Jag har precis köpt ett hus med en Diom AB1 vedpanna och har lite funderingar om hur jag bäst eldar denna panna och om jag kan göra något för att optimera den?
Efter vad jag förstått så är det en panna med omvänd förbränning, något speciellt man ska tänka på eller är det bara att tända en brasa, lägga in nån pinne då och då tills tankarna är uppe i den temperatur man önskar?
Hur ska primär och sekundärluftspjällen vara ställda? Nu är båda öppna lika mycket så det blir en glipa på ca 3-4 cm.
Är det värt att investera i en laddomat eller ska jag köra som det är nu med en pump som startar med hjälp av en termostat som jag i dagsläget har inställd på 75 grader?
Mitt uppå pannan sitter någon form av ventil(?) som det står termomix på, vad har den för funktion? Ena röret fortsätter högst upp på tankarna och det andra går tillbaka i retur till pannan.

När jag skulle tända brasan idag så såg jag att det var väldigt mycket stora kolbitar kvar och inte sådär fin aska som jag minns från föräldrahemmet. Har jag eldat fel på något vis?

Är det ett expansionskärl som sitter på min kallvattenledning som syns uppe till höger på bild nr två? Vad används det till?

2014-09-17 18.48.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-09-17 18.48.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som har en aning om någon av mina frågor?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.