Hej alla kunniga!

Vi har en brunn på 81 meter som borrades av ett större lokalt företag 2021. Gården stod då helt tomt fram till att vi flyttade in juli 2024.

Jag vänder mig till er eftersom jag är skeptisk till alla företags olika lösningar som ”eventuellt kan funka”.

Vårt vatten är idag rätt grumligt med en stark doft av svavel. Om vattnet får stå framme några timmar brukar det vara fullt drickbart (nästintill gott) och lite partiklar har samlat sig på botten. (I badrummet är lukten mycket starkare än i kök - kan det bero på rör eller mängden vatten?)

Vi har gjort ett vattentest som visade att vi har lite mycket fluorid, nitrat och högre turbiditet. Men det anses tjänligt.

Vi har fått följande alternativ:

• pumpa upp och töm brunnen, låt den fyllas på nytt så man blir av med gammalt som stått
  • Sätta in ett svavelfilter
  • Någon typ av kombo som gör att även lerpartiklarna försvinner (som ska kosta 40 lax)

Någon som har liknande erfarenheter eller tankar de vill dela med sig av?

Från en evigt tacksam!

Jag är ingen brunnexpert men brunnen som ägs av vår samfällighet där vi har vårt sommarställe har filter för att motverka detta. Visst är vattnet brunt när det är i stora mängder men smaken och doften är noll.
Jag hade tittat på filter först.

Om brunnen töms så se till att spola och töm flera gånger samtidigt.

Fluorid är för övrigt ett ämne som är lämpligt att få bort. Kolfilter?

S
S Skånelängan123 skrev:
(I badrummet är lukten mycket starkare än i kök - kan det bero på rör eller mängden vatten?)
Lukten frigörs när vattnet kommer i kontakt med luft. Kranarna kan nog påverka detta på olika sätt med sina olika spolmunstycken. Det är också därför lukten försvinner när vattnet har luftats ett tag. Det finns många trådar på forumet om att få bort svavel-lukt, bl.a. genom att lufta vattnet mellan brunn och kran.

Töm inte brunnen som beskrivs om du har stor risk för saltvatteninträngning, t.ex. havsnära.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.