Hej!

Det är nämligen så att jag nyligen flyttat in i ett nybyggt radhus, där det har gått mer än 2 månader efter slutbesiktningen och alla besiktningspunkter inte har blivit åtgärdade. Det största som bekymrar mig är golvfall i dusch, där det är uppmätt till mindre än 4 mm jämtemot 10-20mm enligt branchregler.

Nu verkar det som entreprenaden inte vill åtgärda detta problemet, och anser att det är normalt och att det är svårt att få till ett fall då plattorna är så "stora". Vad har jag för möjligheter? Ville inte bli överkörd. Anlitade nämligen inte besiktningsmannen för en efterkontroll 2 månader efter slutbesiktningen vilket jag ångrar.

Mvh
Huumdehum

Kan det vara så att det är avtalat ett avsteg från kravet på fall, just på grund av de stora plattorna?

GoForIt GoForIt skrev:
Kan det vara så att det är avtalat ett avsteg från kravet på fall, just på grund av de stora plattorna?
Isåfall är detta inget som jag känner till, så entreprenören kan göra ett avsteg från krav på fall om de känner för det? Plattorna är 33x33 stora. Just nu är det en dusch vid fallet, och man märker att vattnet rinner lite ut från duschkabinen. Tråkigt ju om detta ställer till med bekymmer om man en dag ska sälja sin bostad och får samma anmärkning från besiktningsman.

Ska du använda så stora plattor, så blir det antingen avsteg från fall, eller avsteg för stickande hörn.
Det är fysiken som sätter gränsen. Det går ju inte att böja en klinkerplatta.

Detta borde även en besiktningsman förstå.

• Gilla
sergeant
  • Laddar…
Är det bakfall? Har ni duschkabin eller duschhörna med glasdörrar?

Man brukar ju välja små plattor, max 10*10 just för att få rätt fall i duschen.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det bakfall? Har ni duschkabin eller duschhörna med glasdörrar?
Hej, det är duschhörna med två glasdörrar. Händer att det rinner vatten utanför glasdörrarna.

Anna_H Anna_H skrev:
Man brukar ju välja små plattor, max 10*10 just för att få rätt fall i duschen.
Ja, det var tydligen inget alternativ från entreprenören när jag frågade innan bygge.

GoForIt GoForIt skrev:
Ska du använda så stora plattor, så blir det antingen avsteg från fall, eller avsteg för stickande hörn.
Det är fysiken som sätter gränsen. Det går ju inte att böja en klinkerplatta.

Detta borde även en besiktningsman förstå.
Kan inte underlag och tätskikt luta? Hade även anticimex förbi och kollade och de skrev i sin rapport att plattan hade släppt och att det var "bomljud"

H huumdehum skrev:
Ja, det var tydligen inget alternativ från entreprenören när jag frågade innan bygge.
Konstigt. När vi byggde nytt badrum frågade de inte ens, utan de sade "Vi sätter små plattor under badkaret så fallet blir rätt, då är det dessutom bara att slänga ut badkaret om ni vill byta till dusch i framtiden! Resten av badrummet får ni räkna med lite dåligt fall i, men vi kan sätta en list på tröskeln om det blir problem."

H huumdehum skrev:
Kan inte underlag och tätskikt luta? Hade även anticimex förbi och kollade och de skrev i sin rapport att plattan hade släppt och att det var "bomljud"
Tänker du ett steg längre så inser du att det är omöjligt. Fallet ska ju luta mot golvbrunnen i alla vinklar.

Att en platta släpper eller är bom är ju en annan sak och heller inte så ovanligt. Den går att lägga om/byta med dagens foliebaserade tätskikt.

Är ju stor skillnad om det blir en pöl på golvet utanför eller om man märker att vattnet rinner lite ut från duschkabinen som du skriver.
Att det stänker ut vatten nederst i kanten på duschväggar är ju fullt normalt även om du har bra fall mot brunn.

Går fint att lösa fall med sk kuvertskärning.
90cm långa klinker som jag lagt i mitt eget badrum:
Badrumsgolv med 90cm långa klinker som imiterar mörkt trä, med en vit kaklad vägg och centralt placerad golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Jarlingar Jarlingar skrev:
Går fint att lösa fall med sk kuvertskärning.
90cm långa klinker som jag lagt i mitt eget badrum:
[bild]
Usch, det var inte fint med så små bitar på väggkaklet och dessutom i vardera ände, hur tänkte man där:thinking:

Allting går ju, men kuvertskärning är ju ytterligare ett tydligt exempel där det estetiska har fått styra för mycket..

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.