Såg häromdagen en video på facebook med en kille som rikthyvlade. Det såg verkligen inte bra ut, så jag erbjöd honom att komma förbi snickeriet och få lära sig lite bättre och säkrare metoder.

Är det någon mer som är intresserad och vill lära sig eller få en uppfräshning så är ni välkomna, det finns plats till fler.

Kl 9 på onsdag kör vi!
 
  • Gilla
End och 7 till
  • Laddar…
Kan vara att jag hakar på :)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Enligt chefen ska onsdagen tillbringas i Borås tyvärr.

Någon chans att ni filmar det? Eller skriver alla tips här?

Man kan alltid bli bättre på att hyvla, ffa om man är lite trög som jag :)
 
Inget filmande planerat. Inte att skriva tips heller, blir svårt att plocka ut något specifikt, för att kunna hyvla säkert (så säkert det nu är att dra händerna kors o tvärs en snurrande kutter med slipade stål...) så måste man ha koll på alltihop från grunden. Det lämpar sig inte så bra för att förmedla i text, tycker jag i alla fall.

Bättre på att hyvla är jag helt övertygad om att alla kan bli:)
 
Jag är självlärd i min hyvel............ nejdå alla fingrar är kvar.
Men jag skulle gärna ta emot info hur man ska göra och vad man inte ska göra.
Alltid skyddet på.
Påtryckare mellan mig och det hyvlade virket.
Städat golv osv.
Det finns massor att lära sig, var finns vettig info?
 
Aj då, det hade varit väldigt bra att lära sig! Dock upptagen då vi har födelsedagskalas hemma då.
 
Det hade inte varit fel. Jag är helt "självlärd" så kan mycket väl vara att jag gör massa fel. Lite långt att åka dock och jag har mera grävning planerad (skottat ca 150 skottkärror jord hittills).

Jag använder oftast inte påskjutare utan direkt med händerna, tycker man får dålig kontroll och känsla med påskjutare, men det är antagligen säkrare. Är det alltid fel att använda händerna direkt i kontakt med ämnet man hyvlar?
 
Skulle säga att jag är självolärd :)
Vet att jag inte kan och får ofta helt fel resultat. Skulle gärna vara med, men Skåne är långt borta.

Vad sägs om en snickeri-roadtrip? Daniel_N does Sweden liksom! I regi av Byggahus.se informerar och undervisar Daniel_N i snickerigrunderna med betoning på säkerhet och konsekvent resultat.

Jag är först i kön!
 
Intresserad, men kan tyvärr inte.
 
Äh sicket trams, bara kör, vad kan gå fel?

Skämt åsido. Klockan 9 är nog risken att jag skulle somna stående och landa med pannan i kuttern betydligt större än den sammanlagda risken att jag nångång i framtiden hyvlar av mig fingrarna.

Fast just rikthyveln är nog den maskin jag som nybörjare tyckte var svårast att bemästra med säkerhetern i behåll. I början hade man ingen rutin på var fingrarna skulle vara och speciellt vid riktning av sida två på profiler med låg höjd (ex 30*30) tyckte jag det var läskigt. Nuförtiden känns min teknik hyfsat säker men har säkert en del att lära mig.

Möjligt att jag dyker upp:)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
jag erbjöd honom att komma förbi snickeriet och få lära sig lite bättre och säkrare metoder
Mycket generöst och omtänksamt som vanligt!

Får se om jag kan komma loss, det hade absolut varit mycket nyttigt. Men dels är jag lite orolig för pannan av samma skäl som @Ola C nämnde och dels så är det risk att det finns de i hushållet som har andra prioriteringar.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
jac jac skrev:
Men dels är jag lite orolig för pannan av samma skäl som @Ola C nämnde
Om Daniel surrar fast oss med spännband i varsin pelarborr borde vi kunna hålla oss lodrätt trots att solen knappt gått upp...en lite mer avancerad variant som låter oss komma närmre hyveln och som dessutom håller fingrarna i styr vore en Hannibal Lecter trolley

(...fan jag har en känsla att den där stränge moderatorn kommer skriva nåt om influensa nu. Jag ska skärpa mig)
 
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Skulle säga att jag är självolärd :)
Vet att jag inte kan och får ofta helt fel resultat. Skulle gärna vara med, men Skåne är långt borta.

Vad sägs om en snickeri-roadtrip? Daniel_N does Sweden liksom! I regi av Byggahus.se informerar och undervisar Daniel_N i snickerigrunderna med betoning på säkerhet och konsekvent resultat.

Jag är först i kön!
Packa in ett gäng o kom ner! Jag kan visa lite hyvling o Pysslar-Ronnie visar hur man parkerar!
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Låter kanonkul och lärorikt, jag kommer bara jag vaknar i tid.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Välkommen!
 
  • Gilla
Jan271
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.