När jag hade en sådan panna hade jag en "Dragdax" dragregulator monterad där den lutande plåten sitter på din. Jag tror att den gjorde mycket för förbrukningen. Det finns bättre dragregulatorer men en Dragdax är bara att skruva fast.

En gammal vedpanna med en röd "Dragdax" dragregulator monterad där lutande plåten sitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spjället ska alltid stå helt öppet. Annars kan det bli farligt. Dragbegränsare minskar mängden luft som drar genom pannan.

Shunten ställs efter hur mycket värme du behöver i huset. (Idag varieras det vanligtvis automatiskt med hjälp av digital automatik) sommar kan den stå på 0 och när det är -35 kan du behöva ha på fullt.

Har du termostater på elementen ger det dock inte högre innetemperatur att ha shunten för högt ställd däremot ökar förlusterna genom att du cirkulerar onödigt varmt vatten i huset.
 
Jag råkade faktiskt stänga spjället av misstag på min CTC 171 en gång. Den fungerade ändå. Det sotade lite mer men inte särskilt mycket. Det är skapligt stor bypass på det spjället.
 
Cicaro skrev:
Spjället ska alltid stå helt öppet. Annars kan det bli farligt. Dragbegränsare minskar mängden luft som drar genom pannan.

Shunten ställs efter hur mycket värme du behöver i huset. (Idag varieras det vanligtvis automatiskt med hjälp av digital automatik) sommar kan den stå på 0 och när det är -35 kan du behöva ha på fullt.

Har du termostater på elementen ger det dock inte högre innetemperatur att ha shunten för högt ställd däremot ökar förlusterna genom att du cirkulerar onödigt varmt vatten i huset.
Jag tror aldrig man behöver öppna shunten helt. Jag har själv aldrig varit med om att öppna den mer än cirka 30% av skalan. Det brukar handla om enstaka mm om man finjusterar i ett hus som saknar termoststventiler.

Det är inte bara förlusterna som ökar om man öppnar shunten för mycket även komforten försämras eftersom det blir stora temperaturvariationer på radiatorerna.
 
Cicaro skrev:
Spjället ska alltid stå helt öppet. Annars kan det bli farligt. Dragbegränsare minskar mängden luft som drar genom pannan.

Shunten ställs efter hur mycket värme du behöver i huset. (Idag varieras det vanligtvis automatiskt med hjälp av digital automatik) sommar kan den stå på 0 och när det är -35 kan du behöva ha på fullt.

Har du termostater på elementen ger det dock inte högre innetemperatur att ha shunten för högt ställd däremot ökar förlusterna genom att du cirkulerar onödigt varmt vatten i huset.
Vad är tipset på sommaren?
Min far sa att man aldrig ska slå av cirkulationspumpen för då kan den kärva fast. Är alternativet då att ha cirkulationspumpen igång och dra shunten till 0?

Vi har dock fortfarande 22 grader inne så jag drog ner shunten från 5 till 4 av 10 möjliga. Se om det drar ner tempen inomhus lite mer.
Läste också att öppna spjäll i öppna spisar kan göra så att pelletspannan drar mer. Det låter riktigt ologiskt för mig men jag är redo att testa vad som helst, speciellt när det är så enkelt, så jag stängde spjällen i båda spisarna.

Efter att ha sänkt min effekt till 60% så känns det verkligen som att den drar mycket mindre pellets!
Ska hålla en logg över en vecka och se vad vi landar på för förbrukning.
 
Eld skrev:
Jag tror aldrig man behöver öppna shunten helt. Jag har själv aldrig varit med om att öppna den mer än cirka 30% av skalan. Det brukar handla om enstaka mm om man finjusterar i ett hus som saknar termoststventiler.

Det är inte bara förlusterna som ökar om man öppnar shunten för mycket även komforten försämras eftersom det blir stora temperaturvariationer på radiatorerna.
Är det smartare att dra ner shunten lite extra och slå på fler radiatorer?
Just nu har vi bara ett fåtal igång i huset av den anledning att det behövs inte fler igång.
Ska jag dra ner shunten och slå på fler radiatorer?
 
Slå på alla radiatorer på full effekt och sänk sedan shunten fram tills du har önskad innetemperatur. Visserligen får du reglera på pannan för att höja/sänka temperaturen men i gengäld minimeras förlusterna i systemet. Om inte alla rör till och från element är perfekt isolerade (vilket de sällan är) så värmer du upp saker som inte behöver värmas upp om elementen är avstängda och strypta. Här hemma värmer jag upp bottenplattan om jag inte tar ut värmen via ett element eftersom rören går oisolerade under isoleringen i plattan.

Termostatventiler på elementen är bra för att ta bort övertemperaturer men bör inte vara äldre än 10 år eftersom de ofta är gjorda av vax och tappar sin funktion (jag har ersatt gamla termostater med biltemas billiga, fungerar utmärkt även om vissa element krävde byte av ventilinsats).

På sommaren stänger du av shunten men låter cirkpumpen gå. För att minska risken att ventiler etc kärvar fast bör alla andra ventiler i huset (element osv) stå fullt öppna. Minst en gång i månaden öppnar och stänger du alla ventiler, inklusive shunten så det inte kärvar fast.

Så har jag gjort och jag har hitills bara haft ett element som strulat och det var någon gäst som stängt av elementet så det stod stängt nästan en månad.

Nästa sak du kan införskaffa är två stycken anliggningstermometrar så du kan ha koll på temperaturen fram och returledningstemperatur:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...arrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/

Beroende på om du har högtemperatur eller lågtemperatursystem och hur välisolerat huset är så kommer du behöva olika framledningstemperatur (gör en sökning på värmekurva så får du många olika bilder över hur man kan tänka, sen hur kurvan hamnar och hur brant den är beror på huset) Med hjälp av de där termometrarna så kan du få en bild över hur mycket du behöver shunta för att hålla viss framledningstemperatur.
 
Cicaro skrev:
Slå på alla radiatorer på full effekt och sänk sedan shunten fram tills du har önskad innetemperatur. Visserligen får du reglera på pannan för att höja/sänka temperaturen men i gengäld minimeras förlusterna i systemet. Om inte alla rör till och från element är perfekt isolerade (vilket de sällan är) så värmer du upp saker som inte behöver värmas upp om elementen är avstängda och strypta. Här hemma värmer jag upp bottenplattan om jag inte tar ut värmen via ett element eftersom rören går oisolerade under isoleringen i plattan.

Termostatventiler på elementen är bra för att ta bort övertemperaturer men bör inte vara äldre än 10 år eftersom de ofta är gjorda av vax och tappar sin funktion (jag har ersatt gamla termostater med biltemas billiga, fungerar utmärkt även om vissa element krävde byte av ventilinsats).

På sommaren stänger du av shunten men låter cirkpumpen gå. För att minska risken att ventiler etc kärvar fast bör alla andra ventiler i huset (element osv) stå fullt öppna. Minst en gång i månaden öppnar och stänger du alla ventiler, inklusive shunten så det inte kärvar fast.

Så har jag gjort och jag har hitills bara haft ett element som strulat och det var någon gäst som stängt av elementet så det stod stängt nästan en månad.

Nästa sak du kan införskaffa är två stycken anliggningstermometrar så du kan ha koll på temperaturen fram och returledningstemperatur:
[länk]

Beroende på om du har högtemperatur eller lågtemperatursystem och hur välisolerat huset är så kommer du behöva olika framledningstemperatur (gör en sökning på värmekurva så får du många olika bilder över hur man kan tänka, sen hur kurvan hamnar och hur brant den är beror på huset) Med hjälp av de där termometrarna så kan du få en bild över hur mycket du behöver shunta för att hålla viss framledningstemperatur.
Mycket bra svar!
Äntligen en sak jag håller med om, att det borde vara effektivare att slå på alla element och sänka shunten till önskad temperatur i huset erhålls.
Dock så värmer vi egentligen bara bottenvåningen i huset, för annars blir det så djävulskt varmt på övervåningen.
Jag skulle faktiskt gå och säga att huset är bra isolerat. Faktiskt så anser jag att det är riktigt bra isolerat. Eftersom vi har på 2 element (av 6) på planvåningen i huset för tillfället (ej full effekt på någon) och det värmer huset för varmt, 22 grader.
Övervåningen har vi ingenting igång på.

Termostatventiler kan det isåfall absolut vara dags för nya då. Det är original sedan huset byggdes tror jag. Iallafall 90-tal grejer.
Inte fräscht och många sitter fast, kan ej rubbas.
Kollade Biltemas, ser ut att duga. Får bli sådana sen tror jag.

Yesbox! Då vet jag hur jag skall göra på sommaren.
Så egentligen när tempen börjar gå neråt kan man sakta med säkert vrida upp shunten för att alltid ha en mysig och behaglig temperatur i huset.

Får se hur många element vi kan få igång i huset då om det är så känsligt. Trodde inte att element var så känsliga faktiskt.

Absolut! Blir att åka och köpa två stycken termometrar då, samt en rökgastermometer.

Börjar förstå varför min panna drar så mycket pellets.
Eftersom det inte ens finns någon utrustning överhuvudtaget i huset för att kunna optimera den, så har den självklart aldrig blivit optimerad med nuvarande brännare.
Det är inte så konstigt att den drar hutlöst mycket då.
 
Värmesystem tar tid att optimera och man måste trimma om dem varje gång man gör en förändring i huset (ventilation, fler boende osv)

Av din beskrivning har du på tok för hög framledningstemperatur. Om du är hemma testa att dra ner shunten till 1 och öppna alla element fullt. Vill mig minnas när jag hade manuell shunt att jag hade shunten på 0,5 fram tills det blev minusgrader ute.

Om du får igång alla element kan du ev. även uppleva att det blir varmare trots att du sänker temperaturen inne genom att det blir mindre kallras vid de fönster där elementen tidigare varit avslagna.

Det är ju svårt att jämföra hus och hus om de inte är identiska och ligger på samma ställe men för att få ett hum om framledningstemperatur. Jag har en en dåligt isolerad 60-talskåk. (som visserligen är ok isolerad för att vara 60-tal men långt från dagens isoleringar). Min panna skickar ut 40 gradigt vatten till elementen (har högtemperatursystem) just nu när det är 5 plusgrader. Då håller jag 22 grader i kallaste rummet (tvättstugan) och i övriga rum 23-24 grader. (Ja jag har varmt inne men det är skönt att kunna gå i tshirt!) Sen vet jag att jag "borde" sänka framledningen lite eftersom termostaterna bryter nästan överallt men att jag kör fram så varmt beror på att jag vill kunna få upp temperaturen i badrummet och tvättstugan där elementen är för små.
 
Cicaro skrev:
Värmesystem tar tid att optimera och man måste trimma om dem varje gång man gör en förändring i huset (ventilation, fler boende osv)

Av din beskrivning har du på tok för hög framledningstemperatur. Om du är hemma testa att dra ner shunten till 1 och öppna alla element fullt. Vill mig minnas när jag hade manuell shunt att jag hade shunten på 0,5 fram tills det blev minusgrader ute.

Om du får igång alla element kan du ev. även uppleva att det blir varmare trots att du sänker temperaturen inne genom att det blir mindre kallras vid de fönster där elementen tidigare varit avslagna.

Det är ju svårt att jämföra hus och hus om de inte är identiska och ligger på samma ställe men för att få ett hum om framledningstemperatur. Jag har en en dåligt isolerad 60-talskåk. (som visserligen är ok isolerad för att vara 60-tal men långt från dagens isoleringar). Min panna skickar ut 40 gradigt vatten till elementen (har högtemperatursystem) just nu när det är 5 plusgrader. Då håller jag 22 grader i kallaste rummet (tvättstugan) och i övriga rum 23-24 grader. (Ja jag har varmt inne men det är skönt att kunna gå i tshirt!) Sen vet jag att jag "borde" sänka framledningen lite eftersom termostaterna bryter nästan överallt men att jag kör fram så varmt beror på att jag vill kunna få upp temperaturen i badrummet och tvättstugan där elementen är för små.
Jag skall göra det. Ska köra som det är några dagar till och se hur många påsar som gått åt per dag, sedan ändrar jag shunten och ställer upp alla element.
Vill inte göra för mycket ändringar på samma gång. Jag gör lite i taget så jag vet vilken ändring som gav vilket resultat.

0,5 på shunten är ingenting. Jämför man med att jag hade på 5 innan så säger det ganska mycket om framledningstempen som du säger. Jag borde kunna backa bak shunten till åtminstånde 3 utan problem. Mycket troligt lägre än så.

Börjar kännas som att man får ett litet hum om hur detta fungerar nu!
 
Jag försökte reglera manuellt i början men det blev alla möjliga temperaturer så det investerades i en motorshunt och nu är det 20 grader punkt.
ca 1500 spänn och en någorlunda händig man eller kvinna kan montera.

Protte
 
Jag fick liknande fel på min brännare/skruv (Flex-a) före den helt lade av och då var det kondensatorn som behövde bytas.

Motorshunt/reglersystem samt dragbegränsare är det som gjort mest för min pelletsförbrukning och komfort. Kompletterade reglersystemet med en innegivare (pt-1000) och kör termostaterna fullt öppna.

Skall nu bygga egen termostatstyrning då jag i dagsläget bara har 8° hysteres på den dubbeltermostat som följde med brännaren. känns som att färre körningar med längre gångtider borde vara fördelaktigt. Alternativt blir jag lat och köper en http://ekontroll.com/tk1a som har de funktioner jag önskar.
 
Det går bra att stänga av cirkulationspumpen på sommaren men man bör köra den en kort stund varje månad för stt säkerställa att den inte fastnar.

Och som redan skrivits. Öppna alla radiatorer och dra ner shunten tills du får rätt temperatur. Om man reglerar manuellt så får man snart in rutinen att kolla utomhustemperatur, inomhustemperatur och väderleksrapport morgon och kväll och sedan justera shunten. Det funkar riktigt bra efter ett tag men automatisk shuntstyrning är givetvis bättre. Leta på Blocket!
 
Ska hålla utkik om shuntstyrning kommer ut på blocket för bra pris.
Tänker inte köpa sprillans ny shuntstyrning för 4 lax, för det priset får man en modern panna på blocket för.
Sedan är det inte heller helt säkert att vi bor kvar i detta hus tillräckligt länge för att en sådan investering skulle löna sig. Och nästa person som köper kåken skiter nog fullständigt vad för pelletspanna det sitter i den för dom lär garanterat trycka in bergvärme i vilket fall som helst.
Så någon värdehöjning pga modern panna tror jag inte riktigt på heller...
 
Shuntstyrning bespara dig MÅNGA vändor till pannrummet och säkert en hel del pellets pga jämnare värme.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.