Jag har tittat på ett nybyggnadsprojekt i Göteborg, tre nybyggda villor i ett helt vanligt område där (vad jag vet) det har funnits kommunalt sedan cirka 20 år tillbaka. Strax innan säljstart fick jag reda på att dessa tre hus inte ska anslutas till kommunalt VA utan ha varsin brunn med delat reningsverk. Jag undrar vad orsaken kan vara till detta? Det ska sägas att priset på husen var på samma nivå som området i övrigt, möjligen var tomtpriset till och med dyrare än normalt. Har aldrig sett något sådant frånsett på landsbygden där kommunalt VA inte finns.
 
Låter mycket märkligt. Stor risk att ni senare föreläggs att koppla in huset på kommunalt VA, för en ansl. kostnad på typ 400 000.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Exakt så jag tänker. Så jag drog mig ur det hela... Där jag har min sommarstuga ville ett byggbolag göra en liknande lösning i ett område, men kommunen ville tydligen inte bevilja bygglov på de premisserna så det bygget ligger på is. Men i Göteborg, med den stämning som är på marknaden just nu, kommer säkert även dessa hus att gå åt för det angivna priset (7 mkr)... :)
 
Jag har svårt att se att kommunen skulle godkänna bygglov med minireningsverk om det finns kommunalt i krokarna?

Kanske gammal hederlig svågerpolitik i Muteborg?
 
3 st nya hus och VA-finns i området , kan kommunen ha gjort en groda, med bygglov och senare kommit på att reningsverket inte orkar med. Då kan det gå, men vid utbyggnad av reningsverk så kommer kanske krav på anslutning , det brukar kallas nyansluttning och inte omöjligt att en kostnad för detta kan bli upp till 150- 200kkr.
Allt kallas för skydd av Miljö och Hälsa.
 
Jag råkar också veta att det finns planer på att bygga ännu fler villor i området. Och området ligger bredvid ett stall (med gödselstack...). Tycker att det verkar otroligt märkligt. Ser också en hel del problem med en sådan samfällighet och avtal om skötseln osv. Däremot kan jag tänka mig att kommunen i nuvarande läge godkänner det mesta, det här området är ett av de mest populära i Göteborgs omgivningar, framförallt bland barnfamiljer, så trycket är hårt.
 
Finner det mycket konstigt, annars så ska fastigheter tvingas att ansluta med vite om det inte görs. Har du något beslut för detta från kommunen så är jag intresserad eller länk.
 
Nej, det har jag inte sett något. Fick reda på det när säljaren la ut specifikationen. Men jag kanske får gräva lite, av rent intresse...
 
F Falkberget74 skrev:
jag kanske får gräva lite, av rent intresse
Finns ett stort intresse av detta i hela Sverige, kan du hitta något så upp med det här eller länkar.
 
  • Gilla
Falkberget74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.