Hej,

Jag är nyinflyttad i ett äldre hus som har renoverats i omgångar senaste 125 åren, men med en större renovering på 60-talet. Värmesystemet är vattenburen bergvärme. Jag har olika typer av radiatorer och totalt 3 olika modeller på termostater. På värmepumpen kan jag ställa in önskat gradtal på innertemperaturen enligt bild. Jag har några kanske dumma frågor men tänker att om man aldrig frågar får man aldrig veta.

1. Kan alla 3 termostater på bilderna känna av temperaturen i rummet eller reglerar den ”plattare” modellen enbart flödet?
2. Vilka decennium kan man gissa att termostaterna kommer från?
3. Hur arbetar termostaterna på radiatorerna ihop med önskade temperaturen ställt på värmepumpen? Ska man ha termostaten på Max vid varje radiator så att vatten fritt kan cirkulera när bergvärmepumpen skickar dit vatten? Kan någon förklara hur detta hänger ihop och hur inställningarna ska vara på termostaterna vore jag mycket tacksam.

Termostat på en elementradiator med anslutna rör och ledningar i en hörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vit termostatventil på en radiator med synliga rör och slitage.
Skapa konto
Närbild på överskålad och dåligt målad radiator med synliga rör och ventilkopplingar.
Skapa konto
Digital termostat för värmesystem visar rumstemperatur 18°C och auto-läge, med knappar och ikoner runtom.
Skapa konto

Tack på förhand!

Översta bilden: AGA/TP-koppel med termostat från 1970-1988. Andra bilden: TA termostat från gissningsvis samma period som bild 1. Man brukar säga att termostaterna håller 15 år sedan kan de börja reglera fel. Om ventilerna fortfarande fungerar bra (pinnen fjädrar ut/in) så finns det adaptrar för att byta dessa termostater till t.ex. MMA Evosense. Tredje bilden: Bara manuellt handvred, ingen termostat. För att sätta dit en termostat behöver man förmodligen byta hela ventilen.

I första hand ska värmepumpen styra temperaturen och termostaterna stå på max, men i t.ex. sovrum som blir för varma kan man låta termostaterna styra. Värmepumpen har troligen växelventil och är beroende av ett bra flöde i värmekretsen som inte stryps av termostater.

A
J Josth skrev:
Översta bilden: AGA/TP-koppel med termostat från 1970-1988. Andra bilden: TA termostat från gissningsvis samma period som bild 1. Man brukar säga att termostaterna håller 15 år sedan kan de börja reglera fel. Om ventilerna fortfarande fungerar bra (pinnen fjädrar ut/in) så finns det adaptrar för att byta dessa termostater till t.ex. MMA Evosense. Tredje bilden: Bara manuellt handvred, ingen termostat. För att sätta dit en termostat behöver man förmodligen byta hela ventilen.

I första hand ska värmepumpen styra temperaturen och termostaterna stå på max, men i t.ex. sovrum som blir för varma kan man låta termostaterna styra. Värmepumpen har troligen växelventil och är beroende av ett bra flöde i värmekretsen som inte stryps av termostater.
våra termostatrar är helöppna på undervåningen och halvöppna på ovanvåningen. Tror de är 30 år. Finns det någon fördel att byta dessa?

Alla termostater ni tänker er använda är en fördel att byta ut. De ni har verkar vara runt 40 år gamla.

A
J Josth skrev:
Alla termostater ni tänker er använda är en fördel att byta ut. De ni har verkar vara runt 40 år gamla.
Kan man inte sätta in nått som bara håller öppet flöde och inte ändras av värmen?

Bengt1964 skrev:
våra termostatrar är helöppna på undervåningen och halvöppna på ovanvåningen. Tror de är 30 år. Finns det någon fördel att byta dessa?
rätta mig om jag har fel, men en termostat är väl inte ”halvöppen” - antingen är den öppen eller stängd? Sorry inte meningen att vara dryg, undrar bara om en termostat verkligen kan vara i ett mellanläge

Reglersystem i värmepumpen ska sköta huvudregleringen av värmen i bostaden genom att öka/minska framledningstemperaturen.

Alla radiatorer bör vara injusterade med förinställningen så att det blir ”rätt” temperatur i de olika rummen vid vald inställning på värmepumpen.

Termostaterna på radiatorerna bör normalt bara strypa flödet i radiatorn när rummet värms upp med extern värmekälla (tex solinstrålning, matlagning, etc).

Vid injustering av radiatorkretsen så har man alla termostater bortplockade.

I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

Bengt1964 skrev:
Kan man inte sätta in nått som bara håller öppet flöde och inte ändras av värmen?
Menar alltså att termostater ni bara ska ha kvar på max och inte använda, inte heller absolut behöver bytas ut. Finns MMA handvred ENH som alternativ till termostat.

J Josth skrev:

Tack för bra svar angående termostaterna! Tolkar jag dig rätt då att man kan ha alla ventilerna öppet max så att värmepumpens inställning sköter temperaturen och att termostaten då enbart stänger av vattenflödet in i elementet när rummet blir för varmt av andra yttre orsaker som t.ex. solvärme? (Jag brukar höra ett metalliskt knäppande ljud i vissa radiatorer när växelventilen skickar ut varmvatten i systemet, kanske det är pga att ventilerna i dessa radiatorer inte är tillräckligt öppna och flödet för lågt?)

Demmpa Demmpa skrev:
Reglersystem i värmepumpen ska sköta huvudregleringen av värmen i bostaden genom att öka/minska framledningstemperaturen.

Alla radiatorer bör vara injusterade med förinställningen så att det blir ”rätt” temperatur i de olika rummen vid vald inställning på värmepumpen.

Termostaterna på radiatorerna bör normalt bara strypa flödet i radiatorn när rummet värms upp med extern värmekälla (tex solinstrålning, matlagning, etc).

Vid injustering av radiatorkretsen så har man alla termostater bortplockade.

I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
Tack för ditt svar. Så jag bör alltså kunna vrida på alla termostater till max så att ventilerna blir helt öppna så att bergvärmepumpen kan sköta temperaturregleringen genom att höja/sänka framledningstemperaturen?

H Joakimwiljelöf skrev:
Tolkar jag dig rätt då att man kan ha alla ventilerna öppet max så att värmepumpens inställning sköter temperaturen och att termostaten då enbart stänger av vattenflödet in i elementet när rummet blir för varmt av andra yttre orsaker som t.ex. solvärme?
Ja, det är så ett värmesystem bör vara inställd oberoende av vilken ”värmepanna” man har.

Eller, kanske inte ha termostaterna på max utan kanske 0,5-1° högre än vad man vill ha i rummet.

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är så ett värmesystem bör vara inställd oberoende av vilken ”värmepanna” man har.

Eller, kanske inte ha termostaterna på max utan kanske 0,5-1° högre än vad man vill ha i rummet.
Tack för ditt svar. Hur menar du att man ska kunna ställa in termostaterna på radiatorer så exakt? Det är ju i bästa fall en 6-gradig skala där 0 är avstängt och 6 är max? Se bilderna på mina termostater/ventiler.

H Joakimwiljelöf skrev:
Tack för bra svar angående termostaterna! Tolkar jag dig rätt då att man kan ha alla ventilerna öppet max så att värmepumpens inställning sköter temperaturen och att termostaten då enbart stänger av vattenflödet in i elementet när rummet blir för varmt av andra yttre orsaker som t.ex. solvärme? (Jag brukar höra ett metalliskt knäppande ljud i vissa radiatorer när växelventilen skickar ut varmvatten i systemet, kanske det är pga att ventilerna i dessa radiatorer inte är tillräckligt öppna och flödet för lågt?)
När värmepumpen är klar med varmvatten brukar den växla över till värme och t.ex. då kommer en skvätt varmt värmevatten ut i radiatorkretsen som får det att knäppa till i rör och radiatorer.

H Joakimwiljelöf skrev:
Tack för ditt svar. Hur menar du att man ska kunna ställa in termostaterna på radiatorer så exakt? Det är ju i bästa fall en 6-gradig skala där 0 är avstängt och 6 är max? Se bilderna på mina termostater/ventiler.
Om inte termostatvreden är för tröga så brukar man kunna känna när termostaten börjar trycka in ventilkäglan (med hjälp av stiftet i packboxen).
Sen kan man även testa sig fram men då blir det inte riktigt så exakt.

Har du termostaten på max så kan det motsvara 28°, tex https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/PROD_133_4806737.pdf

• Gilla
Husfixardoktorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.