Jag hittade ingen Husägare 101 tråd, om det redan finns så ber jag om ursäkt och så får ni gärna peka i rätt riktning.

Men nu är fallet som så, att vi har köpt hus. Det är ett radhus men bostadsrätt. Jag har tidigare ägt bostadsrätt men det var lägenhet och var i princip nybyggt, så jag har inte behövt lägga särskilt mycket tid och energi på att ta in all den kunskap som kan vara bra att ha när man har ett hus. Så, dela fritt med er av allt ni kan tyckas vara av värde så tänkte jag ge en liten sammanfattning om hur läget ser ut och mina tankar kring det.

Det är ett radhus på två plan, totalt 100 kvadratmeter som byggdes 1987. Huset har en IVT 490 frånluftsvärmepump. På markplan har vi kök, vardagsrum och badrum och det är totalt 4 radiatorer på undervåningen, och på övervåningen finns 4 radiatorer till, ett badrum och två funktionella sovrum och ett som vi planerar att dela av till två mindre, då vi gärna vill ha det ena som walk in closet och det andra som kontor.

Här är mina frågor och funderingar:

  • Ventilation: Vi har ventilationsutsug i båda badrummen och köket, men jag är osäker på hur de fungerar eller om något behöver åtgärdas. Det finns också en gammal ventilationskanal eller "skorsten" där den tidigare spisfläkten satt, och jag vet inte om den fortfarande läcker värme eller om den är igensatt. Nuvarande spisfläkt sitter ovanför köksön, men leder ej ut luften utan det är återcirkulerande med kolfilter.
  • Handdukstorkar: Det finns två handdukstorkar, men jag är osäker på om de fungerar. Jag misstänker att den ena är kopplad till där det tidigare fanns en radiator. Hur kan jag kontrollera eller få dem att fungera igen, det är endast kopplat till två rör och ingen el.
  • Ventilationshål i fönstren: Många fönster har små ventilationshål, men det saknas filter. Jag har köpt filter och funderar på om jag borde installera dem, särskilt med tanke på vinterkylan, eller om de kan påverka luftflödet för mycket?
  • Elbyte: Vi har också tagit in offerter för att byta ut proppskåpet och dra om elen för att se till att allt är jordat ordentligt. Jag vill känna mig trygg med elsystemet i huset.
  • VVS: Det verkar vara ytterst få ballofixer (avstängningsventiler) på vattnet rent generellt och jag känner mig inte helt trygg i det enda jag hittat var jag kan stänga av vattnet är under diskhon i köket och vad jag tror är till varmvattenberedaren.
  • Övrigt: Jag har hittat en inspektionslucka i badrummet på nedervåningen men den gjorde mig inte mycket klokare.
Jag är tacksam för all hjälp jag kan tänkas få, säkerhet/trygghet och ett behagligt liv är det som önskas helt enkelt. Jag gillar att vårda mina prylar men för att göra det så behöver jag lite bättre förståelse för dem.
 
Ventilation i köket vill du ju ha även om du har kolfilterfläkt. Kolla att den funkar.
Dra om elen verkar onödigt om det inte är några direkta fel. Installera en jordfelsbrytare och lägg pengarna på något annat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.