2 335 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Nyckelfärgigt litet hus, max 100kvm. Under 2 milj?
Hej,
I dessa bråda tider har vi två val.
Lägga husdrömmen på Gotland på hyllan eller sökna nytt bygglov för ett billigare nyckefärdigt hus.
Vi har en byggklar tomt, ett bygglov till ett egenritat hus och allt skulle rulla igång snart tänkte vi.
Men så kom krig, skenande priset och vi vågar inte belåna oss så mtycket som vi tänkt.
Vi står i valet och kvalet om vi helt enkelt ska lägga byggandet på hatthyllan några år, vänta på bättre tider?
Eller hitta ett billigare, nyckelfärdigt hus och sökna nytt bygglov..
Annars kommer tomten bara stå där, och vad vet vi om hur det ser ut ekonomiskt om två år..
Så nu har jag börjat spana efter små hus, max 100kvm, och under 2milj. Får inte vara fritidhus då vi inte får bygga detta. men skall användas som fritidshus.
Någon som har tips på bra företag som levererar detta?
I dessa bråda tider har vi två val.
Lägga husdrömmen på Gotland på hyllan eller sökna nytt bygglov för ett billigare nyckefärdigt hus.
Vi har en byggklar tomt, ett bygglov till ett egenritat hus och allt skulle rulla igång snart tänkte vi.
Men så kom krig, skenande priset och vi vågar inte belåna oss så mtycket som vi tänkt.
Vi står i valet och kvalet om vi helt enkelt ska lägga byggandet på hatthyllan några år, vänta på bättre tider?
Eller hitta ett billigare, nyckelfärdigt hus och sökna nytt bygglov..
Annars kommer tomten bara stå där, och vad vet vi om hur det ser ut ekonomiskt om två år..
Så nu har jag börjat spana efter små hus, max 100kvm, och under 2milj. Får inte vara fritidhus då vi inte får bygga detta. men skall användas som fritidshus.
Någon som har tips på bra företag som levererar detta?
Är ni inte totalt ohändiga borde ni kunna bygga det själv. Hur stort är det ni ritat? Har ni möjlighet att komma till tomten varje dag efter jobb eller har ni möjlighet att vara lediga från jobb en period?
Jag och min bror har byggt våra hus och kommit (en bra bit) under 20 000 kr m² utan att någon av oss någon tidigare byggerfarenhet
Jag och min bror har byggt våra hus och kommit (en bra bit) under 20 000 kr m² utan att någon av oss någon tidigare byggerfarenhet
Den dyraste lösningen är ju att snåla ner och bygga ett så litet hus att ni blir tvingade att bygga ut det om något år när ni tröttnat på att ha trångt. Då är det bättre att bygga ett 1,5- eller 2-plans hus och lämna övervåningen oinredd. Även på markplan kan man lämna vissa rum tomma och med enbart OSB på väggarna om de inte behövs. Då kan man spara ganska mycket pengar men ändå "bygga ut" huset enkelt utan några extra kostnader när man så önskar.
Uppenbara val som att välja plastmatta i badrummet och IKEAs billigare kök är ju också självklara val som sänker priset rejält men som gör det lätt att uppgradera i framtiden när ekonomin och viljan finns där.
Uppenbara val som att välja plastmatta i badrummet och IKEAs billigare kök är ju också självklara val som sänker priset rejält men som gör det lätt att uppgradera i framtiden när ekonomin och viljan finns där.
Jag förespråkar också att försöka se om ni kan bygga ert drömhus i etapper i stället.
Synd att "slösa" tomten på ett annat hus som ni egentligen inte ville ha.
Alternativt, om tomten räcker till: Se om ni kan få bygglov för ett ännu mindre hus på en annan plats på tomten. Som sedan kan fortsätta vara gäststuga i framtiden när ni bygger ert riktiga hus.
Gäststugan skulle inledningsvis kunna ha ett stort allrumvardagsrum. Som senare får garageportar.
Synd att "slösa" tomten på ett annat hus som ni egentligen inte ville ha.
Alternativt, om tomten räcker till: Se om ni kan få bygglov för ett ännu mindre hus på en annan plats på tomten. Som sedan kan fortsätta vara gäststuga i framtiden när ni bygger ert riktiga hus.
Gäststugan skulle inledningsvis kunna ha ett stort allrumvardagsrum. Som senare får garageportar.