Hursomhelst, håll oss gärna uppdaterade med hur det går i slutändan.

BirgitS
politby skrev:
Nu var det så att jag bad om synpunkter om den höga tröskelns påverkan på fastighetens värde. Inget annat.
Det skulle jag inte tro att det gör i Stockholmsområdet. De flesta som flyttar till hus är 30-40 år och de kommer inte backa ut för att det är ett halvt trappsteg upp till badrummet för det finns så mycket annat som avgör var man vill bo samtidigt som utbudet är litet.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
S
Visade du upp dig för hantverkarna någon gång? Såg de dig i rullstolen? Berättade du specifikt att du vela ha det handikappanpassat?

Om du hade haft en dialog med företaget i fråga hade de kanske gjort badrummet annorlunda? Man kanske hade gjort fallet annorlunda och det hade blivit en anmärkning i våtrumsintyget istället.

Nu verkar det som du antagit att hantverkarna borde ha förstått hur du vela ha det. Förstår att du känner dig utsatt men hade du bara berättat exakt hur du vela ha det, hade det förmodligen inte varit såhär idag.

M
Till er som förvarar att det är rätt byggt. Varför är det ok att göra uppenbart en stor förändring, både estetiskt och funktionellt utan att diskutera det med kunden?

Som privatperson är man inte nödvändigtvis kunnig och förlitar sig på att en professionell utövare faktiskt både kan yrket och förstår att sätta sig in i kundens behov.

Jargongen från många är usel och hör inte hemma här på forumet.

• Gilla
Adamkg och 11 till
  • Laddar…
Men alltså ska man följa reglerna som bkr har satt upp så blir det tyvärr så här höga trösklar om man inte sågar ner bjälklaget (som ofta är precis rätt i grovlek för spännvidden) så jag har svårt att se vad man hade kunnat gjort annorlunda....
Sen borde man som hantverkare kanske reagera på att tröskeln blir hög när det finns en rullstolsbunden brukare av badrummet och informera att så här kommer det bli...

Angående värdeminskning så tror jag inte det kan röra sig om många kronor då man alltid kliver över tröskeln och då spelar det ingen roll om den är 5 eller 15 cm hög
och vad jag hört så är marknaden i Stockholm ganska så överhettad så en tröskel kvittar nog om resten är ok....

Det går inte att kapa ner den lite för att minska höjden?

H
Micke64 skrev:
Till er som förvarar att det är rätt byggt. Varför är det ok att göra uppenbart en stor förändring, både estetiskt och funktionellt utan att diskutera det med kunden?

Som privatperson är man inte nödvändigtvis kunnig och förlitar sig på att en professionell utövare faktiskt både kan yrket och förstår att sätta sig in i kundens behov.

Jargongen från många är usel och hör inte hemma här på forumet.
men de är ju precis de vi säger, att de är en professionell utövare som har följt regler och krav.
De ska göra som de gjort om regler och krav är motstridiga.

Är de då inte inskrivit i kontrakt att säker vatten etc ska frångås är de klart att de inte gör de för så fall kommer de på de mot sig i slutändan.

Stadsfiskalen skrev:
Visade du upp dig för hantverkarna någon gång? Såg de dig i rullstolen? Berättade du specifikt att du vela ha det handikappanpassat?

Om du hade haft en dialog med företaget i fråga hade de kanske gjort badrummet annorlunda? Man kanske hade gjort fallet annorlunda och det hade blivit en anmärkning i våtrumsintyget istället.

Nu verkar det som du antagit att hantverkarna borde ha förstått hur du vela ha det. Förstår att du känner dig utsatt men hade du bara berättat exakt hur du vela ha det, hade det förmodligen inte varit såhär idag.
Herregud.

SAMTLIGA från byggföretaget har träffat mig och diskuterat med mig åtskilliga gånger, med rullstol, och fått min belägenhet förklarad för sig. Listan över ämnen är lång - från den allmänna bristen på planering till söndertrampad trappa, förstörda skåpstommar och absurda förseningar.

Nej, jag skrev inte "HÖJ INTE GOLVET MED 50 MM" på en stor skylt eftersom jag utgick ifrån att "en av våra bästa entreprenörer" inte skulle göra det utan att samråda med oss. Lika lite som jag skrev "GOLVBRUNN MONTERAS I GOLVET" på en annan skylt.

Det har varit tydliggjort från DAG 1 att badrummet skulle ÅTERSTÄLLAS till ursprungligt skick enligt försäkringsvillkoren. Inget annat har ens diskuterats. Alla parter har sett badrummets ursprungliga golv och borde INNAN RIVNINGEN direkt ha konstaterat och påtalat att golvet måste höjas, om så hade varit fallet.

• Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Ang. värdeminskningen som TS efterfrågar.

Eftersom värdet på ett hus/lägenhet påverkas av så många olika aspekter: Läget, läget, läget, storleken, formen, planlösningen, skrytpotensialen, gullighetsfaktorn... Så kan vi bara referera till oss själva, och för min del skulle en tröskel in till badrummet inte överhuvud taget påverka min köpvilja.

Återigen TS. Om du tror att du kommer att blir miljonär på kuppen, så är jag ganska säker på att du i slutändan står där med lång näsa, oberoende av ditt skryt över dina juridiska kontakter, såtillvida dom inte lirar i denna liga.

Jag kan inte besvara din begäran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

The Don

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
hul skrev:
men de är ju precis de vi säger, att de är en professionell utövare som har följt regler och krav.
De ska göra som de gjort om regler och krav är motstridiga..
Och det vet du exakt hur? Har du sett badrummet i fråga eller varit delaktig i processen? Jag förstår uppriktigt sagt inte vart du vill komma. Vilken intressegrupp representerar du? Du lär av skrivförmågan att döma åtminstone inte vara jurist... :cool:

• Gilla
jimih
  • Laddar…
H
politby skrev:
Och det vet du exakt hur? Har du sett badrummet i fråga eller varit delaktig i processen? Jag förstår uppriktigt sagt inte vart du vill komma. Vilken intressegrupp representerar du? Du lär av skrivförmågan att döma åtminstone inte vara jurist... :cool:
Nä de vet jag självklart inte men du får självklart ta alla mina inlägg i tråden i beaktning när jag skriver.
Jag har förklarat att de kan vara så att de inte lyckades lösa tillgängligheten för att klara Säker vatten och då valt att frångå tillgänglighetskraven vilken är standard att göra och ingen besiktningsman kommer slå ner på.

Nej jag är inte jurist, jag är civilingenjör med lång erfarenhet inom byggindustrin vilket helt uppenbart inte du är med tanke på din kunskap om entreprenadverksamhet

Röd glödande lins mot svart bakgrund med text "YOU SEE, IT'S ALL VERY CLEAR TO ME NOW. THE WHOLE THING.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värdet påverkas, som flera skrivit, knappt alls. Om det inte går att återskapa badrummet enligt gällande regler tycker jag att det är rimligt att du begär kompensation för att badrummet nu är sämre än förr. Men om det är som flera skrivit att det här är rätt sätt att göra på nu så blir det ju försäkringsbolaget som får ta den smällen om du har rätt.

Summa summarum: kräv inte att badrummet görs om, sikta in dig på kompensationsspåret om du inte är nöjd. Om du kan vinna vet jag dock inte.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M
hul skrev:
De ska göra som de gjort om regler och krav är motstridiga.

Är de då inte inskrivit i kontrakt att säker vatten etc ska frångås är de klart att de inte gör de för så fall kommer de på de mot sig i slutändan.
De ska ta kontakt med kunden. Det är knappast professionellt att göra en sådan förändring utan att stämma av lösningen med kunden först. Att hävda att kunden ska vara med och övervaka och stoppa innan det blir fel är ju absurt. Att din erfarenhet är färgad av byggindustrin gör inte att du har mer rätt, snarare tvärtom.

• Gilla
The real Bob och 7 till
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben skrev:
Summa summarum: kräv inte att badrummet görs om, sikta in dig på kompensationsspåret om du inte är nöjd. Om du kan vinna vet jag dock inte.
Borde inte fokus vara att få ett badrum som fungerar med rullstol? Det är ju klart att med ekonomisk kompensation kan man ju anlita en annan hantverkare som löser detta.

Micke, jag tycker det låter som om TS har en plan för att själv lösa tillgängligheten. Men visst, har jag missförstått det kommer ju saken i en annan dager.

• Gilla
politby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.