Bygger ett fritidshus på 100kvm med boyta på cirka 90kvm. Det kommer att vara 3 sovrum och ett loft samt storstuga. 2 badrum (ett med bastu).

Uppvärmt med golvvärme i gjuten platta av en Nibe F470 med FTX som tillval. Jag har fått tekniska beskrivningen av ventilationen gjord av en sakkunnig vän. Jag tänkte be om tips och råd kring dimensioneringen och placeringen av rören som snart ska upp.

Enligt bifogade bilder tänkte jag "gömma" matningen genom storstugan till sovrummen längst uppe i nock innanför isoleringen (390mm). Det kommer sitta 2 ljuddämpare minst vid aggregatet. Till/Frånluft via kombidon på utsida vägg.

Fungerar det med 100mm rör för matning till sovrummen på andra sidan huset eller kommer jag absolut riskera oljud ?

På planritningen var det ursprungligen tänkt att sätta tilluftsdonen i storstugan ner längs tak mot vägg där men jag har tänkt flytta De till väggen vid sovrummen.

Teknisk ritning av tvärsnitt i hus med markerade dimensioner och ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av tak med ventilationssystem och Nibe F470 för uppvärmning i ett planerat fritidshus.
Skapa konto
Planritning över ett fritidshus med markeringar för ventilationssystem och placering av Nibe F470 värmepump.
Skapa konto

Redigerat:
Varför inte köra på 125mm även på tilluften? Eller ännu grövre och sedan gå ner till 125mm från stammen till stosen.

R Runnis skrev:
Varför inte köra på 125mm även på tilluften? Eller ännu grövre och sedan gå ner till 125mm från stammen till stosen.
Absolut, det tar bara mer plats när jag ska gömma det så att säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.