Vi lät måla om hela vår lägenhet för ca 2,5 år sedan. Nu har vi gjort en del elarbeten som har medfört lite extra målningsarbete också. Taket blev hur bra som helst, där syns knappt någon skillnad. På väggarna är det sådana där vita "plastlock" som skulle målas in i väggfärgen (NCS S0500-N, Jotun Lady Pure Color) men där blir det en rätt markant skillnad (exakt samma färg användes förra gången). Väggarna är vita men man ser att det är lite lite svärta i färgen - där det är målat nu drar färgen åt gult. Vi är inne på andra burken (efter att de i butiken sagt att man ändrat receptet på denna NCS-kulör, bara detta tycker jag låter rätt märkligt eftersom det är en "standardvit" och man borde väl inte byta recept på en NCS-kulör, den är väl vad den är?!) och det blev ingen skillnad med den, det nymålade drar åt gult, den tidigare färgen gör det inte.

Jag förstår att det blir annorlunda om man målar efter 2,5 år men tycker inte det är rimligt att den ena nyansen drar åt svart och den andra åt gult... Något förslag på vad man kan göra (frånsett att mål om precis alla väggar)?

PS. Även målaren tycker det här är märkligt och säger att det är en onormal skillnad

C
Misse Misse skrev:
man borde väl inte byta recept på en NCS-kulör, den är väl vad den är?!
NCS-kulören är vad den är, men receptet kan skilja beroende på vilka pigment man använder. Det är inte säkert att man använder just de referenspigment som NCS bygger på och då blir proportionerna annorlunda. Oavsett skall ju resultatet bli detsamma annars har man ju misslyckats.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Ja, NCS är NCS, dvs. två färger med samma NCS ska uppfattas lika av ögat. Förutom det uppenbara, att recepten skiljer sig, kanske även själva blandningsmaskinerna påverka? Misstänker att de görs rent mellan blandningarna men olika batcher ger avvikelser är min erfarenhet..:surprised: Vad ska man då göra åt det? Ja, risken är väl att du får testa en ny batch av samma NCS och se om det blir bättre. Alternativt härja med butiken och testa dig fram genom mindre justeringar. Eller, tråkigt nog, måla om väggarna.

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
C
Vet inte om jag kan kalla det ett tips då jag inte har testat den själv, men jag har varit lite sugen på Colourpin II som NCS säljer till ett inte helt orimligt pris. Det är en digital färgläsare till telefonen som torde underlätta när man skall matcha en befintlig färg, eller för den delen avgöra om den färg man fått har rätt kulör:
https://ncscolour.com/sv/product-category/shop-sv/digitala-fargverktyg/

Finns säkert att köpa motsvarande billigare på annat håll också.

I praktiken kan man nog inte räkna med ett perfekt resultat om man går till butiken och köper en färg med samma NCS-kod man köpte sist. Utan man kanske får räkna med att justera brytningen på plats.

C cpalm skrev:
Vet inte om jag kan kalla det ett tips då jag inte har testat den själv, men jag har varit lite sugen på Colourpin II som NCS säljer till ett inte helt orimligt pris. Det är en digital färgläsare till telefonen som torde underlätta när man skall matcha en befintlig färg, eller för den delen avgöra om den färg man fått har rätt kulör:
[länk]

Finns säkert att köpa motsvarande billigare på annat håll också.
Brukar finnas att låna/hyra på färghandeln (y)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
NCS-kulören är vad den är, men receptet kan skilja beroende på vilka pigment man använder. Det är inte säkert att man använder just de referenspigment som NCS bygger på och då blir proportionerna annorlunda. Oavsett skall ju resultatet bli detsamma annars har man ju misslyckats.
Tack! Det kan ju vara en rimlig förklaring till det svar som kom från de som sålde färgen men samtidigt har vi fortfarande en vit som drar åt gult snarare än åt svart och när man vet om det så syns det mycket väl. Funderar på om man skall be någon annan bryta samma nyans? Jag är medveten om att det kommer att vara en viss skillnad då det gått 2,5 år men tittar vi på taket där en del också målats om så ser man en skillnad om man anstränger sig men det går inte att jämföra med den här. Oerhört irriterande!

Hej,
Jag har svarat i en tidigare tråd i en liknande fråga om NCS systemet att det finns ett toleransområde inom NCS så att en färg med samma NCS nummer inte behöver vara exakt lika om den kommer från olika tillverkare.
Ser man bara färgerna vid 2 skilda tillfällen så tror man ofta att de är exakt lika men ser man färgerna bredvid varandra kan skillnaden var högst märkbar.
I mitt arbete hade vi ibland problem med frontpaneler som målades på olika företag men som sen skulle placeras i samma stativ då skillnaden var slående trots att båda färgerna var inom tolerans.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T Tubes skrev:
Hej,
Jag har svarat i en tidigare tråd i en liknande fråga om NCS systemet att det finns ett toleransområde inom NCS så att en färg med samma NCS nummer inte behöver vara exakt lika om den kommer från olika tillverkare.
Ser man bara färgerna vid 2 skilda tillfällen så tror man ofta att de är exakt lika men ser man färgerna bredvid varandra kan skillnaden var högst märkbar.
I mitt arbete hade vi ibland problem med frontpaneler som målades på olika företag men som sen skulle placeras i samma stativ då skillnaden var slående trots att båda färgerna var inom tolerans.
I det här fallet kommer färgen från samma leverantör och skall vara exakt samma för att få så liten skillnad som möjligt. Förstår annars att det kan vara en märkbar skillnad.

Misse Misse skrev:
I det här fallet kommer färgen från samma leverantör och skall vara exakt samma för att få så liten skillnad som möjligt. Förstår annars att det kan vara en märkbar skillnad.
Det känns som ni gjort helt rätt, tagit samma kulör från samma leverantör. Tyvärr kan olika färgaffärer bryta samma kulör olika så färgintrycket blir olika. Vi hade problem med detta när vi målade huset, från en butik drog den gula färgen (Y20R) åt det citrongula hållet, det slutade med att vi bara kunde köpa färg från en butik som gjorde en OK brytning.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
B basseman skrev:
Det känns som ni gjort helt rätt, tagit samma kulör från samma leverantör. Tyvärr kan olika färgaffärer bryta samma kulör olika så färgintrycket blir olika. Vi hade problem med detta när vi målade huset, från en butik drog den gula färgen (Y20R) åt det citrongula hållet, det slutade med att vi bara kunde köpa färg från en butik som gjorde en OK brytning.
Jag trodde att NCS innebar samma nyans oavsett var man köpte men att det så klart var det bästa med samma typ av färg/leverantör. Vi (målaren) skall prova med en annan butik men det är helt obegripligt hur en nyans som skall ha lite svärta i sig blir gul.

Misse Misse skrev:
Jag trodde att NCS innebar samma nyans oavsett var man köpte men att det så klart var det bästa med samma typ av färg/leverantör. Vi (målaren) skall prova med en annan butik men det är helt obegripligt hur en nyans som skall ha lite svärta i sig blir gul.
Jo samma NCS-kod skall ge samma fäg oavsett var man köper den, tyvärr hänger inte verkligheten med.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
Misse Misse skrev:
Den här vita färgen som du köpt innehåller bara en viss mängd svart (mängden 05) som brytning. Om färgen innehåller en något mindre mängd svart ( ser mindre grå ut) så uppfattar man den som gulare trots att den bara är "vitare". När man köper vit färg är NSC-koden antingen 03 eller 05 i början beroende på mängden svart (antikvit har även mängden 02 av gult, Y, i sig, dvs 05 av svart samt 02 av gult och får därför beteckningen 0502-Y). Så antingen har tillverkaren ändrat receptet från NCS 03 (tidigare) till 05 nu eller så har den förra omgången vit färg fått pyttelite mindre svart i sig och den nya omgången (annat batchnummer) fått pyttelite mera svart i sig. Skillnaden i mängden svart uppfattas som gult eller snarare beige. En rekommendation är att alltid använda samma batchnummer, men åren emellan gör det svårt (jag förstår!). Måla om eller gör något som lurar ögat.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
Kanske är en anekdot i sammanhanget men:

Trycker man på papper med Pantone så beter sig samma färg olika beroende på underlag: matt papper (uncoated) ser lite annorlunda ut än blankt papper (coated), eftersom det ena suger åt sig färgen mer.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
Anna Klok Anna Klok skrev:
Den här vita färgen som du köpt innehåller bara en viss mängd svart (mängden 05) som brytning. Om färgen innehåller en något mindre mängd svart ( ser mindre grå ut) så uppfattar man den som gulare trots att den bara är "vitare". När man köper vit färg är NSC-koden antingen 03 eller 05 i början beroende på mängden svart (antikvit har även mängden 02 av gult, Y, i sig, dvs 05 av svart samt 02 av gult och får därför beteckningen 0502-Y). Så antingen har tillverkaren ändrat receptet från NCS 03 (tidigare) till 05 nu eller så har den förra omgången vit färg fått pyttelite mindre svart i sig och den nya omgången (annat batchnummer) fått pyttelite mera svart i sig. Skillnaden i mängden svart uppfattas som gult eller snarare beige. En rekommendation är att alltid använda samma batchnummer, men åren emellan gör det svårt (jag förstår!). Måla om eller gör något som lurar ögat.
I butiken hade de sagt något om "ändrat recept" men den andra burken skulle vara enligt det "gamla receptet" och den såg exakt likadan ut. Nyansskillnaden är relativt stor - jag skulle våga påstå att det är ungefär som mellan 0502Y och 0500N.

Misse Misse skrev:
I butiken hade de sagt något om "ändrat recept" men den andra burken skulle vara enligt det "gamla receptet" och den såg exakt likadan ut. Nyansskillnaden är relativt stor - jag skulle våga påstå att det är ungefär som mellan 0502Y och 0500N.
Det var stor skillnad och inte bara lite, så som jag uppfattade det först. Jag själv hade reklamerat färgen/färgburkarna, för givetvis kan de ha gjort fel så att en äggskalsvit har blivit felmärkt som vit. Har du kontaktat tillverkaren? Annars behöver säljaren/butiken göra det så tillverkaren skickar en helt ny burk/-ar till dig/affären.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.