Hejsan! Första frågeställningen här på byggahus. Jag går i tankarna att dra om alla vattenrör i vår toalett på källarplanet. Anledningen är egentligen huvudsakligen att jag vill ha en estetiskt mer tilltalande dragning, och befästa rören ordenligt i väggen enligt dagens standard samt fälla in ballofixer. Jag söker tips och idéer på hur jag lämpligast ansluter nya 12mm rör mot rören som kommer ner genom taket enligt bilden. Det större är 22mm och mindre är 16mm. Det är koppar på båda sidor om kopplingarna.

Det är väldigt tajt mot taket, så inget får egentligen gå snett för då lär jag riva upp taket för att komma åt mer ledning. Någon som känner till dessa gamla kopplingar och kan förklara hur dom tätar? Då jag tänker ordna omdragningen på kvällstid eller helg så behöver jag i förväg veta vad som skall inhandlas så jag i varje fall kan få dit nya ballofixer och släppa på vatten till övriga huset. Jag har kontakter på Dahl och tillgång till hela sortimentet

Idéen är alltså att ta bort de gamla kopplingarna och direkt där (förhoppningsvis) kunna hoppa på med nya moderna kopplingar eller ballofix direkt. Huset är byggt 65 och jag förutsätter att rördragningen är sedan nybyggnationen.

Bring it on mina VVS kunniga vänner
 
  • Två vita målade vattenrör som ansluter till ett tak, med synliga kopplingar och en ventilationsgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Jag skulle tro att de är Securex-kopplingar, och av husets ålder att döma då versionen efter 1954. Det är en tidig variant av klämringskoppling. Ifall det blir för trångt att kapa rören ovanför dessa, kan man kanske istället använda övergångsmaterial från Vatette för att bygga vidare. De har en övergångskoppling från Securex Dy16 till Vatette Dy15 och en övergångskona för anslutning till Vatette Dy22.

Edit: Nej, övergångskonan Dy22 funkar tydligen inte i det här läget. Se Krillemans svar nedan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hjalle84
  • Laddar…
Krilleman
Hej och välkommen till forumet @Hjalle84 ! (y)(y)

Kopparrören bör vara 22mm & 16mm utan färg. Skrapa bort lite färg och kontrollmät med skjutmått!

Jag håller med, det ser ut som Securex. Och om huset är från -65 så bör det således passa med kopplingar "efter -54".

Men övergångskonan som omnämns ovan passar bara mot "mutter-ände" tråkigt nog. (Se bilden nedan)

Så på det grövre röret får du tex köra på övergångsnippel 1946433 och gänga i en annan koppling i den invändiga rörgängan. Vill du få det så estetiskt som möjligt så rekommenderar jag 1940543 (15xG3/4").


Läs mer i Vatettes produktkatalog på sidan 43 & 44.
https://www.vatette.se/fileadmin/up...rochures/Vatette_Katalog_2021_web_uppslag.pdf

Illustration av fyra övergångskopplingar för rörinstallation, märkta med dimensioner, delnumren och kompatibilitet före och efter 1954.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på kopparfittings: övergångskona, plugg och övergångsnippel med artikelnummer och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hjalle84 och 1 till
  • Laddar…
Tjenare Hjalle!
Om du vill "safea" kan du ju göra skarven nedanför böjarna och behålla en snutt vitmålat äldre vid taket? Då blir det lite mer att spela på....
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hej och välkommen till forumet @Hjalle84 ! (y)(y)

Kopparrören bör vara 22mm & 16mm utan färg. Skrapa bort lite färg och kontrollmät med skjutmått!

Jag håller med, det ser ut som Securex. Och om huset är från -65 så bör det således passa med kopplingar "efter -54".

Men övergångskonan som omnämns ovan passar bara mot "mutter-ände" tråkigt nog. (Se bilden nedan)

Så på det grövre röret får du tex köra på övergångsnippel 1946433 och gänga i en annan koppling i den invändiga rörgängan. Vill du få det så estetiskt som möjligt så rekommenderar jag 1940543 (15xG3/4").


Läs mer i Vatettes produktkatalog på sidan 43 & 44.
[länk]

[bild]

[bild]
Helt fantastiskt svar! Det var precis detta jag hoppades på. För att kapa bort kopplingen och försöka jobba med den rörstumpen i taket hade inte varit en helt enkelt match. Så jag skall gå igenom kopplingarna och lägga en beställning i veckan

En fråga bara, i mitt fall kommer den befintliga konan och även det konade röret återanvändas mot den nya vatette kopplingen. Behöver jag vara bekymrad över att det inte kommer täta när jag drar åt det på nytt?

Ytterligare en fråga, går det bra att blanda förkromade rördelar mot mässing och koppar? Jag vet att galv och andra material kan vara väldigt vanskligt med galvaniska strömmar som följd
 
H hjalle74 skrev:
Tjenare Hjalle!
Om du vill "safea" kan du ju göra skarven nedanför böjarna och behålla en snutt vitmålat äldre vid taket? Då blir det lite mer att spela på....
Jag vill i möjligaste mån ansluta så nära taket som möjligt. Det kommer inte bli lika snyggt annars. Och jag kommer störa mig på det så länge jag bor kvar i huset
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.