Hej!

Jag har köpt en Luna Z50, eller Zinken Compact 21 som den också heter. Idag fick jag igång den och trots ganska slitna remmar så surrar den på fint. Nya remmar på ingång. Alla funktioner på den här smidiga multifunktionsmaskinen funkar som det verkar. Nu till min fråga.

Jag har noll erfarenhet av vertikalfräs, klyv, plan- och rikthyvel och behöver råd – planerar att behålla alla mina fingrar. Ser en hel del trådar som behandlar det ena efter det andra men det är fullt av facktermer och jag hänger inte riktigt med =) Kan väl sägas att jag har många timmars bygg- och renoveringserfarenhet, så lite koll har jag, men här behöver jag hjälp.

* Kan ni rekommendera någon bra youtube-kanal som går igenom grunderna på nämnda tekniker? Bra bok för nybörjare?
* Jag behöver en universalkutter och betalar gärna för kvalitet - men vad är det som skiljer en Jula-kutter från en som kostar 2500 kr eller mer? Tips på utbytbara stål?
* Säkerhetsutrustning. Kan ni rekommendera skyddsdetaljer för arbetet, som till exempel en bra "push stick" och dylikt.

Om någon behöver en svensk manual till denna maskin, är det bara att höra av sig med mailadress, så scannar jag den jag har.

Ja, det var det hela tror jag. Tacksam för hjälp.

/Andreas

• Begagnad Luna Z50 multifunktionsmaskin med synliga komponenter som remmar och säkerhetsutrustning i arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multifunktionell Luna Z50 verktygsmaskin med synliga plan- och rikthyveldelar och frästillbehör.
    Skapa konto
  • Närbild av Luna Z50 multifunktionsmaskin med fokus på arbetsbordet och fräsöppningen, omgiven av olika verktyg och anordningar.
    Skapa konto
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
På "fine woodworking" finns mängder av instruktionsfilmer men man kanske måste vara medlem?

• Gilla
ByggareBergius
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
På "fine woodworking" finns mängder av instruktionsfilmer men man kanske måste vara medlem?
Tack för tipset! Jag kollar på en gång. Ha en fin dag.

Det finns gott om instruktionsfilmer på nätet, delen där de visar hur man ska tänka när man hyvlar brukar vara bra. Det som skiljer är ofta hur bra säkerhetstänk de har.
Ett bra tips är att kolla ett helt gäng olika människor som hyvlar, så snappar man upp olika tips från olika.

• Gilla
ByggareBergius
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Det finns gott om instruktionsfilmer på nätet, delen där de visar hur man ska tänka när man hyvlar brukar vara bra. Det som skiljer är ofta hur bra säkerhetstänk de har.
Ett bra tips är att kolla ett helt gäng olika människor som hyvlar, så snappar man upp olika tips från olika.
Ja, tack. Har börjat hitta några sköna lirare som verkar ha bra koll. Det är som du säger - säkerheten är lite olika högt på dagordningen. Sen att satsa på rätt utrustning från början har jag lärt mig är vettigt men det är just där det blir svårt - vad är egentligen bra grejer? Tack för tips! Ha en fin dag!

Här är litet instruktioner gällande justersågar:

Amerikanernas metoder skall man inte ta efter. Deras säkerhetstänkande är kvar där vi var före kriget.

H heimlaga skrev:
Här är litet instruktioner gällande justersågar:
[media][media][media]
Amerikanernas metoder skall man inte ta efter. Deras säkerhetstänkande är kvar där vi var före kriget.
Tackar! Bra filmer!

B ByggareBergius skrev:
Hej!

Jag har köpt en Luna Z50, eller Zinken Compact 21 som den också heter. Idag fick jag igång den och trots ganska slitna remmar så surrar den på fint. Nya remmar på ingång. Alla funktioner på den här smidiga multifunktionsmaskinen funkar som det verkar. Nu till min fråga.

Jag har noll erfarenhet av vertikalfräs, klyv, plan- och rikthyvel och behöver råd – planerar att behålla alla mina fingrar. Ser en hel del trådar som behandlar det ena efter det andra men det är fullt av facktermer och jag hänger inte riktigt med =) Kan väl sägas att jag har många timmars bygg- och renoveringserfarenhet, så lite koll har jag, men här behöver jag hjälp.

* Kan ni rekommendera någon bra youtube-kanal som går igenom grunderna på nämnda tekniker? Bra bok för nybörjare?
* Jag behöver en universalkutter och betalar gärna för kvalitet - men vad är det som skiljer en Jula-kutter från en som kostar 2500 kr eller mer? Tips på utbytbara stål?
* Säkerhetsutrustning. Kan ni rekommendera skyddsdetaljer för arbetet, som till exempel en bra "push stick" och dylikt.

Om någon behöver en svensk manual till denna maskin, är det bara att höra av sig med mailadress, så scannar jag den jag har.

Ja, det var det hela tror jag. Tacksam för hjälp.

/Andreas
Hej!
Har en likadan som jag haft i minst 30 år .Funkar utmärkt men har på något konstigt sätt slarvat bort hållaren för 8 mm fräsen. Undrar om någon vet vad man kan få tag i en. Luna har slutat tillverka

Peter Jonasson1 Peter Jonasson1 skrev:
Hej!
Har en likadan som jag haft i minst 30 år .Funkar utmärkt men har på något konstigt sätt slarvat bort hållaren för 8 mm fräsen. Undrar om någon vet vad man kan få tag i en. Luna har slutat tillverka
Dessvärre inte! Vänder tillbaka en fråga - vet du om man kan få tag på ett prismatiskt spännstål? Alltså det lilla blecket som håller fast hyvelstålen i själva hyveln? Mitt har brutits av. =(

B ByggareBergius skrev:
Dessvärre inte! Vänder tillbaka en fråga - vet du om man kan få tag på ett prismatiskt spännstål? Alltså det lilla blecket som håller fast hyvelstålen i själva hyveln? Mitt har brutits av. =(
Kan nog avvara mitt om vi kan göra ett byte. Använder inte hyveln så mycket utan mest fräsen

B ByggareBergius skrev:
Dessvärre inte! Vänder tillbaka en fråga - vet du om man kan få tag på ett prismatiskt spännstål? Alltså det lilla blecket som håller fast hyvelstålen i själva hyveln? Mitt har brutits

Peter Jonasson1 Peter Jonasson1 skrev:
Kan nog avvara mitt om vi kan göra ett byte. Använder inte hyveln så mycket utan mest fräsen
Låter som en utmärkt idé. Låt mig kolla hur min fräs ser ut. Kan vi höras på telefon? Mig kan du messa på 0733490525. Ha en fin dag.

Lyckades du byta remmar på maskinen ?
Jag har haft ur motorn och fattar inte hur jag ska få tillbaks den då 4 remmar ska spännas samtidigt av motorns infästning, inga spännhjul..
Hur tusan gör man ?

Apropå remmarna så är det hårt arbete som gäller. Vi la på den innersta breda remmen på remhjulet , övriga remmar av och sen drog en person motorn på plats, person två monterar skruv. För sågklingan finns en spännare, i övrigt gäller hårda fingertoppar och envishet för att montera remmarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.