8,78 kg/dag jun-aug var min snittförbrukning för varmvatten under 9 års drift.
Thermiabrännare i en Erylpanna från 1964 så likvärdig anläggning.
Jag tror din sommarförbrukning blir mycket lägre nu när pannan är ordentligt sotad.
 
blir inte det 22:-/dag? Med sommarelpriser skulle man få mellan 500-600 liter 40-gradigt duschvatten eller åtminstone 6-7 st 5 minutersduschar och slippa uraskning o dessutom förlänga livstiden på brännaren med några år.
 
Helt rätt!
Men det var varmt och mysigt i pannrummet.:D

Dessutom hade ju konverteringen till bergvärme blivit ännu svårare att räkna hem:rolleyes:
 
Redigerat:
Cicaro skrev:
Funderar lite, hus är unika så det beror mycket på konstruktion men även var i sverige du befinner dig.

Jag tycker dock det låter som du har en väldigt hög förbrukning för att vara den pannan om du förbrukade en säck/dag bara för varmvatten sommartid. Men det är klart ni kanske använder mer varmvatten än vad jag gör :)

En kontrollfråga dock, har du oljebrännarbaffeln i pannan? Annars får du ingen vettig verkningsgrad i pannan :) (jag glömde sätta tillbaka den efter att jag sotat pannan en gång och då skenade förbrukningen.

Om du inte har den finns instruktionsboken till pannan här:
[länk]

Du ska ha en typskylt på toppen av pannan om du är nyfiken på vilken som är din. Men enda skillnaden är att 171B är med batteriberedare, dvs en genomströmningsberedare och 171K är med förrådsberedare.

Med en CTC 171 har du redan en ackumulatortank(180 eller 260L beroende på om du har förrådsberedare eller batteriberedare), om än inte jättebra isolerad, inbyggd i pannan så du ska ha en ganska stor acctank för att det skulle löna sig eftersom du har mycket vatten i pannan som måste värmas först om du skulle ladda en acctank.

Jag kommer, när jag får tummen ur, att koppla en liten 10L vvb som räcker för disk/tvätt och en kortare dusch så kan man starta pannan om man ska ta ett bad eller flera ska duscha på raken efter varandra :) Sen är det klart om man skaffade en stor acctank kunde man ju kanske kompletterat med solvärmare, det går inte med 171an.
Bor söder om Ulricehamn så det är nästan Hawaii väder ;)

Oljebrännarbaffeln, sitter den ifrån över luckan eller undre? Får kika hemma sen om den sitter kvar vilket vore konstigt eftersom pannan har eldats med pellets i alla tider...
Tack för instruktionsboken! Den har jag faktiskt inte.

171B var min. Är det B som i bra eller budget? :)
260L tank står det också på märkplåten.

Vi hade tänkt oss en 75-100L vvb men samtidigt, fungerar pannan bra så behövs det inte.

Jag kollade förresten i menyn angående inställd effekt, fann inget. Är det i någon extra meny jag inte finner?
 
Redigerat:
danne_08 skrev:
Helt rätt!
Men det var varmt och mysigt i pannrummet.:D

Dessutom hade ju konverteringen till bergvärme blivit ännu svårare att räkna hem:rolleyes:
Det är bra värme från en kasst isolerad panna.
Jag har öppet mellan pannrummet och tvättstugan så den får värma tvättstugan med :D
 
Den sitter så man når den från övre luckan, (Sitter som en halv botten i övre luckan).

Om den inte sitter kvar, tillverka en sådan baffel och sätt dit så höjer du verkningsgraden.

Inställd effekt sitter i en servicemeny. :) Länkar till styrenhetens manual för att inte basunera ut lösenordet här.
http://www.ecotec.net/wp-content/uploads/2014/10/ÅF-manual-TM3006.pdf

Jag kör med samma kombo av panna+brännare effektreglering: ja min effekt: 50% max effekt: 85%, men då har jag lambdasond för att styra förbränningen, utan den körde jag min effekt 60%. och max effekt: 85%, pannan tål 100% effekt men verkningsgraden blir kass när den kommer upp på så mycket om man inte har turbulatorer i pannan vilket jag inte har.

Edit: Sen beror det ju på skorstenen också hur lågt du kan gå osv :)
 
Cicaro skrev:
Den sitter så man når den från övre luckan, (Sitter som en halv botten i övre luckan).

Om den inte sitter kvar, tillverka en sådan baffel och sätt dit så höjer du verkningsgraden.

Inställd effekt sitter i en servicemeny. :) Länkar till styrenhetens manual för att inte basunera ut lösenordet här.
[länk]

Jag kör med samma kombo av panna+brännare effektreglering: ja min effekt: 50% max effekt: 85%, men då har jag lambdasond för att styra förbränningen, utan den körde jag min effekt 60%. och max effekt: 85%, pannan tål 100% effekt men verkningsgraden blir kass när den kommer upp på så mycket om man inte har turbulatorer i pannan vilket jag inte har.

Edit: Sen beror det ju på skorstenen också hur lågt du kan gå osv :)
Då måste det vara den som sitter på plats (vita) på bilden alltså?
Vy av en pelletspanna med inställningsdetaljer, visar pelletsbehållare och olika komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inställningar:

Tänding:
Tärning gångtid: 100s

Start:
Matning tänd: 100%
Matning start: 60%
Cykeltid int: 10s

Drift:
Drift temp: 70C
Matningsjust: -10%
Cykeltur int: 10s
Rensning tid: 3t
Rensning akt: 120s
Min temp: 20C
Tid för stopp: 5min
Temp.hyst+: 6C
Temp.hyst-: -2C
Fläkt cykel: 0.3s
Max effekt: 70%
Min effekt: 70%
Effektreglering: JA

Givare:

Optovakt bör: 30
Nivåvakt bör: 78


Brännare: B-20




Ser direkt att det är knas med min och max effekt, båda på 70%. Det låter dumt.
 
Kan också säga att vi har nu gjort av med 2.92 påsar pellets per dag sedan 10 November (då vi fick senaste leveransen).
Kan man få ner det till 2 påsar/dag vore det trevligt, för detta börjar bli dyrt... :)
 
Det är rejält mycket. drygt 200 kwh och med ca 60% pannverkningsgrad tyder det ändå på nåt allvarligt fel även om du har mineffekten på 70. Enl bilden så verkar den inte sota särskilt mycket heller och ligger rökgastemperaturen mellan 150-250 grader så verkar det som att garaget kan vara en stor bov i det hela.
 
exerg skrev:
Det är rejält mycket. drygt 200 kwh och med ca 60% pannverkningsgrad tyder det ändå på nåt allvarligt fel även om du har mineffekten på 70. Enl bilden så verkar den inte sota särskilt mycket heller och ligger rökgastemperaturen mellan 150-250 grader så verkar det som att garaget kan vara en stor bov i det hela.
Sotet I bilden har tillkommit sedan igår middag.
Och helt ärligt så blir det inte så mycket mer än så i det övre facket. Blir kanske dubbelt så mycket som på bilden efter 1 veckas drift.
Undre facket där brännaren sitter är dock riktigt full efter 1 vecka. Det är en bra hög cirka 10-15cm in i facket, sedan blir det det inte mycket. Första 10-15cm är det i höjd upp till brännkoppen ungefär.
Rökgastemperaturen kan jag inte svara på. Vad bör den vara? Hur kan jag kolla den?

Garaget är riktigt varmt och gott nu, kör ett 1200w el element där inne nu som assisterar med värmen. Så äntligen är det inte kyligt längre. Lär dra iväg med elen dock...
 
Jag kan inget om den bränvaren och dess inställningar. Men vad jag vet är att när det blir så mycket aska/sot att det ligger runt brännkoppen minskar effekten rejält. Så var det i min gamla panna. Nu har jag en ren pelletpanna som sotar själv och jag tömmer två lådor ca en gång i veckan.
 
Baffeln finns. :) så den felkällan kan uteslutas.

70/70 är standardinställning vilket innebär att den går på 14kW. Sänk min effekt till 60% (12kW)så går den på lägre effekt när inte all kräm behövs. Innebär att du får längre gångtider och svalare rökgas. Har för mig att det var 60% som var lägsta rekommenderade för att få bra blandning mellan luft/bränsle)

Rökgas mäter man bäst med en termometer 1m ner från toppen av skorstenen i slutet på bränncykeln. Eller så sätter man en analog termometer som tål så höga temperaturer (finns på eBay avsedda för kol/gasolgrillen) i rökröret efter pannan. Helst vill du ha så låg rökgastemperatur som möjligt men om du inte har rostfritt insatsrör så måste du ha så varmt att du inte får kondens i slutet av skorstenen.
 
Cicaro skrev:
Baffeln finns. :) så den felkällan kan uteslutas.

70/70 är standardinställning vilket innebär att den går på 14kW. Sänk min effekt till 60% (12kW)så går den på lägre effekt när inte all kräm behövs. Innebär att du får längre gångtider och svalare rökgas. Har för mig att det var 60% som var lägsta rekommenderade för att få bra blandning mellan luft/bränsle)

Rökgas mäter man bäst med en termometer 1m ner från toppen av skorstenen i slutet på bränncykeln. Eller så sätter man en analog termometer som tål så höga temperaturer (finns på eBay avsedda för kol/gasolgrillen) i rökröret efter pannan. Helst vill du ha så låg rökgastemperatur som möjligt men om du inte har rostfritt insatsrör så måste du ha så varmt att du inte får kondens i slutet av skorstenen.
Jag sänkte min effekt till 60% igår, har ännu inte mätt rökgasen pga jobb.
Får se om den drar mindre denna månad då... Synd att det tar sån tid innan man får resultat :)
 
Hur bör shunten ställas? Är detta bra? Hur vet jag vilken inställning som är bra?
Justervred för shunt på en panna, inställt på fullt öppet läge med numrerad skala från 1 till 6.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur bör denna ställas? I nuläget är den fullt öppen, bör jag stänga igen den något hack så värmen bevaras i pannan lite mer?
Närbild på en shuntregleringsknopp fullt öppen med vred och mätinstrument i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan det vara en bra idé att öppna skorstensröret och sota ur där?
Kan jag sätta en rökgastermometer där, så jag slipper springa på taket och kolla rökgastemperaturen?
Gammal shuntventil helt öppen i dammigt pannrum, behöver råd om justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fyfan vad pannan är äcklig på bild... värre i verkligheten med...

Är detta en pelletspanna värd att ha?
https://www.blocket.se/halland/Fin_Janfire_pelletspanna__komplett_system_70033819.htm?ca=16&w=3

Eventuellt kanske denna?
https://www.blocket.se/goteborg/Ctc_1200_family_25_70807209.htm?ca=16&w=3
 
Redigerat:
En dragbegränsare kan få ner förbrukningen en del. I ditt fall skulle den troligen behöva sättas istället för den lutande sotluckan på röret. När brännaren stannat så öppnar dragbegränsaren utav draget i den varma skorstenen och släpper in luft från pannrummet istället för att dra ut värme från pannan. Fråga på närmsta rörfirma om de tagit vara på nån när de skrotar gamla pannor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.