1 259 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Nybliven husägare med vedpanna
Hoppas mitt inlägg hamnar på rätt ställe.
Men jag är nybliven husägare där det är vedeldad panna i huset sitter även en luft/luft värmepump.
Jag måste skaffa ved inför vintern har fått möjlighet att ta ut lite skog så jag förhoppningsvis klarar mig i vinter. Men min fråga är när måste jag avverka kappa och klyva veden?
Kan man avverka träden i Juli och ta hand om allt då? Eller hinner det inte torka till vintern då?
Men jag är nybliven husägare där det är vedeldad panna i huset sitter även en luft/luft värmepump.
Jag måste skaffa ved inför vintern har fått möjlighet att ta ut lite skog så jag förhoppningsvis klarar mig i vinter. Men min fråga är när måste jag avverka kappa och klyva veden?
Kan man avverka träden i Juli och ta hand om allt då? Eller hinner det inte torka till vintern då?
En tumregel är att det ska vara kluvet innan påsk. Jag skulle nog rekomendera att köpa färsk kluven ved omedelbart och sikta på egen ved till vintern därpå.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Känns sent. Veden ska ju helst torka 1-2 år innan eldning. Men har du bra förutsättning och veden ligger luftigt så kan det väl funka. Det kommet ju brinna iaf
Torktid beror på träslag, tall hugger man oftast på vintern o eldar samma år, viss löv låter många torka ett extra år. Men du har ev fortfarande tid, beroende på var du bor, om du har några björkar att ta ner? Du kan ta ner dem precis när de får lammöron, sen låter du hela stocken ligga okvistad i skogen en månad. Då sugs vätskan ur och du har sen sannolikt en torr stock att klyva.
Bor nån mil utanför Umeå tror att det blir färdigklyvd ved i år vill inte hålla på och jävlas med surved hela vinternG guggen skrev:Torktid beror på träslag, tall hugger man oftast på vintern o eldar samma år, viss löv låter många torka ett extra år. Men du har ev fortfarande tid, beroende på var du bor, om du har några björkar att ta ner? Du kan ta ner dem precis när de får lammöron, sen låter du hela stocken ligga okvistad i skogen en månad. Då sugs vätskan ur och du har sen sannolikt en torr stock att klyva.
Tall är väl det som brinner sämst otorkat eller dåligt torkat? Och det som jag torkar längst om jag ska elda det. Musöron kallar vi det här uppe, men det kan nog vara lokala skillnaderG guggen skrev:Torktid beror på träslag, tall hugger man oftast på vintern o eldar samma år, viss löv låter många torka ett extra år. Men du har ev fortfarande tid, beroende på var du bor, om du har några björkar att ta ner? Du kan ta ner dem precis när de får lammöron, sen låter du hela stocken ligga okvistad i skogen en månad. Då sugs vätskan ur och du har sen sannolikt en torr stock att klyva.
Är nog smart att köpa färdigkluvet men syrafäll de björkar du tänkt redan nu så ligger du bra till inför nästa år.
Ja musöron är det, i storlek med lammöron blir de aldrig.
Liknande trådar
-
Nybliven husägare, tips på hemsäkerhet?
Villalarm & Hemautomation -
Kaputt brunnspump - hjälp en nybliven husägare!
Vatten & Avlopp -
Nybliven husägare, rimlig fjärrvärmeförbrukning?
Fjärrvärme & Gas -
Nybliven husägare: Design för garageuppfart
Övrigt husrelaterat -
Nybliven husägare, tolkning planbestämmelser
Bygglov