2 718 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Nybliven husägare.
Hej!
Jag har precis köpt en villa(byggt 2017) och det är första gången jag kommer bo i ett hus.
Då jag inte kan ett dugg om att vara husägare vänder jag mig till er.
Vad är det viktigaste att tänka på?
Om du hade kunnat åka tillbaks till dig själv i tiden, vilka kommande misstag hade du varnat dig själv för?
Tacksam för svar.
Jag har precis köpt en villa(byggt 2017) och det är första gången jag kommer bo i ett hus.
Då jag inte kan ett dugg om att vara husägare vänder jag mig till er.
Vad är det viktigaste att tänka på?
Om du hade kunnat åka tillbaks till dig själv i tiden, vilka kommande misstag hade du varnat dig själv för?
Tacksam för svar.
Redigerat:
Hej och välkommen till forumet och villaägandet!
Eftersom ditt hus är typ nytt och jag antar att tvåårsbesiktning osv är i sin ordning så borde det inte finnas några akuta saker som måste åtgärdas så har jag egentligen bara ett råd:
Bo först och renovera sen!
Det är lätt att man drar igång med renovering och förändring innan man har hunnit känna på grejerna först. Oftast kommer man på nya grejer under tiden.. Så gör inget förhastat!
Eftersom ditt hus är typ nytt och jag antar att tvåårsbesiktning osv är i sin ordning så borde det inte finnas några akuta saker som måste åtgärdas så har jag egentligen bara ett råd:
Bo först och renovera sen!
Det är lätt att man drar igång med renovering och förändring innan man har hunnit känna på grejerna först. Oftast kommer man på nya grejer under tiden.. Så gör inget förhastat!
Grattis till huset! Har inget direkt svar på din fråga men tycker att man i lugn och ro, undan för undan, ska börja lära länna sitt hus. Var ledningar går, ratta på värmesystemet, ta reda på var spolrören till dräneringen går mm mm. Efter några år har man god kunskap om sitt hus och känner sig tryggare. Alltid bra om man kan ringa förrre ägaren och fråga saker
Hej!
Grattis till huset!
Som några ovan skriver. Lär känna ditt värmesystem, elskåp, ventilation etc. Ska ni renovera så måla kanske om någon vägg eller så innan möbler kommer på plats. Bo sedan in er och tänk över de kommande projekten.
Borde ju inte vara några större projekt eftersom huset nästan är nytt. Till våren, se över häng och stuprännor och se till att de är fria från mossa och löv. Har ni kanske trallgolv som behövs behandlas eller tvättas?
Kanske det hjälpte lite, lycka till!
Grattis till huset!
Som några ovan skriver. Lär känna ditt värmesystem, elskåp, ventilation etc. Ska ni renovera så måla kanske om någon vägg eller så innan möbler kommer på plats. Bo sedan in er och tänk över de kommande projekten.
Borde ju inte vara några större projekt eftersom huset nästan är nytt. Till våren, se över häng och stuprännor och se till att de är fria från mossa och löv. Har ni kanske trallgolv som behövs behandlas eller tvättas?
Kanske det hjälpte lite, lycka till!
Det jag kan minnas är att jag ångrar att jag inte köpte en weber direkt istället för den där landmann för 700 kr. Och så köpte jag en ickedriven gräsklippare, det var också dumt. Skulle köpt min robot direkt.
Annars det viktigaste är väl att du blir bra vän med grannarna men på behörigt avstånd. Utmärkt inte dig konstigt utan försök uppfatta kvarterets beteendekoder. För grannarna kommer att snacka skit om dig om du gör minsta lilla de inte gillar. Nu kommer jag bra överens med alla i mitt kvarter men alla kommer inte överens med varandra =)
Annars så lär dig värmesystem, vatten och dylikt så du kan fixa lite själv.
Ja just det, gör inte för stora saker varken med hus eller trädgård förrän du sett allting i minst alla årstider.
Annars det viktigaste är väl att du blir bra vän med grannarna men på behörigt avstånd. Utmärkt inte dig konstigt utan försök uppfatta kvarterets beteendekoder. För grannarna kommer att snacka skit om dig om du gör minsta lilla de inte gillar. Nu kommer jag bra överens med alla i mitt kvarter men alla kommer inte överens med varandra =)
Annars så lär dig värmesystem, vatten och dylikt så du kan fixa lite själv.
Ja just det, gör inte för stora saker varken med hus eller trädgård förrän du sett allting i minst alla årstider.
Liknande trådar
-
Nybliven husägare, tips på hemsäkerhet?
Villalarm & Hemautomation -
Kaputt brunnspump - hjälp en nybliven husägare!
Vatten & Avlopp -
Nybliven husägare, rimlig fjärrvärmeförbrukning?
Fjärrvärme & Gas -
Nybliven husägare: Design för garageuppfart
Övrigt husrelaterat -
Nybliven husägare, tolkning planbestämmelser
Bygglov