vad köper ni för dator?

  • mac

    79 Röster 27,0%
  • pc

    214 Röster 73,0%
  • Antal röster
    293
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bluetooth är aldrig bra för möss. Kör en mus med eget protokoll.
Fast hur stor roll spelar det för vanliga datoranvändare om det inte är mikrosekundsrespons när man klickar runt i webläsaren eller excel?
 
useless useless skrev:
Fast hur stor roll spelar det för vanliga datoranvändare om det inte är mikrosekundsrespons när man klickar runt i webläsaren eller excel?
Såklart inte lika myckert. Men jag irriterar mig om musen laggar och har sig även utanför spelen. Likadant blir jag galen på lägre än 144hz även i desktop.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Såklart inte lika myckert. Men jag irriterar mig om musen laggar och har sig även utanför spelen. Likadant blir jag galen på lägre än 144hz även i desktop.
Jag tror inte dina krav är representativa för majoriteten datoranvändare.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror inte dina krav är representativa för majoriteten datoranvändare.
Har du använt en Bluetooth mus? Inte bara det att de har hög latency. Ibland tappar de anslutningen helt under allt från några millisekunder till sekunder. Inte mysiga hack kan jag säga.

Har man möjligheten ska man välja 2.4ghz varje dag i veckan.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har du använt en Bluetooth mus? Inte bara det att de har hög latency. Ibland tappar de anslutningen helt under allt från några millisekunder till sekunder. Inte mysiga hack kan jag säga.

Har man möjligheten ska man välja 2.4ghz varje dag i veckan.
Låter som du använt antingen en gammal kass Bluetooth mus eller sitter på en sunkig dator?
Kör både Bluetooth och 2,4Ghz usb sticka och tycker inte det skiljer nämnvärt när man switchar. t.ex. Logitech MX Master
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Låter som du använt antingen en gammal kass Bluetooth mus eller sitter på en sunkig dator?
Kör både Bluetooth och 2,4Ghz usb sticka och tycker inte det skiljer nämnvärt när man switchar. t.ex. Logitech MX Master
Du kanske har för dåliga sinnen för att märka. Jag har ju givetvis den bästa datorn av alla.
Eller så är det mer enheter i innerstan som stör. Vem vet. Men 2.4ghz ger en helt annan upplevelse iallafall.

edit: den enda fördel BT har är batteritid. Men då jag inte använder mus speciellt mycket så räcker min 2.4ghz hero ligthspeed i nästan en månad oftast.
 
  • Haha
Johannes Carlsson
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kanske har för dåliga sinnen för att märka. Jag har ju givetvis den bästa datorn av alla.
Eller så är det mer enheter i innerstan som stör. Vem vet. Men 2.4ghz ger en helt annan upplevelse iallafall.

edit: den enda fördel BT har är batteritid. Men då jag inte använder mus speciellt mycket så räcker min 2.4ghz hero ligthspeed i nästan en månad oftast.
Du vet väl om att Bluetooth också använder 2,4 GHz?
 
useless useless skrev:
Du vet väl om att Bluetooth också använder 2,4 GHz?
Men helt annat protokoll, alla bluetooth enheter i närheten handskakar konstant
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Låter som du använt antingen en gammal kass Bluetooth mus eller sitter på en sunkig dator?
Kör både Bluetooth och 2,4Ghz usb sticka och tycker inte det skiljer nämnvärt när man switchar. t.ex. Logitech MX Master
MX Master verkar polla 125hz både vid BT och 2.4ghz så kan vara därför du inte märker skillnad
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men helt annat protokoll, alla bluetooth enheter i närheten handskakar konstant
Nej. Bara de som är associerade till varandra och ingår i samma nätverk. Din telefon ligger ju inte och handskakar konstant med grannarnas bara för att alla har BT påslaget...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bluetooth är aldrig bra för möss. Kör en mus med eget protokoll.

Jag kör Logitech Hero lightspeed mer exakt en G502. Sjukt nöjd. Den har några år på nacken nu och verkar gått ner mycket i pris

[länk]
Jag har en bra mus med USB-dongel redan i den fasta miljön på både jobbet och hemma, men då jag reser mycket vill jag ha en platt mus utan krav på dongel på resorna. Sedan använder jag ofta dongeln ändå för att det fungerar bättre med den. Jag vill dock inte tvingas till detta. Man vill inte pilla med dongel på flyget och tåget exempelvis.
 
useless useless skrev:
Nej. Bara de som är associerade till varandra och ingår i samma nätverk. Din telefon ligger ju inte och handskakar konstant med grannarnas bara för att alla har BT påslaget...
De slutför inte handskakningen men de initierar en hela tiden. Men det är itne det enda problemet, Bluetooth HID är full med skit. Så även fast de använder 2.4ghz kommer BT enheten fungera sämre. Största nackdelen är pallningen på 125HZ dock
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en bra mus med USB-dongel redan i den fasta miljön på både jobbet och hemma, men då jag reser mycket vill jag ha en platt mus utan krav på dongel på resorna. Sedan använder jag ofta dongeln ändå för att det fungerar bättre med den. Jag vill dock inte tvingas till detta. Man vill inte pilla med dongel på flyget och tåget exempelvis.
Det kan jag förstå. Jag köpte en 2.4ghz mus till sonen som också går köra BT. Till skillnad från MX Master så begränsar den inte pollningen till 125hz vid 2.4ghz utan den kan polla i 1ghz. Vilket iof är lägre än tex min hero lightspeed men helt okej. Den är billig också

https://www.inet.se/produkt/6101989/steelseries-rival-3-wireless

edit: den går på vanliga AAA batterier btw. det är ju lite B.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
...den kan polla i 1ghz. Vilket iof är lägre än tex min hero lightspeed men helt okej.
Nu tror jag du skarvar lite väl mycket? enligt Logitech pollar hero G502 med 1 kHz. Inte mer än en miljon gånger snabbare som du skriver.

Jag börjar tro att du inte har någon erfarenhet alls av prylarna du skriver om, utan bara droppar en massa fakta för att det låter coolt.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.