Som ingenjör gillar jag Dannes svar. Ska se på jobbet om vi har en liknande konding så ska jag se om det hjälper att byta den!

För om felet hade varit t.ex att röret är böjt så hade den inte fungerat alls tycker jag. Om nu inte extra vikten & trycket från stora förrådet gör att det går precis över gränsen. Ska nog hänga på en tång amperemeter på den och se om den jobbar nära bristningsgränsen eller om det är i princip obelastat.
 
Det är ofta man monterat böjda skruvar och som iofs i de flesta fall fungerar men en 100%ig anläggning bör inte ha det
 
Den där skruvlösningen ska fungera utan problem, min skruv skruvade igenom 80 ton pellets under 9 års drift. Inga problem förutom nämnda kondensator och en ägarrelaterad incident med ett avloppsrör:surprised:.

Mitt bulkförrådet var 3m långt med 3 intagsöppningar, upp till 3,5 ton pellets i förrådet, ytterligare 3m skruv fram till pannan inklusive en 45 graders böj.
 
  • Gilla
SWAG YOLO
  • Laddar…
ViperTim skrev:
Hej,
Hur som helst, på sommaren utan cirkulationspumpen igång låg vi på under 1 säck/dag vilket medförde en månadskostnad på ca 500kr/månad i uppvärmningskostad vilket enligt mig är helt OK.
Jag skulle väntat mig en förbrukning på 6-7 Kg per dygn sommartid.
 
S
Jag får en känsla av bilderna att det finns en böj på flexskruven, och att vinkeln vid intaget inte är densamma som vinkeln upp mot pannan. Det är ett välkänt problem och orsakt till problem. Skruven matar pellets med högre kapacitet där skruven har en mindre lutning, än där den har en större lutning. Så börjar skruven vid intaget med en låg lutning och det sedan finns en böj och lutningen ökar upp mot pannan, då finns det risk att det blir för mycket pellets i den brantare delen av skruven och det kärvar.

Det måste vara samma lutning hela vägen, eller mindre lutning närmare pannan.

Det finns tyvärr till och med ritningar från leverantörer av brännare och förrådssystem som visar denna felaktiga konstruktion, och många har åkt dit på det.
 
När jag tittar närmare på bilderna ser jag en vesäntlig skillnad mot mitt system, jag hade ett kärnrör i min skruv på den delen som passerar intagsöppningarna, då kan den inte ta in så mycket pellets.
Det är nog nödvändigt för att undvika problemet som Snickerick beskriver.
 
danne_08 skrev:
När jag tittar närmare på bilderna ser jag en vesäntlig skillnad mot mitt system, jag hade ett kärnrör i min skruv på den delen som passerar intagsöppningarna, då kan den inte ta in så mycket pellets.
Det är nog nödvändigt för att undvika problemet som Snickerick beskriver.
Föreslår du att jag ska täppa iför hålet i stora förrådet så det blir mindre?

Hittade detta i pannrummet idag när jag sotade pannan, som förövrigt blir riktigt fint sotad nu för tiden!
Den svarta hittade jag på golvet när jag pillade lite med elpatronen och den vita låg ovanpå pannan, säkert sedan innan jag flyttade in.
Temperatur sensor?
En svart och en vit sensor på en blåmönstrad yta eventuellt temperatursensorer från pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två föremål på en fläckig blå yta, en svart och en vit temperatursensor med tecken på användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nivåvakter, som ger larm och stoppar brännaren då det trillat ner för lite pellets i brännaren (Det som sker för dig nu) Det ser ut som de varit ute för en bakbrand
 
Byt inte bort den pannan innan den springer läck eller du får tag i en modern pelletspanna i stil med Biomatic 20. Det där är en av de absolut bästa gamla pannorna du kan elda pellets i. Med en modulerande brännare kan du komma upp i verkningsgrader som t.o.m. slår vissa billigare modernare pannor. Dessutom är pannan byggd i roströgt corténstål så den kan hålla lika länge till.

Däremot kan du överväga att så småningom komplettera med en liten varmvattenberedare som du sätter parallellt med pannan som kan ge dig varmvatten sommartid när du inte behöver värme i huset :)

(har själv samma kombo ctc 171a med ecotec bioline 20, fast jag har kompletterat med lambdasond så att den inte bara går på modulerande drift efter temperatur i pannan utan även mäter syrehalten för att få bättre förbränning).

Bilderna ser ut att vara precis det du tror, antingen trasiga optovakter som blivit bytta eller internförrådsgivaren.

Mafaförråd går att fynda på blocket på vårkanten när folk byter till bergvärme, annars är fultrixet att köpa ett gigantiskt spriorör och använda som veckorförråd. Nackdelen då är att man aldrig kan få ur det sista ur förrådet. Annars går det att bygga ett liknande mafaförrådet, men man får gärna måla i någon blank färg så det glider ner lättare :)

Vad har du brännaren inställd på för effekt? CTCan klarar visserligen 20kW men det blir lite att elda för kråkorna, om du inte har väldigt lång skorstenslängd så skulle jag gissa att du ska gå ner så lågt i effekt som brännaren klarar och sen köra den modulerande upp till full effekt.

Ps. Pellets.info är ett bra forum där du hittar nördar som mig :)
 
exerg skrev:
Nivåvakter, som ger larm och stoppar brännaren då det trillat ner för lite pellets i brännaren (Det som sker för dig nu) Det ser ut som de varit ute för en bakbrand
Sitter de i brännaren eller i pannan?
Kan vara så att det hände alldeles nyligen och den svarta ramla ur nu när jag sotade pannan.
Vad gör jag åt det isåfall?
 
ViperTim skrev:
Sitter de i brännaren eller i pannan?
Kan vara så att det hände alldeles nyligen och den svarta ramla ur nu när jag sotade pannan.
Vad gör jag åt det isåfall?
Brännaren. Du har instruktionsbok till brännaren här:
http://www.wv.fi/folder/Bioline_20manual713.pdf

Det är nummer 14 och 15, nivåvakt sändare och mottagare.

Om du har fått bakbrand i brännaren behöver du antagligen byta slussvingar. Sen sitter det en sensor så den ska larma på bakbrand och i samma veva tömma allt ur internmagasinet rakt in i pannan som säkerhetsåtgärd.

Brännaren fungerar inte utan de där så om brännaren går gissar jag att det där är gamla.
 
Cicaro skrev:
Byt inte bort den pannan innan den springer läck eller du får tag i en modern pelletspanna i stil med Biomatic 20. Det där är en av de absolut bästa gamla pannorna du kan elda pellets i. Med en modulerande brännare kan du komma upp i verkningsgrader som t.o.m. slår vissa billigare modernare pannor. Dessutom är pannan byggd i roströgt corténstål så den kan hålla lika länge till.

Däremot kan du överväga att så småningom komplettera med en liten varmvattenberedare som du sätter parallellt med pannan som kan ge dig varmvatten sommartid när du inte behöver värme i huset :)

(har själv samma kombo ctc 171a med ecotec bioline 20, fast jag har kompletterat med lambdasond så att den inte bara går på modulerande drift efter temperatur i pannan utan även mäter syrehalten för att få bättre förbränning).

Bilderna ser ut att vara precis det du tror, antingen trasiga optovakter som blivit bytta eller internförrådsgivaren.

Mafaförråd går att fynda på blocket på vårkanten när folk byter till bergvärme, annars är fultrixet att köpa ett gigantiskt spriorör och använda som veckorförråd. Nackdelen då är att man aldrig kan få ur det sista ur förrådet. Annars går det att bygga ett liknande mafaförrådet, men man får gärna måla i någon blank färg så det glider ner lättare :)

Vad har du brännaren inställd på för effekt? CTCan klarar visserligen 20kW men det blir lite att elda för kråkorna, om du inte har väldigt lång skorstenslängd så skulle jag gissa att du ska gå ner så lågt i effekt som brännaren klarar och sen köra den modulerande upp till full effekt.

Ps. Pellets.info är ett bra forum där du hittar nördar som mig :)
Får jag till ett stabilt system så byter jag inte pannan.
Det kostar rätt mycket att värma huset just nu, lite väl mycket, men så länge det fungerar stabilt så är jag nöjd. Det är allt jag vill just nu.

Ja varmvattenberedare är tanken, kan den agera som ackumulatortank på vintertid medans man eldar i pannan?
Å andra sidan, så länge pannan fungerar felfritt så jag absolut inget emot att elda på sommartid.

Lambdasond känns riktigt Basic, min fråga är varför kommer inte en brännare så dyr som en Ecotec med det från början? Jag menar, jag mappar mina egna trimmade bilar och utan Lambdasond så är det omöjligt att realtid kunna se vad motorn gör (går såklart alltid att läsa tändstift, men ej realtid).

MAFA förråd har jag på bevattning på blocket. Alla har hittills sagt ordet "MAFA" till mig så jag får lyssna på den punkten och försöka få tag i ett.

Hmm, ska kika sen vad min brännare står på för effekt. Är i garaget för tillfället.

Har kollat mycket på pelletsforumet :)
 
Cicaro skrev:
Brännaren. Du har instruktionsbok till brännaren här:
[länk]

Det är nummer 14 och 15, nivåvakt sändare och mottagare.

Om du har fått bakbrand i brännaren behöver du antagligen byta slussvingar. Sen sitter det en sensor så den ska larma på bakbrand och i samma veva tömma allt ur internmagasinet rakt in i pannan som säkerhetsåtgärd.

Brännaren fungerar inte utan de där så om brännaren går gissar jag att det där är gamla.
Tack, den går som den ska just nu så det måste vara en gammal. Den var inte varm heller.

Slussvingarna är nog OK isåfall, eftersom han som var och hjälpte min sambo med pannan sa att han hade servat brännaren tidigare i år innan jag köpte huset och ansåg att det är onödigt att serva brännaren igen.
 
Funderar lite, hus är unika så det beror mycket på konstruktion men även var i sverige du befinner dig.

Jag tycker dock det låter som du har en väldigt hög förbrukning för att vara den pannan om du förbrukade en säck/dag bara för varmvatten sommartid. Men det är klart ni kanske använder mer varmvatten än vad jag gör :)

En kontrollfråga dock, har du oljebrännarbaffeln i pannan? Annars får du ingen vettig verkningsgrad i pannan :) (jag glömde sätta tillbaka den efter att jag sotat pannan en gång och då skenade förbrukningen.

Om du inte har den finns instruktionsboken till pannan här:
http://www.ctc-heating.com/files/pd_old/CTC_171_B_och_K.pdf

Du ska ha en typskylt på toppen av pannan om du är nyfiken på vilken som är din. Men enda skillnaden är att 171B är med batteriberedare, dvs en genomströmningsberedare och 171K är med förrådsberedare.

Med en CTC 171 har du redan en ackumulatortank(180 eller 260L beroende på om du har förrådsberedare eller batteriberedare), om än inte jättebra isolerad, inbyggd i pannan så du ska ha en ganska stor acctank för att det skulle löna sig eftersom du har mycket vatten i pannan som måste värmas först om du skulle ladda en acctank.

Jag kommer, när jag får tummen ur, att koppla en liten 10L vvb som räcker för disk/tvätt och en kortare dusch så kan man starta pannan om man ska ta ett bad eller flera ska duscha på raken efter varandra :) Sen är det klart om man skaffade en stor acctank kunde man ju kanske kompletterat med solvärmare, det går inte med 171an.
 
  • Gilla
PerOF
  • Laddar…
Varje 18 kgs säck innehåller 80 kwh vilket egentligen borde räcka till duschar åt vilket division 2 lag som helst men den usla verkningsgraden på en villapanna sommartid drar ner lönsamheten rejält Har man rörligt elavtal är el billigare sommartid och man sliter inte på grejerna. Till skillnad mot din bilmotor är det svårt att garantera den täthet i en gammal panna som krävs för att lambdasonden skall kunna göra nån större tjänst i reglerhänseende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.