vad köper ni för dator?

  • mac

    79 Röster 27,0%
  • pc

    214 Röster 73,0%
  • Antal röster
    293
MathiasS MathiasS skrev:
.....jag saknar siffrorna....
Det är ju det som är hela vitsen med TKL (Ten keyless) :D Få bort sifforna så att man kan tighta till mellan mus och TGB och därav få en mer ergonomisk sittställning :D
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Exakt. Och min återkoppling efter att ha kört rätt länge med TKL nu är att jag saknar siffrorna, trots förmodat bättre ergonomi. Tyvärr låter det andra tangentbordet jag har på skrivbordet för mycket för att funka med Teams-möten....
 
Jag tycker det är grymt skönt med tyst mus och tyst tangentbord.

Har ni provat splittat V format tangentbord?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju det som är hela vitsen med TKL (Ten keyless) :D Få bort sifforna så att man kan tighta till mellan mus och TGB och därav få en mer ergonomisk sittställning :D
Finns inte separat nummerdel, om man nu knappar in mkt siffror?

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker det är grymt skönt med tyst mus och tyst tangentbord.
Jag har ett IBM Model M vid min arbetsplats, men inte till min jobbdator. Går inte att skriva samtidigt man teamsar. :D 😂
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
För er som inte vet vad ModelM är så kan man googla. https://en.wikipedia.org/wiki/Model_M_keyboard
Går att slå ihjäl en mammut med tangentbordet. Kvalitet som inte görs längre.

Fast det görs faktiskt en nytillverkad variant av denna modell, som jag aldrig sett i verkligheten...
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Split tangentbord hade man back in the days, ett sånt där smutsvitt från Microsoft som var odödligt.

jag vill ha en keypad, finns inget bättre nör man väl ska hamra in siffrorna i den välsaltade offerten, fingrarna bara glider fram med finess.
 
L Lutte skrev:
Split tangentbord hade man back in the days, ett sånt där smutsvitt från Microsoft som var odödligt.

jag vill ha en keypad, finns inget bättre nör man väl ska hamra in siffrorna i den välsaltade offerten, fingrarna bara glider fram med finess.
Det är ju en vanesak, rent teoretiskt bör sifferraden vara snabbare då man lätt kan skriva med 8 fingrar 😉
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
MrJay
Köpte ett av de finare Ducky TKL tangentbord, använde den i en vecka och beställde sedan en annan modell med sifferdel.

Spoiler: Kodningen blir inte bättre med TKL och tangentbordet känns inte alls mer ergonomiskt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Exakt. Och min återkoppling efter att ha kört rätt länge med TKL nu är att jag saknar siffrorna, trots förmodat bättre ergonomi. Tyvärr låter det andra tangentbordet jag har på skrivbordet för mycket för att funka med Teams-möten....
Jag använder inte tenkeys öht så kommer omöjligen sakna det. Okej använder enter knappen ibland. Men ska nog gå bra.
 
J JohanLun skrev:
Finns inte separat nummerdel, om man nu knappar in mkt siffror?


Jag har ett IBM Model M vid min arbetsplats, men inte till min jobbdator. Går inte att skriva samtidigt man teamsar. :D 😂
Jo men jag använder inte tenkeys. Skriver sällan siffror i följd. Utan ihop med bokstäver tex lösenord och det går ju lika bra med de vanliga siffrorna. Bättre tom
 
MrJay MrJay skrev:
Köpte ett av de finare Ducky TKL tangentbord, använde den i en vecka och beställde sedan en annan modell med sifferdel.

Spoiler: Kodningen blir inte bättre med TKL och tangentbordet känns inte alls mer ergonomiskt.
Ergonomin sitter i att du kan ha båda armrna mot centrum istället för att högerarmen behöver dra iväg vänster för att nå sin del av tgb. Märker stor skillnad direkt. Nu valde jag ett ultrskompakt tkl så kommer ta lite tid med home/end och pg up / down som jag använder extremt mycket när jag skriver kod. Kör inte med mus utan navigerar med piltangenter och home/end pg up /down som sig bör

 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju en vanesak, rent teoretiskt bör sifferraden vara snabbare då man lätt kan skriva med 8 fingrar 😉
Är säkert så, har ganska nyligt gått över till en sån där laptop aka våffeljärn och med åren så har fingrarna blivit stelare så det är ganska skönt med keypad när man hackar siffror placerar man handen rätt behöver man knappt förflytta dom. är nuförtiden utmaning att bara stretcha fingrarna över telefon när man skriver.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju en vanesak, rent teoretiskt bör sifferraden vara snabbare då man lätt kan skriva med 8 fingrar 😉
Finessen med det numreriska tangentbordet är att man kan skriva på det med en hand utan att titta.

Något jag praktiserade mycket för flera jobb oh många år sedan då man skulle knacka in mycket serienummer och hade ett finger på pappret och en hand på det numreriska tangentbordet.

Det var förvisso ett AS/400 terminaltangentbord då, men den numreriska delen är ju i princip samma.
 
Numeriskt tangentbord behövs om inte annat när man vill köra lite retro Civilization..
 
Suttit och kodat på det lite ikväll. Efter att jag ändrat från 1.0mm nedslag till 1.5mm så känns det riktigt nice.
Rätt coolt man kan göra det via mjukvara, har även satt fast vitt ljus som backlight istället för RGB gradiant som rör sig över bordet.

Inte helt van vid delete / home / end / pg down / up ännu dock, men det kommer nog.

Stjärna Sitter fel på denna också (vilket jag använder mycket pga SQL), men det visar sig att det var mitt förra Steelseries som var udda inte detta tgb. På steelseries sitter den till höger om underscore. På detta tgb och de flesta andra till höger om Ä.

En till fördel är att mjukvaran spar ner profilen i firmwaren på tgb så deras mjukvara behöver inte vara igång efter att man uppdaterat profilen. Så borde alla göra.

All in all ett bra tgb, kan rekommendera.
https://www.inet.se/produkt/6103578/nzxt-function-2-minitkl-switch-keyboard-svart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.