olika i varje vy). Eller att använda Teams utan mus...
 
richardtenggren
pacman42 pacman42 skrev:
Försök att använda olika former av SAP eller deras frontends utan mus (det finns ofta kortkommandon, men de är olika i varje vy). Eller att använda Teams utan mus...
De får lösa något likt CheatSheet eller ShortcutGuide i PowerToys. :D

@AndersMalmgren att jobba i CAD utan mus är dock svårt! :D

Jag fick tips av en ergonom en gång att köra mitt framför kroppen istället, brukar bli att jag sitter så. Har 3D-musen till vänster om tangentbordet i normal "musposition". Att köra med Numpad är trevligt när man skriver mycket siffror, men annars hade jag föredragit TKL.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
De får lösa något likt CheatSheet eller ShortcutGuide i PowerToys. :D

@AndersMalmgren att jobba i CAD utan mus är dock svårt! :D

Jag fick tips av en ergonom en gång att köra mitt framför kroppen istället, brukar bli att jag sitter så. Har 3D-musen till vänster om tangentbordet i normal "musposition". Att köra med Numpad är trevligt när man skriver mycket siffror, men annars hade jag föredragit TKL.
Jag kör en del blender för spelet och det går faktiskt ganska bra utan mus. Man vill ju ändå använda exakta mått osv när man skapar objekten. Men extrude / loops och sådant är svårare dock.

Tur man jobbar med utveckling där man inte alls behöver musen :D
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.