Tänk på att en vanlig shuntautomatik inte passar i ctc 171an. Den har tryckande shunt!
 
Cicaro, förklara för mig vad en tryckande shunt är för något, jag är vetgirig

Protte
 
prototypen skrev:
Shuntstyrning bespara dig MÅNGA vändor till pannrummet och säkert en hel del pellets pga jämnare värme.
Protte
Ganska precis två per dag.
 
Tills dess så börja med att shunta ut ca 40 grader till radiatorerna och gör sedan små justeringar utifrån detta under vintern
 
De flesta shuntar idag manövreras genom att man har en axel som roterar, vanligtvis ett kvarts varv för att gå från stängd till öppen.

CTC-171 levererades med en shuntmodell som tillverkades av sauter och som idag inte finns att få tag i ny. Där är istället en fjäderbelastad tapp som ska tryckas in för att öppna shunten (och släpper man tappen så stänger den automatisk). Ratten (eller om man nu har shuntautomatik) måste därför omvandla roterande rörelse till tryckande rörelse. Att få tag i en begagnad shuntautomatik som passar är väldigt svårt (tro mig jag har letat efter en shuntmotor länge men ändå fått bygga en egen converter för att få det fungera). Ska finnas en adapter för ebe? men kan oftast vara lättare att sätta en ny shunt med automatik externt och istället ställa shunten i pannan fullt öppen.
 
Cicaro skrev:
De flesta shuntar idag manövreras genom att man har en axel som roterar, vanligtvis ett kvarts varv för att gå från stängd till öppen.

CTC-171 levererades med en shuntmodell som tillverkades av sauter och som idag inte finns att få tag i ny. Där är istället en fjäderbelastad tapp som ska tryckas in för att öppna shunten (och släpper man tappen så stänger den automatisk). Ratten (eller om man nu har shuntautomatik) måste därför omvandla roterande rörelse till tryckande rörelse. Att få tag i en begagnad shuntautomatik som passar är väldigt svårt (tro mig jag har letat efter en shuntmotor länge men ändå fått bygga en egen converter för att få det fungera). Ska finnas en adapter för ebe? men kan oftast vara lättare att sätta en ny shunt med automatik externt och istället ställa shunten i pannan fullt öppen.
Det där måste vara olika på olika varianter av CTC 171. Min, från 1965, monterade jag en helt vanlig shuntmotor på. Den skruvades fast på axeln och på två skruvar på ventilhuset.
 
Se där. Iofs inte så förvånande att det funnits varianter även på shunten med tanke på att det är Sveriges mest sålda villapanna som levererats under flera decennier
 
Update.

Mellan 20-24 December gick förbrukningen ned till 2 (!) Påsar per dag. Helt sjuk minskning i förbrukning av att bara dra ner min effekt till 60%.
Nu har jag slagit av shunten för att se så den fungerar. Säljaren av kåken sa att shunten inte fungerade men det tror jag inte på. Jag tror faktiskt att den fungerar, bara att han använde den fel.
När jag har fått svart på vitt att den fungerar så slår jag igång alla elementen och justerar värmen i kåken med shunten :)
 
  • Gilla
Cicaro
  • Laddar…
En uppdatering till sisådär 2 månade efter sista.

Snittförbrukningen har legat på runt 2.1 till 2.2 påsar pellets per dag.
Stora förrådet fungerar nu efter att jag satte igen hålet till röret och hade ett mindre hål. Ologiskt för mig varför det fungerar inte och som det var innan men det är väl bara att acceptera det.
Shunten fick för sig att helt plötsligt fungera i söndags! I December hade jag dragit ner shunten från 5/10 till 0/10, för att se att den fungerar. Hände absolut ingenting. Så jag glömde bort den och den har varit kvar på 0.
Och i söndags kunde inte huset få upp någon värme alls, hade 16 grader inne. Fattade noll. Tills jag kom på att shunten stod på 0. Försökte höja den men den som var så himla lätt innan satt fast. Efter lirkande lossnade den och kunde vridas, fortfarande väldigt trögt. Nu med shunten på 4/10 så hade jag nästan 20 grader inne igår. Så den verkar ha kommit till liv, åtminstånde lite iallafall.
Elpatronen fungerar absolut inte. Fann också varför en fas var brunnen inuti säkerhetsbrytaren på väggen. Fick tips av min kollega att överhettningsskyddet på patronen kanske har löst. Och jag hade ju en sån där liten knapp på min patron.
Försökte trycka in den med fingret med skiten satt fast. Tog en mätprob från min multimeter och tryckte till, SMACK! 5cm ljusbåge ut ur elpatronen och kolsvart i huset. Den är rätt död, totalkortis på ena fasen.

Men men, nu är jag nöjd att det fungerar och förbrukningen inte är herrejösses hög.
Huset skall tyvärr säljas i sommar pga ändrad livssituation.
 
Jag har inte helt den samma pannan eller brännare, men jag gjorde mig en ny styrning till min panna med en Arduino.
Orsaken till att jag ville styra den lite annorlunda var att den gick i gång så himla många gånger då jag satt ner tiden mellan pannan blev varm nog och till hur länge den skulle gå på lågvarv.
Jag kan lova dig en sak, är det något som sparade pellets för min del så var det att ändra lågvarvet från 60 minuter, till 6 minuter.
Nu styr jag den med en Arduino och har brännaren igång från 40 till 50 grader, så slår den av helt. Med det samma så slang jag in en temp sensor i vardagsrummet så jag fick en fast temp där på 23 grader, då cirkulationspumpen stänger ner när det blir varmt nog.
Men om du kan ändra tiden på sparlåga så ville jag ändrat den, då får du några fler gånger om dygnet du använder lite el, men spar pellets så det håller.
 
MYCKET VIKTIG FRÅGA!
Sekundärluftrörer gick sönder/lossnade nu när jag sotade pannan, mycket dåligt fastsvetsat.
Kan jag starta brännaren utan den på plats?

Ny är beställd men lär nog inte komma förrän mitten på veckan.
 
Det blir ingen ordning på förbränningen om inte luftstrålen sprider sekundärluft över brännkoppen men ställer du ner matningen lite så kan du nödtorftigt få varmvatten.
 
Tack, Jag ska ställa ner den.
Slog av cirkulationspumpen så att brännaren inte ska behöva gå så ofta. Får vara lite kallare i huset tills jag fått hem reservdelen.
Men det är runt 10 grader ute just nu ändå så det är inte så farligt.
 
Håll ett öga på den. Lågan kommer att bli ganska stor och brännkoppen kan "svämma över"
 
Låter som att jag borde slå av pannan och duscha på jobbet istället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.